Pagina 1 van 2
Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: za aug 27, 2005 19:52
door Eric
Nadat mijn stationair afstelling was verknoeid omdat de APK-jongens een lagere CO-waarde wilden zien, probeer ik nu een nieuwe basis afstelling te krijgen op mijn Dellortos.
Tot nu toe zonder veel succes....
De motor "hobbelt" als-ie stationair loopt, en bij het stuk voor stuk dichtdraaien van de CO-schroeven is er helemaal geen toeren-val bij het dichtdraaien van de schroeven van cylinder 1 en 2.
Zelfde bij het lostrekken van bougie 1 en 2: Geen toeren-val...
Omdat de motor tijdens het rijden gewoon goed vermogen heeft en prima oppakt is mijn konklusie: De voorste Dello geeft geen benzine tijdens stationair. Dus, stationair sproeiers schoongeblazen: Geen effekt.
Sproeiers gewisseld met de achterste carb: Geen effekt.
Ik heb de synchronizatie-schroef tussen de twee carbs afgesteld zoals wordt beschreven in de Owners Workshop Manual...
Dus... wat nu? Advies is zeer welkom.

RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: za aug 27, 2005 20:00
door ravado
wat hebben ze gedaan om de co lager te krijgen dan??????
als cil 1en 2 niet meedoen dan krijg je op de 4gas tester juist heel veel hc.....
dat beinvloedt je co wel....
draai anders je co schroeven helemaal in en dan allemaal 4 hele slagen uit......
dan heb je een basis co......
je carbs goed synchroon zetten is een vereiste wil je zeker weten dat alle 4 de cil. goed meelopen.....
ontsteking goed staan?
bougies goed?
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: za aug 27, 2005 20:12
door Eric
Onsteking staat goed, dacht ik. Zal nog eens checken.
De motor trekt als een lier en geeft prima vermogen onder last, kan me haast niet voorstellen dat de carbs niet goed synchroon zouden staan. Maar ik zal het nog eens checken vanavond .
De bougies zijn zeker niet meer zo fris (en bovendien zijn het Champions... niet tegen Andretti zeggen hoor

) dus ik zal er volgende week verse NGK's indraaien.
Wat ze bij de APK met die CO-schroeven hebben gedaan weet ik niet, maar hij liep behoorlijk beroerd....
Ik zal vanavond alle CO-schroeven 4 slagen uitdraaien en kijken wat dat doet. Volgens de Workshop manual moesten ze maar 2 slagen uit, dus wie weet was dat het wel.
Alvast bedankt voor de tips!

RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 14:00
door Huib
Als je stationaircircuit niet meedoet merk je dat met rijden ook tot ca. 3000 toeren en bij lage belasting. Dus als die twee cilinders echt geen stationair mengsel krijgen is er nauwelijks normaal mee te rijden.
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 15:06
door duke
In de workshop manual staat inderdaad dat je 2 slagen moet terugdraaien. Maar wat wordt er verstaan onder een hele slag? Een halve of een hele toer...
De bougies kan je als nieuw krijgen door ze enkele minuten in een ultrasoon reiniger te steken.
Met behulp van welk toestel zet stel jij je carbs af? Een ideaal hulpmiddel is de Carbtune II.
Trek je misschien ergens valse lucht?
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 16:05
door gtv 105.21
.
en dan komt er nog een keer bij als je auto van 1973 is of ouder ze er met hun vingers af moeten blijven omdat voor die autoos helemaal minmale hc of co is dus de volgende keer gewoon even zeggen dat de auto ouder is als 1974 dan moeten ze met hun uitlaadgas tester bij je uitlaad weg blijven en tot eind 80 weet ik niet precies is het alleen coonder 4%.
ik hen laatst ook voor de apk geweest was er een nieuwe keermeester en die wou ook even gaan testen en heb ik hem gezegd dat dat niet hoefde, hij boek er bij, ik gelijk.

RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 16:54
door TURBODELTA-116
Dellorto's moet voor de basis CO ingesteld zijn op 2 volle slagen ( 4 halve slagen)

Een verklaring dus voor het getal 2 of 4. Na deze basis afstelling is het een kwestie van langdurig pielen voor de fine tuning. Voor de duidelijkheid spreek de volgende keert eventueel met een keurmeester af dat hij indien nodig alleen CO wijzigd als hij een steekproef krijgt anders afblijven !!. En uiteraard dat hij de juiste afstelling even aantekend of noteerd zodat hij daarna weer terug gezet wordt. Ik doe dit met mijn Turbodelta ook altijd op deze manier, want ik heb voor een hoop geld die auto af laten stellen, en dan kom het CO gehalte bij zo'n apparaat niet meer goed. Zal ik zeker deze afstelling laten verkl%##ten omdat we aan een CO norm moeten voldoen

. Gelukkig heb ik nog geen steekproef gehad.

RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 21:11
door Alessandro
Ga ik lekker weer verwarring zaaien

: Het zal dan wel van het type Dellorto liggen of zo, want bij Alfetta's gaat het toch echt over VIER hele slagen (dus acht halve

) en da's echt nodig en zelfs dan is de Co nog erg ruim onder de marge!!!!!!! Mijn Alfetta: <2,0 % co, mag 4,5% zijn.
En dan nog wat: synchroniseren is echt het aller belangrijkste!!!!

Als dat niet klopt, valt er verder niets zinvols af te stellen.
Ik ben natuurlijk lekker eigenwijs, maar ik ben toch wel van mening dat iedere goed afgestelde auto probleemloos aan de emissie eisen moet kunnen voldoen!

RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: zo aug 28, 2005 22:47
door Eric
Ik heb de carbs er af liggen, om ze goed synchroon te stellen.
Morgen ga ik even nieuwe pakkinkjes halen voor op de carbrubbers, en nieuwe NGK's, en dan maar weer eens kijken, met de CO schroeven op eerst op 2 hele slagen en dan vier hele slagen. Eens kijken wat er gebeurd.
@Huib: De motor loopt echt prima, pakt gewoon op vanaf elk toerental, maar ik kon de voorste twee CO-schroeven gewoon helemaal dicht draaien zonder toerenval...
Zouden die CO-schroeven versleten kunnen zijn? Dat zijn vrij scherpe naalden.
@Duke Mijn enige hulpmiddel is een Gedore schroevendraaier...
@gtv105.21 en TurboDelta: Ze hadden er inderdaad met hun vingers vanaf moeten blijven, ja.
Maar ja, verder werd nergens moeilijk over gedaan, en zonder gezeur een verse APK was me ook wel wat waard...
@Alessandro Dit zijn DHLA's, zonder extra emissie letter erachter ...
Nou ja, morgen meer na het installeren en proefdraaien... Ik laat het jullie weten.
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: ma aug 29, 2005 12:02
door duke
Zo'n Carbtune II is echt wel de max. Het kost iets van een 100 euro maar dan heb je wel een heel goed middel om de carbs af te stellen. Het bestaat uit 4 kolommen met telkens een gewichtje in. Op de carbs moet je de nippeltjes aansluiten en door het vacuum gaan de gewichtjes beginnen dansen. Je ziet ook meteen of de carbs geynchroniseerd zijn of niet.
En ik heb het al vaak gebruikt. Want na verloop van tijd moeten ze wel eens bijgesteld worden.
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: ma aug 29, 2005 17:00
door Eric
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: ma aug 29, 2005 17:36
door duke
Jep, dat is em
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: ma aug 29, 2005 19:01
door Andretti Molletti
Hee Eric!
Ook op het SS??
Dan schroef ik um wel synchroon op het gevoel, kun je iig rijden!
zaterdag na groep A?
RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: di aug 30, 2005 13:12
door Eric
Graag..!!!!
(Hoe laat is dat ongeveer? Heb geen programma bij de hand...)
Vandaag even bij de Brezan vier verse NGKtjes gehaald; kan het daar in ieder geval niet meer aan liggen...

Re: RE: Stationair afstelling Dellorto
Geplaatst: ma sep 05, 2005 21:50
door Eric
Dan schroef ik um wel synchroon op het gevoel, kun je iig rijden!
Hij loopt als een uurwerkje!
Nogmaals dank, Andretti
