sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

WTF. Band 2 geklapt!

zo jun 12, 2011 17:05

van de week 2 velgen van de spider weggebracht om te richten
velgen weer mooi recht maar 1 band gesprongen bij het monteren hagelnieuw bandje van 2 maand oud gekocht bij de autobanden markt internet.
geen probleem met het monteren maar de rand klapte spontaan volgens de monteur :evil:

garantie op de band ???

Afbeelding

Afbeelding

grt rogeralfa :driving:
Laatst gewijzigd door sprint88 op do jun 30, 2011 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: dit weleens meegemaakt ?

zo jun 12, 2011 17:13

Gevalletje minder handige monteur? :?
Lijkt me geen productiefout gezien de scherpe en rechte afsnijding van de koorden, maw geen uit elkaar geklapt iets waarbij je mi veel meer losgetrokken vezels zou zien zitten, dit is echt een snee veroorzaakt door een scherp voorwerp (bandijzer of zo'n 'hiel oprek ding voor stugge laagprofielbanden' wat je tegenwoordig nogal eens ziet)

Sneu, dat wel. :(

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 12, 2011 17:18

Zo heb ik zelf ook leren banden monteren, net zolang kloten met oude banden en alles fout doen, tot je weet hoe het wel moet.....

Als je de band niet in het velgbed (diep, in het midden van de velg) maar op de rand laat hangen en dan de bandenmachine door laat draaien, trek je de pees wel stuk. Dat lijkt me hier vrij duidelijk de oorzaak. Die pees bestaat uit een heleboel staaldraden die echt niet spontaan allemaal op dezelfde plek breken. Montagefout en schuld van de monteur.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: dit weleens meegemaakt ?

zo jun 12, 2011 17:33

Zo heb ik zelf ook leren banden monteren, net zolang kloten met oude banden en alles fout doen, tot je weet hoe het wel moet.....

Als je de band niet in het velgbed (diep, in het midden van de velg) maar op de rand laat hangen en dan de bandenmachine door laat draaien, trek je de pees wel stuk. Dat lijkt me hier vrij duidelijk de oorzaak. Die pees bestaat uit een heleboel staaldraden die echt niet spontaan allemaal op dezelfde plek breken. Montagefout en schuld van de monteur.
In andere woorden maar exact wat ik bedoel.

Grtz,fRank

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo jun 12, 2011 22:41

Montagefout likt me. Wat ik trouwens erg vreemd vindt: te tekst "4 B" die staat op de plaats waar normaliter het dot nummer staat. (Productiedatum) Als deze is weggehaald is het een afkeur band met beperkte gebruiksmogelijkheden. Staat er verder nog iets van een Dot nummer???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

paulsteeman
Guru
Guru

ma jun 13, 2011 11:02

Absoluut montage fout, waarschijnlijk ingesneden op de velg.

Rare vraag maar welk merk band is het?

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2011 17:03

Lijkt mij geen montagefout want tijdens het op de velg draaien scheurt de hiel in de lengterichting en niet zoals hier dwars in de band. Het kan wel zijn dat de band door te weing zeep niet op de velg wilde springen waardoor er veel te veel lucht in de band is geblazen, 6 bar of meer . Dan klapt ie wel. Niet spontaan iig. Dus eigenlijk wel een montagefout. :D

Gerrets
Guru
Guru

ma jun 13, 2011 17:40

Ik zie ook geen vet voor het opleggen van de banden!! uiterst belangrijk om een band fatsoenlijk over de velgrand te laten zakken. of is het vet weggehaald??
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

jorritkooistra
Guru
Guru

ma jun 13, 2011 18:42

het kan gebeuren dat een band eraf klapt.

ik heb het zelf nog nooit gehad maar wel rare verhalen erover gehoord.....

wat er allemaal kan gebeuren.
een montage fout ziet er anders uit, dus het kan ook zomaar een productiefoutje zijn.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

paulsteeman
Guru
Guru

ma jun 13, 2011 20:10

De koorden zijn mooi recht doorgesneden, geen vet en b of c ( of chinees) merk band: de ideale combinatie voor dit soort schades

Probleem met de internet leveranciers voor weinig en de schuren waar deze banden gemonteerd worden (uiteraard lijden de goeien onder de slechten): deze maken het er op onze wegen niet veiliger op. Graag goedkoop, veiligheid: mij overkomt zuks toch niet.

Daarom is het van belang gewoon goeie banden bij gerenomeerde bedrijven te halen. Ook dit kan goedkoop en de service achteraf is ook vele malen beter. En dat voor vaak een tientje per band meer voor een redelijk tot goed merk en goed gemonteerd.

( het lijkt wel reklame.....)

Ik heb twintig jaar in garages gewerkt, heb met een maat een eigen banden groothandel en geloof me: dit soort dingen zien we regelmatig. Vaak komt men daarna toch bij een bedrijf waar het allemaal net even beter is geregeld alleen ben je dan twee sets banden achteruit.....

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: dit weleens meegemaakt ?

ma jun 13, 2011 20:36

De koorden zijn mooi recht doorgesneden, geen vet en b of c ( of chinees) merk band: de ideale combinatie voor dit soort schades

Probleem met de internet leveranciers voor weinig en de schuren waar deze banden gemonteerd worden (uiteraard lijden de goeien onder de slechten): deze maken het er op onze wegen niet veiliger op. Graag goedkoop, veiligheid: mij overkomt zuks toch niet.

Daarom is het van belang gewoon goeie banden bij gerenomeerde bedrijven te halen. Ook dit kan goedkoop en de service achteraf is ook vele malen beter. En dat voor vaak een tientje per band meer voor een redelijk tot goed merk en goed gemonteerd.

( het lijkt wel reklame.....)

Ik heb twintig jaar in garages gewerkt, heb met een maat een eigen banden groothandel en geloof me: dit soort dingen zien we regelmatig. Vaak komt men daarna toch bij een bedrijf waar het allemaal net even beter is geregeld alleen ben je dan twee sets banden achteruit.....

Paul
Los van het technisch verhaal ís t mi ook reklame... :lol:

Grtz,fRank

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2011 22:00

De plek waar de pees hier is doorgebroken is daar waar de bandenmachine de pees over de velgrand drukt. Er kan zoveel spanning op de pees komen te staan doordat de pees aan de "overkant" van waar hij over de rand gedrukt wordt niet in het velgbed hangt, maar al in de rand waar hij eigenlijk door luchtdruk in gedrukt moet worden. Het punt met de grootste knik is dan op de velgrand en daar zal hij ook breken. Ik heb ze uiteraard weggegooid, maar ik heb zo anderhalf jaar geleden ook een stel gebruikte banden gesloopt voordat ik snapte wat ik fout deed. Vandaar dat ik zo stellig ben, ik herken de manier van stukgaan.

Als een band klapt door luchtdruk, zelfs als hij op de pees zou gaan, zit er niet zo'n klein scheurtje in. Dan ligt ie echt helemaal open en hangen de vellen er bij en zijn er vaak ook stukken weg. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig een kooi om de bandenmachine moet zitten tijdens het oppompen. Bij de APKgarage waar ik kom, is er iemand overleden door een ontploffende band en dat is helaas niet de enige geweest die dat ooit is overkomen. Je leest regelmatig van mensen die gewond of dood zijn door het ploffen van een band tijdens montage.

Montagevet kan er best al afgepoetst zijn, dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2011 22:06

Ik ben het met Whizzman eens. Een band die ploft door de luchtdruk ziet er anders uit, veel mee schade heb je dan. De monteur had dat er echt wel bijgezegd als dat was gebeurt, dat vergeet je niet snel. Die band zou dan waarschijnlijk ook niet op de pees gescheurd zijn, dat is haast het sterkste deel van de band.

Verkeerde montage zou mijn conclusie zijn en een vriend van mij die zojuist even meekeek zegt hetzelfde en die heeft ook al heel wat bandjes gemonteerd. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 13, 2011 22:18

Gewoon dom doorgedraaid, band gaat eerst een beetje knarsen en dan weet je al dat je het ff over moet doen! Slecht verhaal om jou ervoor op te laten draaien.

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: WTF. Band 2 geklapt!

do jun 30, 2011 20:26

Valt toch mee met de slechte montage

Nieuwe band binnen en aan mn zwager meegegeven.
Hij kende het verhaal en ging uiterst zorvuldig te werk.
Bandje erop ging vrij normaal lucht erop 1kant sprong op de velg gevolgd door een keiharde knal, de andere kant exact hetzelfde defect als de eerste band. :evil: :evil:
Extra veel vet gebruikt dus daar ligt het niet aan.
Zelf ook geen idee het moet wel aan de banden liggen.
Velg ziet er doodnormaal uit zonder beschadigingen.

Schiet mij maar lek ik heb geen idee.
De autobandenmarkt is op de hoogte met veel foto,s

Grt rogeralfa.:driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”