APK afgekeurd
Geplaatst: do sep 01, 2005 19:05
Hallo,
Heb mijn 155 2.0 16v Tspark voor de APK gehad en hier kwam ie niet zo goed doorheen. Ik heb het via een beun laten doen maar die belde me halverwege de dag op dat het verstandiger was om een nieuwe auto te kopen.
Er moesten de volgende dingen aan vervangen worden.
Achterband links 205/15 r50
voorste stuk uitlaatpijp. voor kat.
4 schijven + blokken.
Ook was de einddemper slecht en hij was bang wanneer hij een nieuwe voorpijp zou monteren dat dan de einddemper ook de geest zou geven door de hogere druk. Voor dit alles had ie een prijs aan onderdelen alleen (incl. einddemper) van 1100 euro.
Ook is de radiateur niet meer zo goed, deze lekt volgens hem iets en onder wordt ie kaal
Nu is dat al wel 1,5 jaar zo en dit wordt maar heel erg langzaam erger. Ik heb nog nooit koelingsproblemen gehad alleen slaat de fan wat sneller aan dan vroeger. Ook raakt een deel van het koelwater weg uit het vaatje en gaat het lampje branden op de alfacontrol. Het water daalt dan tot ongeveer minimum en blijft dan bijna constant. Er gaat dan zo weinig uit dat je 3, 4 keer per jaar er wat koelvloeistof ingooit en dus lijkt me dat nog niet zo erg.
Het tweede punt wat minder wordt is de koppeling. Hij denkt dat deze op zijn eind is en vind het daardoor niet meer de moeite om de auto te repareren. De auto schakelt op dit moment wat hakerig, zonder te kraken weliswaar maar niet helemaal zoals het hoort. Dit is direct na de vakantie begonnen.
Ik heb dit vorig jaar ook gehad direct na vakantie in Italie. Toen had ik precies hetzelfde probleem. Toen ging het lampje van de remvloeistof branden en het ik het bijgevuld en na een maand of 2 schakelde de auto weer perfect. Dit dus tot na afgelopen vakantie. Ik had vorige keer de indruk dat er lucht in het systeem zat. Kan dit door het rijden en remmen op bergwegen komen? Remcircuit en koppeling is immers hetzelfde.
Hoe kun je precies merken dat de koppeling niet goed meer is. Hij slipt niet door, het pedaal voelt niet krakerig en je hoort ook geen rare geluiden tijdens koppelen.
Ik heb zelf niet de ruimte om te sleutelen, dus zal het wel moeten laten doen.
Wil de auto opzich nog niet kwijt. Rijdt perfect, is verlaagd met koni geel instelbare dempers en verlagingsveren. Distributie is 19000 km geleden gedaan met alle spanrollen en de waterpomp. Zit een nieuwe tussendemper en een warmtewisselaar voor de olie op.
Weten iemand van hier nog een adres hier in de buurt waar ik de auto eventueel kan laten repareren? Of is het verstandiger om in te ruilen en te kijken voor een andere. Alleen wat brengt ie nog op in deze staat.
Zoals jullie zien allemaal vragen, misschien dat iemand een suggestie heeft of andere goede raad. Heb zelf het idee dat 1100 euro aan onderdelen wel erg veel is.
O ja, km stand is 233000 en bouwjaar is 04-1996
groetjes
Heb mijn 155 2.0 16v Tspark voor de APK gehad en hier kwam ie niet zo goed doorheen. Ik heb het via een beun laten doen maar die belde me halverwege de dag op dat het verstandiger was om een nieuwe auto te kopen.

Er moesten de volgende dingen aan vervangen worden.
Achterband links 205/15 r50
voorste stuk uitlaatpijp. voor kat.
4 schijven + blokken.
Ook was de einddemper slecht en hij was bang wanneer hij een nieuwe voorpijp zou monteren dat dan de einddemper ook de geest zou geven door de hogere druk. Voor dit alles had ie een prijs aan onderdelen alleen (incl. einddemper) van 1100 euro.
Ook is de radiateur niet meer zo goed, deze lekt volgens hem iets en onder wordt ie kaal
Nu is dat al wel 1,5 jaar zo en dit wordt maar heel erg langzaam erger. Ik heb nog nooit koelingsproblemen gehad alleen slaat de fan wat sneller aan dan vroeger. Ook raakt een deel van het koelwater weg uit het vaatje en gaat het lampje branden op de alfacontrol. Het water daalt dan tot ongeveer minimum en blijft dan bijna constant. Er gaat dan zo weinig uit dat je 3, 4 keer per jaar er wat koelvloeistof ingooit en dus lijkt me dat nog niet zo erg.
Het tweede punt wat minder wordt is de koppeling. Hij denkt dat deze op zijn eind is en vind het daardoor niet meer de moeite om de auto te repareren. De auto schakelt op dit moment wat hakerig, zonder te kraken weliswaar maar niet helemaal zoals het hoort. Dit is direct na de vakantie begonnen.
Ik heb dit vorig jaar ook gehad direct na vakantie in Italie. Toen had ik precies hetzelfde probleem. Toen ging het lampje van de remvloeistof branden en het ik het bijgevuld en na een maand of 2 schakelde de auto weer perfect. Dit dus tot na afgelopen vakantie. Ik had vorige keer de indruk dat er lucht in het systeem zat. Kan dit door het rijden en remmen op bergwegen komen? Remcircuit en koppeling is immers hetzelfde.
Hoe kun je precies merken dat de koppeling niet goed meer is. Hij slipt niet door, het pedaal voelt niet krakerig en je hoort ook geen rare geluiden tijdens koppelen.
Ik heb zelf niet de ruimte om te sleutelen, dus zal het wel moeten laten doen.
Wil de auto opzich nog niet kwijt. Rijdt perfect, is verlaagd met koni geel instelbare dempers en verlagingsveren. Distributie is 19000 km geleden gedaan met alle spanrollen en de waterpomp. Zit een nieuwe tussendemper en een warmtewisselaar voor de olie op.
Weten iemand van hier nog een adres hier in de buurt waar ik de auto eventueel kan laten repareren? Of is het verstandiger om in te ruilen en te kijken voor een andere. Alleen wat brengt ie nog op in deze staat.
Zoals jullie zien allemaal vragen, misschien dat iemand een suggestie heeft of andere goede raad. Heb zelf het idee dat 1100 euro aan onderdelen wel erg veel is.
O ja, km stand is 233000 en bouwjaar is 04-1996
groetjes