Pagina 1 van 3
Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 16:32
door Mobster
Welke olie gebruik je nu best in een 16V als je af en toe even doorgast?
10W40
20W50
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 18:49
door ikke
Mijn 33, geen 16v krijgt gewoon 15w40 te zuipen, nou ja te zuipen, ze drinkt eigenlijk geen druppel.

RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 19:19
door Luc33
10w 40. Zoals voorgeschreven...........
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 19:23
door alfaRob33
LIjkt mij ook ..gewoon 10W40 in de 33 16v
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 19:49
door Rens 1.7QV
Het is in ieder geval verstandig om getal 10w nog wat te hebben. Dit komt omdat er namelijk hydraulische klepstoters inzitten.
Lager is zeker niet verstandig.
Rens
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: vr aug 26, 2005 23:38
door Mobster
Ik heb er 2 , een met 10W40, een met 20W50
Qua rijgedrag geen verschil, maar de 10W40 warmt net iets vlugger op.
De klepstoters tikken duidelijk langer met 20W50, wat trouwens niet zo erg is,
maar ik vermoed dat er ook een betere 'dikkere' oliefilm is, betere zuigersmering, etc...
m.a.w. mat gebruik je nu qua race-toepassingen, ik vermoed 20W50.
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: za aug 27, 2005 13:19
door Mobster
Niemand?
Re: RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: za aug 27, 2005 19:00
door Remco S
Ik heb er 2 , een met 10W40, een met 20W50
Qua rijgedrag geen verschil, maar de 10W40 warmt net iets vlugger op.
De klepstoters tikken duidelijk langer met 20W50, wat trouwens niet zo erg is,
maar ik vermoed dat er ook een betere 'dikkere' oliefilm is, betere zuigersmering, etc...
m.a.w. mat gebruik je nu qua race-toepassingen, ik vermoed 20W50.
Ik heb in mijn 33 10W60 vol syntheet dit omdat alles nogal erg heet word onder de kap
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: do sep 15, 2005 09:15
door Mobster
Om nog even hierop terug te komen,
ik heb nu de 16V ververst met volsynthetische olie, castrol RS 10W50.
Iemand, vertelde me dat het niet goed is om in zo'n motor synthetische oliƫn te doen zoals 10W50 of 10W60. Dit i.v.m. dichtingen die kunnen beginnen lekken.
Zit hier enige waarheid in?
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: do sep 15, 2005 09:21
door Kosta
Synthetisch heeft niets te maken met 10w50 o.i.d. Ook een 5w30 kan synthetisch zijn.
Heb zelf in m'n v6 10w60 zitten, dat houd in dat bij warme toestand de olie relatief dikker is dan bij bv. 10w40 olie .
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: do sep 15, 2005 09:23
door KAS
20W 50 is wel een erg ouderwetse olie hoor. Mooi voor in oldtimers maar voor in een 16V lijkt hij mij wat dik.
Re: RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: do sep 15, 2005 09:39
door Mobster
20W 50 is wel een erg ouderwetse olie hoor. Mooi voor in oldtimers maar voor in een 16V lijkt hij mij wat dik.
Ja kas, ik vind 20W50 ook niet echt ideaal, vooral in koude toestand.
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: di sep 20, 2005 17:35
door Alfa33
heeft castrol RS serie niet een reinigende werking in de motor???
Olie met een reinigende werking moet je in oudere motoren vermijden om olielekages te voorkomen.
Verder is het getal voor de W de viscositeit in koude toestand
en het getal na de W de viscositeit bij bedrijfstemperatuur.In koudere klimaten kan je beter dunnere olie gebruiken.
Als de voorgeschreven olie bv. 10W40 is mag je ook
5W40,15W40, 5W30, 15W30, 10W50 5W50 en 15W50 gebruiken, maar in NL kan je het beste gewoon de 10W40 in kiepen.
Onder normale omstandigheden is het niet aan te raden om bv 10W60 in je Alfa 16v te gebruiken. Tenzij je alleen maar plank gas rijdt met je 16v, maar dat zal wel niet zo zijn.
RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: wo sep 21, 2005 16:58
door alfaqv75
dan moet ik toch maar eens over gaan stappen op 10W60....
maar de mijne krijgt alleen AGIP sint 2000 10W-40
Re: RE: Oliekeuze 33 16V
Geplaatst: wo sep 21, 2005 17:06
door Huib
en het getal na de W de viscositeit bij bedrijfstemperatuur.In koudere klimaten kan je beter dunnere olie gebruiken.
volgens mij geeft het getal na de W niet de viscositeit aan maar de mate waarin de viscositeit constant blijft als de temperatuur toeneemt.