Pagina 1 van 2
ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 12:26
door numerata75
hey, ik heb een probleem met de ontsteking en krijg het niet opgelost.
heb een tijdje geleden nieuwe rotors en verdeelkap gemonteerd en zonder er verstand van te hebben gewoon stand afgetekend en daarna terug vatsgezet.
zie deze onderwerp:
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... 887556f77d
nu heb ik mij laten vertellen dat je voor de ontsteking af te stellen de groef op de krukas gelijk moet zetten met het pennetje erachter,
en dan het (middel) puntje op de kop van de rotor moet gelijkzetten met het streepje op de verdeelkaphouder, en in de juiste draairichting dan de ontstekingsvolgorde 1342.
zie foto :
nu de bovenste rotor komt ongeveer uit, daar zal de timing (graden) wel moeten fijn afgesteld worden
als ik naar de onderste kijk dan is dat ook ongeveer goed(is geen puntje aanwezig op de rotor) MAAR als ik daar dan in de draairichting bougie volgorde 1342 zet dan start de alfa niet!
als ik de kabels verdraai 4213 dan start ze wel??? ik heb al vanalles geprobeerd.
hoe 'FINE-TUNE' je nu eigenlijk de ontsteking met juiste timing? of wat doe ik verkeerd ?
het gekke is dat als de auto koud is ik de volle vermogen krijg maar eens ze, zeg maar na 30' , warm gelopen is begint te sputteren, stooten en ploffen!
iemand?
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 20:14
door yuri 75 V6
Het lijkt er sterk op dat je onderste verdeler 180 graden gedraaid zit.
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 20:31
door numerata75
dus 180° verdraaien totdat ik de juiste ontstekingsvolgorde heb dan? maar hoe regel je nu zoiets juist af?
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 20:42
door yuri 75 V6
dus 180° verdraaien totdat ik de juiste ontstekingsvolgorde heb dan? maar hoe regel je nu zoiets juist af?
In ieder geval je rotorarm verzetten (of zoals je zelf al hebt gedaan, de bougiekabels omzetten), want als hij op de ene verdeler naar de bougiekabel van cilinder 1 wijst moet hij dat op de andere natuurlijk ook doen, en dat doen ze dus nu precies níet. Helaas is het manual 'Ontsteking TS' van de alfa75.info site even uit de lucht, anders kon je daarmee aan de slag. Ik heb de Reparaturanleitung even niet bij de hand om je goed verder te helpen.
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 20:53
door numerata75
als ik de kabels omzet dan start de 75 niet meer! en als ik de rotorarm verdraai (rotor blijft staan) dan komt het groefje/streepje toch niet meer uit in verlengde van midden rotor!
ik ga dit nu even proberen en laat iets weten
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 20:57
door yuri 75 V6
Je schreef toch zelf dat als je de kabels omwisselt van 1342 naar 4213 dat hij dan wel start? Dat is precies 180 graden, toch?
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 21:48
door numerata75
Je schreef toch zelf dat als je de kabels omwisselt van 1342 naar 4213 dat hij dan wel start? Dat is precies 180 graden, toch?
zo , ben net terug van een korte testrit.....nee, ik heb de krukas gelijkgesteld met het pinnetje, de bovenste en ondreste rotors stonden ongeveer juist als ik naar de streepjes en midden rotor kijk
maar de volgorde beneden was 4213! zoals jij zegt leek het mij ook logisch dat boven en onder dezelfde volgorde moet zijn. dus ik dan de kabels beneden op 1342 gezet maar startte niet!
nu had ik daarnet de krukas terug gelijkgezet met het pinnetje om de onderste rotorarm 180° te gaan verdraaien, wat bleek...dat de rotors 180° verdraaid stonden tov de foto van gisteren!
dus het midden vd rotor niet meer gelijk met de streepjes. hoe komt dit? heeft dit te maken met het aantal omwentelingen vd krukas? wss wel zeker.
in ieder geval, ik heb de onderste rotorarm 180° verdraaid en de kabels dan ook mee omgezet zodat ze dan ook op de juiste volgorde staan nl1342.
gestart, een paar keer geplof , daarna mooi rustig lopen . voelde in begin geen verschil omdat die voordien ook bij koude motor ook goed ging maar na een Half uurtje
nog steeds de alfapower en GEEN gestotter in lage toeren tegen 60km/u!
probleem lijkt opgelost te zijn.
bedankt voor je hulp en reactie
ciao
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:03
door yuri 75 V6
Je rotors draaien op de halve snelheid van de krukas, bij 1 volledige rotatie van de krukas doen de rotors maar een halve. Als je nu de krukas uitlijnt met het pinnetje kunnen de rotors op 2 verschillende posities staan! De truc is natuurlijk dat de rotors zó moeten staan, dat ze dan beide naar de bougiekabel van cilinder 1 wijzen, immers, die is dan op het BDP en gaat van compressie naar arbeid, en dan moet er gevonkt worden.
Mooi dat het opgelost is!
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:18
door numerata75
Je rotors draaien op de halve snelheid van de krukas, bij 1 volledige rotatie van de krukas doen de rotors maar een halve. Als je nu de krukas uitlijnt met het pinnetje kunnen de rotors op 2 verschillende posities staan! De truc is natuurlijk dat de rotors zó moeten staan, dat ze dan naar de bougiekabel van cilinder 1 wijzen, immers, die is dan op het BDP en gaat van compressie naar arbeid, en dan moet er gevonkt worden. Mooi dat het opgelost is!
ah ok weer iets bijgeleerd
hoe weet ik als ik op het DBP ben ? kan ik dat checken als ik van de 1ste cilinder de bougie uitdraai, dan moet de piston boven staan zeker?
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:31
door yuri 75 V6
Je rotors draaien op de halve snelheid van de krukas, bij 1 volledige rotatie van de krukas doen de rotors maar een halve. Als je nu de krukas uitlijnt met het pinnetje kunnen de rotors op 2 verschillende posities staan! De truc is natuurlijk dat de rotors zó moeten staan, dat ze dan naar de bougiekabel van cilinder 1 wijzen, immers, die is dan op het BDP en gaat van compressie naar arbeid, en dan moet er gevonkt worden. Mooi dat het opgelost is!
ah ok weer iets bijgeleerd
hoe weet ik als ik op het DBP ben ? kan ik dat checken als ik van de 1ste cilinder de bougie uitdraai, dan moet de piston boven staan zeker?
Daar dient in principe de pin voor die naar de tandkrans op de krukaspoelie wijst. als die twee uitgelijnd staan, zou zuiger 1 in het BDP moeten staan (en bijgevolg zuiger 4 ook). het meten van de positie van de zuiger in de cilinder is inderdaad door het bougiegat te doen, maar dit moet wel met een meetklok gebeuren en niet met een schroevendraaier
Immers, de verticale verplaatsing tijdens de graden net voor en na het BDP is erg gering en dus moeilijk te meten zonder de juiste spullen, je zit er zomaar 5 of meer graden naast.
Omdat 1 en 4 tegelijkertijd in het BDP staan is het dan dus theoretisch mogelijk om de beide rotors dan 180 graden te roteren en naar de kabel van cilinder 4 te laten wijzen, want er wordt slechts 1x per 180 graden krukasrotatie gevonkt en de krukaspositie wordt slechts 1x per 360 graden rotatie vastgesteld. Je motor zal er geen idee van hebben!
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:37
door giuliettaevo
De nokken van de nokkenassen van de eerste cilinder moeten naar buiten wijzen als de merktekens goed staan.
Oftewel beide kleppen moeten gesloten zijn.
Lastig te controleren zonder het kleppendeksel te demonteren.
Waarschijnlijk stond de verdeler onder wel goed maar die boven niet.
Ze moeten in ieder geval gelijk staan. Even de bovenste eraf laten en de kabels van de onderste erop zetten op de goede manier, en vervolgens kijken of hij goed start/loopt. Als alles goed is de bovenste verdeler gelijk zetten aan de onderste.
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:40
door numerata75
Omdat 1 en 4 tegelijkertijd in het BDP staan is het dan dus theoretisch mogelijk om de beide rotors dan 180 graden te roteren en naar de kabel van cilinder 4 te laten wijzen, want er wordt slechts 1x per 180 graden krukasrotatie gevonkt en de krukaspositie wordt slechts 1x per 360 graden rotatie vastgesteld. Je motor zal er geen idee van hebben!
dat heb ik nu, toen ik de onderste rotorarm heb verdraaid en gelijkgezet met cil1, stond de bovenste rotor op nr4! dus eigenlijk geen probleem.
zeg, als je een meetklok nodig hebt voor een perfecte afstelling..wat betekend dat dan in vermogen in mijn geval( op het oog afgesteld)? vermogenverlies?
RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:43
door WhizzMan
Het ontstekingstijdstip van de 75 wordt bij mijn weten bepaald door de ECU en die meet de tandkrans. De verdeelkappen moeten "ongeveer goed" staan zodat de vonk bij de juiste bougie uitkomt, maar meer precisie is niet nodig. Je ontsteking staat dus al goed afgesteld.
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:56
door numerata75
De nokken van de nokkenassen van de eerste cilinder moeten naar buiten wijzen als de merktekens goed staan.
Oftewel beide kleppen moeten gesloten zijn.
Lastig te controleren zonder het kleppendeksel te demonteren.
Waarschijnlijk stond de verdeler onder wel goed maar die boven niet.
Ze moeten in ieder geval gelijk staan. Even de bovenste eraf laten en de kabels van de onderste erop zetten op de goede manier, en vervolgens kijken of hij goed start/loopt. Als alles goed is de bovenste verdeler gelijk zetten aan de onderste.
het probleem is begonnen doordat ik de rotors MET as heb gekocht! vorige wss originele waren vastgelijlmd.
bovenste rotorarm kan je toch niet 180° verdraaien omdat je daar met de 2 inbus bouten zit (sleuven)
het stukje op uiteinde vd as dat zorgt voor de overbrenging en met een pen vastzit heb ik volgens mij verkeerd gemonteerd ? in de blok kan je die maar op 1 manier passen.
dan komt uw rotor wel verdraaid na montage ?
in ieder geval morgen een langere rit en verder testen
Re: RE: ontsteking probleem alfa75ts (met foto)
Geplaatst: do jun 16, 2011 22:57
door numerata75
Het ontstekingstijdstip van de 75 wordt bij mijn weten bepaald door de ECU en die meet de tandkrans. De verdeelkappen moeten "ongeveer goed" staan zodat de vonk bij de juiste bougie uitkomt, maar meer precisie is niet nodig. Je ontsteking staat dus al goed afgesteld.
ah ja de krukas-sensor!