Pagina 1 van 1

Startmotor 105 - 2L vs 1600

Geplaatst: wo mei 18, 2011 23:22
door Joel
Ik heb een 2L in m'n bertone gezet (of beter: ben daar nu mee bezig) en had bij dat blok ook een startmotor. Die had ik apart gehouden (dacht ik) omdat die verschilt van een 1600 (dacht ik) omdat het vliegwiel ook anders is.

Enfin, 2L blok zit in de auto maar toen ik de bijbehorende startmotor wilde pakken uit mijn onderdelen rek, kon ik die niet vinden.... Wel een hele berg andere startmotoren (startmotors??) uit div 105-jes en ook alfetta. 75 e.d. Op het oog zouden ze allemaal moeten passen en hebben allemaal 9 tanden op het tandwiel.
Hoe herken ik in die berg starters nou die van de 2L? Of past die van een 1600 toch ook gewoon??

RE: Startmotor 105 - 2L vs 1600

Geplaatst: do mei 19, 2011 08:15
door JG
Past gewoon, indien 9 tanden. Ook die van de 75.
Oudere types (mechanische koppeling) hebben een kleiner vliegwiel (koppeling200mm) met tandkrans van 110 tanden. Hiervoor heb je een starter met 8 tandjes nodig.
Latere types (1300 t/m 2000) hebben hydraulische koppeling (215mm) en tandkrans met 130 tanden.

RE: Startmotor 105 - 2L vs 1600

Geplaatst: do mei 19, 2011 19:44
door Joel
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.