Pagina 1 van 2

GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 21:22
door alfa_gtv6
Ik ben bezig met men gtv6,

Motorblok heb ik grootendeels uitelkaar gehad (beide kopjes eraf en er weer op)..

Echter loopt de motor nu onregelmatig stationair, dit deed hij ook al voordat ik de motor uitelkaar haalde.
auto heeft inmiddels ook al bijna 30 jaar niet gelopen.

Koude start pakt hij direct aan,
Na een klein beetje gas geven ijlt de motor na en hoor voel je de trillingen redelijk in de auto.

De motor blijft in een redelijk hoog toerental lopen zonder dat het gaspedaal oftwel gasklep bedient is.

Heeft er iemand hier ideeen? ik heb de sensor die op het kleppen deksel gemonteerd zit al verwisseld (verwacht dat dit de koudstart was) echter geen verschil.

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 21:45
door pe1ryx
staat de ontsteking op tijd?

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 21:48
door alfa_gtv6
staat de ontsteking op tijd?
Ik heb hem met stoboscoop zo goed mogelijk proberen te zetten, naar mijn idee zou hij hierop prima moeten lopen.

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 21:59
door pe1ryx
heb je al geprobeerd om het stationair toerental naar beneden te draaien met de bypasslang?
auxilary airdevice(zit op de kleppendeksel met 2 inbusboutjes)defect?
probleem met de 7de injector?trek die er eens af met lopende motor...
probleem met je lmm?

ik opper alleen maar ff iets ,mischien had je er nog niet aan gedacht...

als het stationair toerental te hoog is krijg je de onsteking niet goed...moet dacht ik iets van 900 rpm draaien...

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 22:05
door alfa_gtv6
heb je al geprobeerd om het stationair toerental naar beneden te draaien met de bypasslang?
auxilary airdevice(zit op de kleppendeksel met 2 inbusboutjes)defect?
probleem met de 7de injector?trek die er eens af met lopende motor...
probleem met je lmm?

ik opper alleen maar ff iets ,mischien had je er nog niet aan gedacht...

als het stationair toerental te hoog is krijg je de onsteking niet goed...moet dacht ik iets van 900 rpm draaien...

Dat sensortje wat op het kleppen deskel zit die meet geloof ik hoeveel lucht er door heen gaat, deze heb ik vervangen door een ander. probleem bleef

7e injector? verklaar u nader waar moet ik deze vinden.

Luchtmassa mete heb ik ook nog wel 1 van liggen dus die kan ik nog proberen,

En ook het toerental kan inderdaad iets afwijken, (aangezien ik de toerenteller nog niet werkend gekregen heb. volgens mij plakt de wijzer een beetje)

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 22:14
door pe1ryx
je MOET een juist toerental hebben terwijl je stelt mbv een stroboscoop,klopt je toerental niet dan klopt je onstekingstijdstip zeker niet...zou zeker ook kunnen gezien je klacht...
de 7de injector zit achterop je inlaathuis willen nog wel eens blijven hangen nl...ligt denk ik toch minder voor de hand als schuldige...

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: vr mei 13, 2011 22:51
door Alfa-Corazon
Even een aantal opmerkingen van mij:
-1. Volgens mij is de koudeloop van een J-tronic altijd zagend.
-2. Onregelmatig lopen van de motor, waarbij je het idee krijgt dat ie op 5 cilinders loopt kan ook door grote onbalans in de as tussen motor en versnellingsbak komen.
-3. Hoog stationair lopen is eenvoudig af te stellen maar kwam bij mij door het niet centrisch liggen van de gasklepplaat (cirkel). Deze zat los en schoof over de as en daardoor sloot deze niet.
De gasklep plaat lijkt vast te zitten met kleine popnageltjes.
Voorkant:
Afbeelding
Achterkant
Afbeelding

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: za mei 14, 2011 02:11
door giuliettaevo
Valse lucht langs de inlaatrubbers? Daar gaan ze hoger van lopen.

eens met een bus remmenreiniger een beetje op de rubbers spuiten als de motor stationair loopt en kijken of hij er anders gaat lopen.. :wink:

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: za mei 14, 2011 06:54
door alfa_gtv6
Valse lucht langs de inlaatrubbers? Daar gaan ze hoger van lopen.

eens met een bus remmenreiniger een beetje op de rubbers spuiten als de motor stationair loopt en kijken of hij er anders gaat lopen.. :wink:
Nog bedankt voor de tips,

De rubbers zijn het niet deze heb ik allemaal los gehad en tevens voorzien van nieuwe slangeklemmen (hier was wat geduld voor nodig...) maar ze zagen er nog dicht uit zonder echt scheuren die door en door waren

Ik heb zelf het idee dat het trillen weg kan komen door een onbalans in de as naar achter toe, Tips hoe ik dat kan vast stellen?
Uiteraard ijlt de motor van een onbalans niet na of gaat hij hier ook niet harder van lopen na 1 maal gasgeven.
Ik vermoed zelf dat het hard blijven lopen na gasgeven in die 7e injector kan liggen, ik zal vanmiddag dit even gaan proberen door simpelweg de kabel eraf te halen.

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: za mei 14, 2011 08:37
door ALFAHEIDA
Kan een boel oorzaken hebben:
-ploft de uitlaat bij stationair draaien...(timing)
-Injectoren vuil
-Brandstofpomp
-bougiekabels/ontsteking
-distributie/timing
-oude benzine/oude reut uit de tank :lol:

Succes!

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: za mei 14, 2011 12:32
door midi
Ik denk dat dit je wel kan helpen!! http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm gewoon goed doorlezen en de punten stuk voor stuk controleren....
Je kan er vanuitgaan dat als je deze punten allemaal gecontroleerd en eventueel hebt aangepast de motor in orde moet zijn qa afstelling..

succes i.i.g.

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: zo mei 15, 2011 11:17
door alfa_gtv6
Ik denk dat dit je wel kan helpen!! http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm gewoon goed doorlezen en de punten stuk voor stuk controleren....
Je kan er vanuitgaan dat als je deze punten allemaal gecontroleerd en eventueel hebt aangepast de motor in orde moet zijn qa afstelling..

succes i.i.g.

Dit is inderdaad een goede omschrijving voor het afstellen hier ga ik zeker wat aan hebben.

Om nog even terug te komen op het hoog in toeren blijven hangen, dit is na mijn idee nu opgelost dit zat hem in de 7e injector,

toch heb ik het idee aangezien mijn toerenteller nog niet werkt dat de bobine/weerstand niet juist aangesloten zijn.
Ik heb gemeten op de groene-zwarte draad, hier komt 12 v op te staan die heb ik nu op de + gezet van de bobine,
De wit-zwarte draar kon ik doormeten tot op het dashboard, dus deze op de min, nu heb ik nog 1 witte over deze vermoed ik dan ook op de min, maarwat moet er dan nu nog op de weerstand aangesloten worden? ik heb nog maar 1 donkergroene over maar lijkt me dat er meer op moet zitten.

Het rode draadje wat je ziet was een probeersel van mij echter wil ik het nu gewoon goed in elkaar zetten
Afbeelding
Afbeelding

RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: zo mei 15, 2011 13:06
door giuliettaevo
2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: zo mei 15, 2011 16:21
door alfa_gtv6
2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:

En wat blijft er voor de weerstand over, want ik zie namelijk bij men donor alfa dat de min van de ontsteking naar de weerstand loopt. welke draden komen hier normaliter op?

Re: RE: GTV6 motor loopt onregelmatig stationair

Geplaatst: zo mei 15, 2011 17:12
door alfa_gtv6
2 x witte draad op de - aansluiting klopt. eentje is voor de ecu en de ander voor de toerenteller. :wink:

En wat blijft er voor de weerstand over, want ik zie namelijk bij men donor alfa dat de min van de ontsteking naar de weerstand loopt. welke draden komen hier normaliter op?
ik heb het voor elkaar.

ik had nog ergens een franse handleiding gevonden, en na wat gepuzzel, want de schema's zijn moelijk te begrijpen heb ik het nu als volgt aangesloten,
Onderaan de weerstad (waar de 1 polige kant zit) moet de donkergroene aangesloten worden, boven op moet de groen-zwarte en als je het goed wilt doen een groene draad van de pool op de weerstand die over is naar de bobine op de + dan de wit zwarte en de witte draad op de min en voila de toerenteller werkt.

De motor loopt nu op zich redelijk, ik zal nog wel even aan het afstellen moeten. zit ik nu eigenlijk alleen nog met het resoneren met het gas geven. als ik een beetje gas geef dan resoneert/trilt de hele carosorie, dit kan lijkt me maar op 1 manier veroorzaakt worden, de as naar achteren toe... ik zal deze binnenkort met men vader even goed gaan bekijken of deze mischien onder spanning staat.

In ieder geval bedankt voor de tips