Pagina 1 van 1
Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: zo mei 15, 2011 21:10
door Rick-k
Beste mede liefhebbers,
Ik twijfel wat te doen, vorig jaar een spider 916 ( 1996 ) gekocht als hobby auto.
De spider heeft diverse kleine mankementen maar niks ernstigs tot afgelopen week. De riem die de balans as aandrijft is geknapt, dit gebeurde bij een snelheid van 30-km en na 10 meter direct stil gezet en afgesleept. tijdens het optakelen van de auto is gezien dat er een vloeistof lekkage is, deze heb ik na de tijd ook gezien en de vloeistof is doorzichtig met een rode gloed en geurloos, terwijl de reservoirs van de stuurbekrachtiging, koelvloeistof nog vol zitten.
Wat is volgens jullie verstandig om te doen? km stand 160.000, net nieuwe dure apk, algehele toestand goed, mooie optiek.
Ik kan er bij verkoop 1500 euro voor krijgen maar heb ook een offerte van AMS uit Almelo ontvangen voor revisie van cilinderkop, waterpomp, nieuwe distributie, olie en vloeistoffen, twee maand garantie voor 1250 euro.
Hoe groot is de kans op schade in het blok?
Iemand bekend met AMS? op MP stonden goede recensies en een verwijzing naar scarb?
Wat is wijsheid? verkopen en zo eventueel meer ellende besparen of laten maken?
Met vriendelijke groet Rick
Re: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: zo mei 15, 2011 21:33
door Erwin83
Beste mede liefhebbers,
Ik twijfel wat te doen, vorig jaar een spider 916 ( 1996 ) gekocht als hobby auto.
De spider heeft diverse kleine mankementen maar niks ernstigs tot afgelopen week. De riem die de balans as aandrijft is geknapt, dit gebeurde bij een snelheid van 30-km en na 10 meter direct stil gezet en afgesleept. tijdens het optakelen van de auto is gezien dat er een vloeistof lekkage is, deze heb ik na de tijd ook gezien en de vloeistof is doorzichtig met een rode gloed en geurloos, terwijl de reservoirs van de stuurbekrachtiging, koelvloeistof nog vol zitten.
Wat is volgens jullie verstandig om te doen? km stand 160.000, net nieuwe dure apk, algehele toestand goed, mooie optiek.
Ik kan er bij verkoop 1500 euro voor krijgen maar heb ook een offerte van AMS uit Almelo ontvangen voor revisie van cilinderkop, waterpomp, nieuwe distributie, olie en vloeistoffen, twee maand garantie voor 1250 euro.
Hoe groot is de kans op schade in het blok?
Iemand bekend met AMS? op MP stonden goede recensies en een verwijzing naar scarb?
Wat is wijsheid? verkopen en zo eventueel meer ellende besparen of laten maken?
Met vriendelijke groet Rick
Hi Rick. Als je de auto nog minimaal 1 jaar gaat houden zou ik em lekker laten repareren.
Meld je ook even aan op alfa916register.nl
Veel specifieke kennis over dit type.
Bij een gtv,is een dergelijke motor schade vaak het financiƫle ingeleide einde, maar een spider met een redelijk aantrekkelijk kmstand is het wel waard om op te lappen mits in goede optische staat.
Ik heb mijn ts spider nu 1,5 jaar en wen er maar aan dat ze niet heeeel erg goedkoop zijn in onderhoud.
Gr. Erwin
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: zo mei 15, 2011 23:14
door Rainier155
Ik neem aan dat het gaat over een 2.0 16v Twinspark?
Is de distributieriem ook geknapt door de gebroken balansas riem? Kortom, heeft de motor klepschade? Zo nee, je motor kan prima rijden zonder balansasriem. Voordeel: Loopt ie wat vlotter door de toeren. Nadeel hij klinkt wat rauwer.
Ik spreek uit ervaring, rijd inmiddels ook al 4 jaar rond met een 2.0 16v zonder balansasriem.
Koelvloeistof lekkage: kan ook de waterpomp zijn (of gewoon een versleten leiding ergens), in dat geval is dat gewoon op te lossen met een complete distributiewissel incl waterpomp. Er zijn in het hele land inmiddels alfaspecialisten die distributiewissels bij de 16v doen voor minder als 500 euro.
Koelvloeistof lekkage vanaf de cilinderkop heb ik eerlijk gezegt nog nooit gehoord, dus ik vraag me af waarom een cilinderkop revisie nodig zou zijn. Als de koppakking uberhaupt al lek raakt, is dat 9 van de 10 keer inwendig bij de cilinders.
Kortom ik zou niet meteen 1250 euro ertegenaan smijten voordat je een goede diagnose hebt van de problemen. En tja je auto verkopen kan altijd nog.
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 12:25
door Rick-k
Met de distributieriem is niks gebeurd. De auto zou dus zonder problemen moeten kunnen lopen...
De offerte is opgesteld door AMS en is gebaseerd op wat hij dacht dat er allemaal mis was. Daar moet nog naar gekeken worden maar er is een beetje vanuit het ernstige geval gedacht.
Een voordeel om al het werk wel te laten doen is dat het blokje dan natuurlijk ook weer een x aantal km meekan.
Iemand hier ervaring met AMS uit Almelo??
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 12:51
door Tymen QV
Ik zou eerst een totale diagnose laten stellen => hoe de auto verder in staat is en als dit allemaal
meevalt en niet teveel dingen bijkomen dan is het die inverstering waard.
Succes
Tymen QV
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 13:25
door kees artc6
Hier sluit ik mij helemaal bij aan
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 13:29
door 2000 veloce
Rick,
Ik ga ervanuit dat je uit Twente komt als je in almelo een offerte hebt laten opstellen. Ga dan ook eens langs de jongens van Alfa Twente te Hengelo, hebben altijd wel een oplossing in gedachten
Groeten Rob
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 17:04
door WhizzMan
Ik sluit me er bij aan, eerst een diagnose laten doen door een deskundige. AMS zegt mij niets. Zijn zij alfa-specialist, of is het een universele garage? Dit zijn wel blokken die je het liefste door een specialist aan wilt laten werken want ze zijn toch net even anders dan de gemiddelde VAG.
Rode vloeistof zou ik toch zeggen dat het koelvloeistof is. Dat je reservoir vol is, zegt niet zoveel, er kan op allerlei andere plekken koelvloeistof gelekt hebben zonder dat het reservoir direct leegloopt. Wat ook nog zou kunnen is dat het olie van je aircosysteem is.
Ik zou zelf wel een balansasriem laten plaatsen. Ja, je motor loopt wat minder snel de toeren in, maar je voelt ook duidelijk meer trillingen van de motor als je hem niet plaatst. Stuk zal je auto er niet snel van gaan als je hem achterwege laat, maar als je lange ritten wilt maken zonder moe te worden, zou ik hem er op laten zitten.
Een distributiewissel met een nieuwe nokkenasversteller en waterpomp, inclusief balansasriem, multiriem met alle loop en spanrollen zal je meer dan E500 gaan kosten. Ik zou er niet op besparen en gewoon alles laten doen. Een "revisiekitje" wat sommige prijsvechters monteren inplaats van een nokkenasversteller helpt niet. Dat kitje is speciaal gemaakt voor de eerste versie nokkenasversteller die in 1995 en 1996 is geleverd. Latere versies zijn al voorzien van de goede onderdelen en gaan langer mee. Als die herrie gaan maken, helpt zo'n kitje maar heel even. Het afsluitringetje wat je vervangt met het kitje zal heel snel weer verslijten, omdat de rest van de versteller te veel speling heeft. Als je de historie van de auto helemaal kent en zeker weet dat de nokkenasversteller geluidloos is en nog geen 100.000 gelopen heeft, kan je de gok wel nemen om hem te laten zitten. Bij een onbekende auto of als je al geratel hoort bij koude start, zou ik er een nieuwe op laten zetten.
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 18:33
door Rick-k
Allemaal bedankt voor jullie adviezen,
De knoop is doorgehakt, de auto is verkocht en ik ga op zoek naar een nieuwere.
Afgezien van de motor zit er behoorlijk veel ( klein ) werk aan de spider om het helemaal tip top te krijgen dat ik liever een nieuwe start maak.
Vanaf vandaag opzoek naar een Phase 2
Met vriendelijke groet,
Rick
RE: Advies: Opknappen of verkopen?
Geplaatst: ma mei 16, 2011 20:20
door Tymen QV
Succes met je zoektocht misschien hier ook ffe kijken
www.vdzeevdzee.nl
Grt
Tymen QV
