Pagina 1 van 1
LPI injectoren
Geplaatst: ma sep 26, 2011 23:14
door Beppe
Beste alfisten LPG rijders,
Mijn alfa 145 1.4 TS uit 1998 is destijds afgeleverd met een vialle LPI G3 intallatie. Nu bij km stand 357.000 heb ik een lekkende LPI injector (getest door hem in een kopje water te hangen) waardoor het langer duurt voordat hij aanslaat. Als de motor aanslaat, op 3 cilinders, duurt het enkele (bijna 10) seconden voordat hij mooi rondloopt zonder haperingen, daarna loopt hij goed. Ook als ik de LPG zekeringen eruithaal en hij heeft een dag op benzine gereden is het goed starten en lopen op benzine, todat hij weer op LPG wordt gezet (met de zekeringen er weer in). Nu heb ik op de sloop een injectorrail gekocht met 4 injectoren (uit een auto die ook al 200.000 km had gereden). Is het slim om alleen de lekkende injector te vervangen en de andere 3 te laten zitten, of is het beter om ze alle 4 te vervangen? Hoe kan ik de injectoren die van de sloop komen voor montage handig testen op lekkage? Mag dat met perslucht, en zo ja hoeveel bar is dan aan te raden? Welke rubbertjes kun je voor montage het beste vernieuwen, ik zie in de injectormond een klein rubber ringetje, dat afdicht op het plastik buisje in de nozzle, en een grotere oring ring die de injector afdicht op de injectorhouder in het spruitstuk, en de 2 o-ringetjes van de ingaande en uitgaande leiding, heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Wie heeft dit wel eens aan de hand gehad en zelf opgelost?
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 07:54
door bertonejaap
Warom gebruikte?.Ik heb bij mijn 156 nieuwe gemonteerd dezen waren volgens mij iets van 17,50 euro per stuk. Dus voor de prijs hoef je het niet te laten, wel alle rubber ringetjes gelijk vervangen. Succes.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 10:08
door Beppe
Beste Jaap,
Voor 17,50 wil ik ook wel nieuwe plaatsen (als je een adres kunt PB-en dat ze verkoopt voor die prijs dan ga ik niet met gebruikt spul aan de slag). Als ik ze bestel bij het voordeligste adres dat ik kon vinden op internet kosten ze echter 115 euro per stuk, vandaar dat ik ze op de sloop had gehaald. Met gebruikt spul dat al een poosje stil staat weet je echter nooit of dat het goed doet, vandaar dat ik ze graag op lekkage wil testen voordat ik ze inbouw.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 10:25
door rutgerdow
vervang ook gelijk de kleine rubber o-ringetjes van de aanvoerleidingen op de injector. Als je namelijk nog de zwarte ringetjes hebt dan gaan deze
lekken als je de aanvoerleidingen eenmaal hebt losgehad. (de nieuwe betere ringetjes zijn blauw)
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 14:45
door bertonejaap
Ik heb ze gewoon bij de plaatselijke gasboer gekocht, en de ringetjes kosten ook geen drol
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 17:16
door Alfa Nord
Een motor met LPI systeem start niet op LPG maar altijd eerst op benzine. Als hij dus eerst slecht loopt na het starten doet hij dat dus op benzine...
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 19:46
door Beppe
Beste Alfa Nord,
De motor loopt niet slecht na het starten, hij slaat moeilijk aan, dit duurt ongeveer 10 seconden, hij begint op 3 cilinders, maar daarna vanaf 10 seconden loopt hij normaal. Als ik de motor dan meteen weer uitzet en opnieuw start, dan loopt hij meteen goed. Als ik de LPG zekeringen eruit haal, en ik laat hem een dag staan, dan slaat hij de eerste keer lastig aan, en daarna alle keren op benzine vlot en zonder haperingen. Hoeveel bellen mag een LPG injector borrelen in een kopje water voordat je van een zodanige lekkage mag spreken dat je er last van krijgt?
Maar terrecht, aan een auto met een zo hoge kilometerstand van 357K kan natuurlijk vanalles aan mankeren. Ongeveer 1000 kilometer geleden heb ik de bougies vervangen (zaten er meer dan 100K in), toen heb ik de compressie nog gemeten en die was in alle cilinders gelijk. De bobines zagen er toen normaal uit, in een bougiegat (cilinder 4) was wat olie gelekt vanuit de klepdekselpakking. De bougies hadden alle 8 een normale verbranding. Het probleem van het slecht aanslaan heeft hij al zo'n 15000 km, geleidelijk aan gekomen. Maar de meeste onderdelen die meten en regelen zoals KVS, LMM en lambdasonde zijn nog origineel en nog nooit op goede functie nagemeten omdat daar nooit een reden toe was. (De motor liep keurig en de jaarlijkse 4-gas meting was altijd netjes......)
RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 20:26
door rutgerdow
Dat slechte aanslaan is een bekend probleem: lekkende gas injectoren.
De motor is dan bij voorbaat al "verzopen" dit rijke mengsel moet ie eerst kwijt zijn voordat ie goed loopt.
Op zich niets ernstigs: de auto kan er oud mee worden. Alleen zorgen voor een goede accu.
Re: RE: LPI injectoren
Geplaatst: di sep 27, 2011 20:44
door WhizzMan
Ik heb ze gewoon bij de plaatselijke gasboer gekocht, en de ringetjes kosten ook geen drol
Heel zeker weten? Ik wil het adres van die gasboer hebben dan namelijk, ik kan nog wel een setje of tig gebruiken in dat geval.
Richard (Alfa Nord): Wat ze zeggen klopt. Die gasinjectoren lekken langzaam je hele spruitstuk en uiteindelijk ook je motorblok en zelfs je uitlaat vol met lpg. Ze spuiten het goedje vloeibaar in, dus de hele LPIleiding loopt leeg. LPG is zwaarder dan lucht dus het blijft gewoon in het spruitstuk en de motor staan. De test met het glaasje water is een goede om dit vast te stellen.
Volgens mij heeft LENZ nog een setje paarse injectoren te koop voor een paar tientjes met bijbehorend spruitstuk?
De tip van de blauwe ringetjes is ook een goede. De zwarte verharden en sluiten niet goed meer af. Let ook op dat de voetjes goed strak en gasdicht op het spruitstuk zitten. Afkitten helpt een beetje/tijdelijk, opnieuw (laten) klinken door Vialle is de betere oplossing.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: wo sep 28, 2011 10:22
door Alfa Nord
Ok, ik snap het, had het even verkeerd begrepen. Klopt inderdaad, heb het laatst ook bij een 156 gezien.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: wo sep 28, 2011 10:51
door Bullettooth
Ik zal eens kijken of ik nog injectoren heb liggen. Als het goed is moet ik nog wel wat hebben liggen!?
Dan, die rubbertjes heb ik nog (ook even zeker kijken) nieuwe zelfs!
RE: LPI injectoren
Geplaatst: wo sep 28, 2011 10:53
door GTV78
Zorgt dit ook voor een hoger verbruik? Dit zou ik namelijk wel denken gezien het antw van WhizzMan. Bij mijn 156 op LPI loopt het verbruik langzaam op maar rijdt en start prima.
Re: RE: LPI injectoren
Geplaatst: wo sep 28, 2011 11:22
door Bullettooth
Zorgt dit ook voor een hoger verbruik? Dit zou ik namelijk wel denken gezien het antw van WhizzMan. Bij mijn 156 op LPI loopt het verbruik langzaam op maar rijdt en start prima.
Als je heel veel korte stukken rijd (dus vaak start) zla het wellicht een nog negatievere invloed op je verbruik hebben, maar of dit 'zo merkbaar'is ???
Het echte probleem zit in het feit dat door het euvel de kans op een backfire erg groot is, met alle gevolgen van dien. Wil je dit verkomen, (of niet willen repareren of uitstellen), moet je enkele km's voordat je de auto stil zet manueel deze weer op benzine zetten. De LPG in de leiding wordt leeg gereden en jij gaat verder op benzine.
Uiteraard moet je opletten bij het weg rijden, want hij staat nog op benzine, dus zonder er bij na te denken rijd je je hele voordeel 'naar de klote' door je benzine voorraad op te stoken ipv je LPG.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: do sep 29, 2011 09:11
door WhizzMan
Lekken tijdens stilstand zal niet heel veel uitmaken. Dat je injectors lekken tijdens het rijden zal een slechte mengverhouding opleveren tijdens een lichte belasting van de motor, want dan maakt dat kleine beetje lekken wel wat uit. Dat geeft weer als resultaat dat je ECU gaat proberen om de lambdawaarde van je uitlaatgassen goed te krijgen, waardoor je uiteindelijk met een juiste lambdawaarde, maar verkeerde mengverhouding rijdt. Dat kost wel extra brandstof.
Ik heb een paar reserveinjectoren liggen en vervang alleen de lekkende over het algemeen. Normaal zou ik zeggen, gelijk alle 4 vervangen, want ze zijn even lang in gebruik, maar met vialle injectoren is het een bekende kwaal en ook gloednieuwe kunnen snel gaan lekken. Op de sloop zijn ze met goed zoeken nog wel te vinden, maar het wordt snel minder.
RE: LPI injectoren
Geplaatst: za okt 01, 2011 17:20
door Beppe
De lekkende injector vervangen door een injector van de sloop met nieuwe rubbertjes erin, en starten gaat weer een stuk beter.