We hebben allemaal wel gemerkt dat onder druk van de Amerikaanse overheid de olieprijzen hoog gehouden worden, met als gevolg dat in ons land de benzineprijzen inmiddels de hoogste zijn van alle ontwikkelde landen.
Laat ik me hier maar niet uitlaten over waarom ik denk dat Amerika hiervoor verantwoordelijk is of wat ik er van denk, maar me richten op het enige (nog) betaalbare alternatief van benzine: Autogas/LPG.
Op http://www.autogas.nl/ kun je het omslagpunt voor jouw auto berekenen. Hier gaat men uit van aanschaf + inbouw bij een erkend station. Wat natuurlijk meer kost dan zelf kopen en inbouwen.
Ik wil natuurlijk het laatste proberen om zo nog meer te besparen.
Maar laten we eerst eens kijken of het in mijn situatie financieel voordeel brengt.
Ik ga bij mn berekening uit van de volgende gegevens:
Alfa Romeo 75 3.0V6
gewichtsklasse: 1251-1350kg
verbruik benzine: 10 liter per 100km
verbruik LPG: 11 liter per 100km (ik ga uit van verbruikstoename van 10% )
wegenbelasting benzine: € 532,00 per jaar
wegenbelasting LPG : € 1180,00 per jaar (door het toegenomen gewicht tgv de installatie val je altijd in een hogere gewichtsklasse)
(Bron: http://www.belastingdienst.nl/reken/mrb/ en gekozen voor de provincie Groningen)
prijs liter LPG = € 0,50
prijs liter Euro 95 = € 1,40
minimaal aantal kilometers per jaar = 25000
(mn werkelijke kilometers zijn hoger en ik verwacht dat tgv de lagere prijzen van een liter gas ik NOG meer zal gaan rijden)
aanschaf + keuring LPG installatie = € 1000,-
Onderhoudskosten.
Een moeilijk onderwerp. Ik ga uit van GEEN toename ook omdat ik natuurlijk alle onderhoud zelf doe en ik (uit ervaring) niet verwacht dat de LPG installatie extra onderhoud nodig heeft. Bij de berekening vergeet ik de onderhoudskosten voor het gemak dus maar helemaal.
Dan nu de berekening:
Ik wil de installatie binnen een jaar terugverdienen !!!
Benzine:
Aantal benodigde liters benzine per jaar: 25000km en 10l./100km = 2500 liters
Benzine kosten per jaar: 2500* 1,40 = € 3500,-
Kosten per jaar: 3500+532 = € 4032,-
LPG:
Aantal benodigde liters LPG per jaar: 25000km en 11l./100km = 2750 liters
LPG kosten per jaar: 2750* 0,50 = € 1375,-
Kosten per jaar: 1000+1180+1375 = € 3555,-
Voordeel meteen het eerste jaar: 4032-3555= € 477,- !!!!!!!
Elke volgend jaar is dit 1000,- meer, dus € 1477,-
(En dan heb ik het helemaal nog niet over de extra hoeveelheid Shell zegeltjes die me dit gaat opleveren !)
Wie kan me vertellen waar ik een goedgekeurde installatie kan kopen !!!????