Pagina 1 van 2
Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:17
door easyrider
Door een defecte oliepomp waren de krukaslagers eruit.
heb een ander blokkie gevonden en schoongemaakt en wat kleine dingen aan gedaan.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorruimte op te frissen.
Motorruimte is weer lekker fris.
Before. foto1
After.foto2
Alleen zit ik nog met een klein probleempje.
Het gaat om de op de foto omcirkelde sensor.foto 3
Bij het blok wat er nu in moet zit deze sensor niet. foto4
Ook de boutgaten voor deze sensor zitten niet op het blok.
De krukaspoelie (heet dit zo ?)
heeft ook geen tanden zoals op het andere blok.
hoe is dit op te lossen ?
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:25
door yuri 75 V6
De foto's doen het niet, maar als je geen getande ring op de krukaspoelie hebt lijkt het wel haast een carbs-blok.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:35
door easyrider
Foto's doen het nu wel
Het "nieuwe" blok heeft inderdaad die tanden niet.
Zal het dan een omgebouwd carbs blok zijn ?
is dit niet op te lossen ?
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:40
door yuri 75 V6
Het zou zomaar een carbs-blok kunnen zijn inderdaad. Op zich wel op te lossen natuurlijk, kwestie van de krukaspoelie overzetten en zorgen dat de BDP-sensor gemonteerd kan worden.
Zitten er al wel injectoren op eigenlijk? Want dat zal ook overgezet moeten worden natuurlijk. De verdeler is ook anders, dus die zul je dan ook over moeten zetten. Nokkenassen zouden ook af kunnen wijken, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Verder zal een carbs-blok nagenoeg nooit een verstelbare inlaatnokkenas hebben zoals de 1.8IE (ze zijn er wel geweest, in Zwitserland geloof ik).
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:47
door easyrider
Rest van het blok is hetzelfde.
fototje van het blok.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 16:58
door yuri 75 V6
Apart. Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat je een 2.0 Motronic hebt staan. Die heeft 2 krukaspositiesensors, maar dan achteraan het blok, in het bellhouse
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 17:04
door easyrider
Toch niet dit gaatje ?
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 17:09
door yuri 75 V6
Jawel, en volgens mij nog een aan de andere kant.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 17:13
door easyrider
Dus is het een 2 ltr blok ?
Op de voorzijde van de kop staat 1.8 in het blok gedrukt.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 17:15
door yuri 75 V6
Voor zover ik weet is dit alleen op 2.0 blokken zo geleverd, maar dat bewijst niets. die 1.8 in het blok zou ik niet te zwaar aan tillen. Ingeslagen motorcode is interessanter
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 17, 2011 18:03
door de alfist
kijk even op de voorkant van de kop of er 1.8 of 2.0 op staat
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: zo sep 18, 2011 02:49
door Sergio156
is volgens mij gewoon een 1.8ie alleen van een vroeger bouwjaar, ik heb dit eerder gezien bij een 75 1.8ie.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: zo sep 18, 2011 11:03
door giuliettaevo
Mijn Alfetta 2.0i motor zag er ook zo uit...
Voorste motordeksel en poelie omzetten is de enige oplossing ben ik bang. Is lastig want eigenlijk moet de kop er dan af.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: zo sep 18, 2011 12:40
door yuri 75 V6
Ik heb ook wel eens een 1.8IE-blok gehad met een dergelijk bellhouse, en dat is natuurlijk ook niet zo gek, want die dingen lagen natuurlijk gewoon op voorraad in de motorenfabriek en er is geen enkele reden om ze niet te gebruiken op een motor waar de sensoren niet in het bellhouse gemonteerd worden. Punt is alleen: als er geen getande ring op de krukaspoelie zit, zal het spul niet gaan werken met de 1.8IE-Motronic, want die 'snapt' alleen het signaal van de enkele krukaspositiesensor voorop het blok. Hoe dan ook, de motorcode zal normaalgesproken uitsluitsel geven. De Alfetta 2.0IE Motronic had motorcode 01713, als mijn documentatie correct is.
RE: Blok wissel alfa75 1.8IE
Geplaatst: za sep 24, 2011 21:55
door easyrider
Ik zal morgen de motorcode eens opsnorren maar ik ben toch wel aan het overwegen om een ander blok te gaan zoeken en deze in de verkoop te doen.