Pagina 1 van 1

Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: wo aug 10, 2011 16:57
door PVerdult
Het is al weer een tijdje gelden dat ik wat gevraagd hebt, maar door drukte heeft de spider even op hold gestaan.

Nu ik weer wat tijd heb, ben ik begonnen met het uibouwen van de motor. Dit werd mij door de spuiter aanbevolen. Hij kan dan de binnenkant ook stralen en meespuiten.

Wat mij echter opviel bij het uitbouwen van de aandrijfas is: Toen ik de as los had van de motor kan ik hem ongeveer 2 cm draaien voordat er beweging op de wielen kwam. Is dezae speling normaal of moet het differentieel uit elkaar?
Weet iemand hoeveel speling er op deze as mag zitten.

Ik merkte ook dat er op de achterste steun van de versnellingsbak ook nogal veel speling zat, maar dit zal waarschijnlijk met een nieuw pakkingsetje opgelost zijn.

Groetjes,
Piƫrre

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: wo aug 10, 2011 17:29
door DJ
Of die 2cm echt de norm is durf zo niet te zeggen maar een beetje ruimte is normaal en als diff niet lekt en geen herrie maakt lekker laten zitten zo!
Als je nog niet eerder met de auto gereden hebt: achteras gewoon monteren en eerst rijden en kijken hoe goed de as is. Als het tegenvalt is hij er zo weer onder vandaan. Dat is betere methode dan zo maar voor veel geld reviseren met de kans dat een stille as daarna herrie maakt!
Wat je wel kans kan doen is voelen voor radiale en axiale speling van de ingaande as. (pignon as)
Als die ruimte heeft of de moer zit lossig: NIET zomaar domweg vast zetten. :!:
Dan wel ff langs een specialist of eerst even op alfaspeed forum informeren. Daar zit erg veel specifieke 105 serie kennis en ervaring.

Gr DJ

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: wo aug 10, 2011 23:51
door PVerdult
Bedankt voor de info.
Ik zal de rest van de spe;ing controleren.
Ik heb nog niet veel met de spider gereden, Alleen naar de RDW en terug. maar hij leek mij niet veel herrie te maken en lekken doeet hij ook niet.
Ik zal hem in elk geval nakijken.

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: vr aug 12, 2011 14:47
door davealfa
Ik heb net van de monteur gehoord dat de spider APK afkeur wordt met speling op de aandrijfas... als ik echter dit draadje lees vraag ik mij af hoe het nu zit?

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: vr aug 12, 2011 18:18
door DJ
Lezen:speling zit op het diff (volgens de topic starter) en niet op de aandrijfas.

Gr DJ

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: za aug 13, 2011 21:14
door PVerdult
Klopt inderdaad. de speling zit in het differentieel.
De auto is, bij het op kenteken zetten door de RDW, volledig gekeurd en op de aandrijfas zat geen speling.
De reden dat de spider bij jouw toen is afgekeurd, is volgens mij: halverwege de versnellingsbak en het differentieel zit nog een ophanging en lager van de aandrijfas.
Als daar speling op zit en je zou doorrijden heb je een groot probleem.
Als dit lager er uit loopt heb je kans dat de aandrijfas door de bodemplaat gelanceerd wordt, vergelijkbaar met de tussenbak van de YP's in militaire dienst.

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: ma aug 22, 2011 12:42
door davealfa
ok, deze topic heeft dus speling bij de dif...

Nu nog vraagje, als we dan toch bij de achteras zitten, die speling waar mijn monteur het over heeft, ik neem aan dat dit dan aan de voorkant van de achteras is, bij de zgn Universal Joint (homokineet in nederlands?) moet dan de hele achteras vervangen worden of is dat overkill? bijkomend vraagje voor de echte kenners, de revisie-as die ze erin willen hangen is eentje met "grease nipple" op de UJ maar dat is volgens wat ik kan lezen op het net van een oudere type spider dan de S4, maakt dit wat uit?

dank voor jullie gezamelijk expertise!

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: di aug 23, 2011 08:58
door DJ
Eem universal joint is een kruiskoppeling en geen homokineet.
Kruiskoppeling overhalen kan, als je de goede reservedelen hebt en weet wat je doet. Maar dat kan nog wel eens tegen zitten. Ik zou er niet aan (laten) beginnen als ik jouw was.
Gewoon ruilas met garantie.
Scheelt veel tijd (arbeidsloon) en niet goed, geld terug.
Bedoelde speling kan ook op het schuifstuk zitten.
Ik ken de spider 4 niet maar cardanas met smeernippels van ouder type lijkt me geen punt.
Bedoelen ze trouwens niet dat er een smeernippel bij het schuifstuk zit?

Gr DJ

RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: di aug 23, 2011 10:55
door davealfa
Ok bedankt, het is dus geen gekkigheid om de ruilas te nemen. Smeernippel zat op de UJ wat ik zelf heb gezien. Wat betreft onderdelen, ik hoor van de garage dat de kwalieteit van vervangingsonderdelen erg schommelt. Zijn er betere / slechtere leveranciers bekend? Ik ben entouusiast over de verhalen in de UK omtrent de Alfaholics onderdelen daar schijnt men in de racerij nogal flink mee bezig te zijn. Is er iemand in NL die met deze boyz ervaring heeft? o.a. hebben zij ook een eigen as in het assortiment welke ze voor de racerij hebben ontwikkeld.

Re: RE: Speling aandrijfas / differentieel

Geplaatst: wo aug 24, 2011 02:30
door DJ
Ok bedankt, het is dus geen gekkigheid om de ruilas te nemen. Smeernippel zat op de UJ wat ik zelf heb gezien. Wat betreft onderdelen, ik hoor van de garage dat de kwalieteit van vervangingsonderdelen erg schommelt. Zijn er betere / slechtere leveranciers bekend? Ik ben entouusiast over de verhalen in de UK omtrent de Alfaholics onderdelen daar schijnt men in de racerij nogal flink mee bezig te zijn. Is er iemand in NL die met deze boyz ervaring heeft? o.a. hebben zij ook een eigen as in het assortiment welke ze voor de racerij hebben ontwikkeld.
Mijn niet bekend welk merk je beter kan hebben qua revisie cardanas. Iemand anders wellicht.
Voor alfaholics in NL moet je bij erwingta zijn hier op het forum en op alfaspeed forum.

Gr DJ