Pagina 1 van 3

Bakolie Nord

Geplaatst: wo sep 28, 2011 15:30
door De Block
Wat voor olie moet er in de bak, zelfde als in het blok? En hoeveel moet er in? Totdat hij overloopt?

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: wo sep 28, 2011 15:54
door Giel
zit aan de zijkant de vul dop dat is ook gelijk het niveau welk type zal ik morgen even voor je kijkenmaar het is geen motor olie

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: wo sep 28, 2011 17:42
door jan1300
75w90 !!!

dat is wat ik er in doe.

gr Jan

Re: RE: Bakolie Nord

Geplaatst: wo sep 28, 2011 18:17
door Dominic
75w90 !!!

dat is wat ik er in doe.

gr Jan
1.7 liter :wink:

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: do sep 29, 2011 08:58
door De Block
Ik neem aan dat er ook een aftap dop op de onderkant zit, en dat je dat doet met warme bak.

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: do sep 29, 2011 09:53
door Stef33
Ja, aftappen aan de onderkant, met auto vlak en stroomt beter als het warm is. Sleutelmaat weet ik zo niet, maar de vul/peil plug is inbus 14mm.
Zelfde olie moet ook in differentieel en stuurhuis.

Boekje(!) zegt SAE 90 API GL 5. Dus 75W90 GL5 is goed, zit in mijn 1750 ook in bak/diff/stuurhuis.

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: zo okt 02, 2011 09:38
door Bog75
Bij mij zijn beide bouten. Ik dacht maat 17. Onderste heeft magneet, moet je even schoonmaken.

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: zo okt 02, 2011 20:59
door WhizzMan
Ik weet niet of je GL5 in een nord bak mag doen? Er zitten messing synchro's in toch? Die gaan een stuk korter mee als je er GL5 in doet (dus ook olie die aan GL4 en aan GL5 voldoet) omdat de toevoeging die er in zit met het koper in het messing reageert.

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 10:25
door Stef33
Sja, het boekje voor de amerikaanse 2000 uit 1974 zegt toch echt SAE 90 API GL5.

Re: RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 15:06
door davealfa
Ik weet niet of je GL5 in een nord bak mag doen? Er zitten messing synchro's in toch? Die gaan een stuk korter mee als je er GL5 in doet (dus ook olie die aan GL4 en aan GL5 voldoet) omdat de toevoeging die er in zit met het koper in het messing reageert.
en iemand die het antwoord weet?

Re: RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 16:49
door WhizzMan
Sja, het boekje voor de amerikaanse 2000 uit 1974 zegt toch echt SAE 90 API GL5.
Het kan goed zijn dat ze het toen nog niet in de gaten hadden? Het kan ook dat ze het toen normaal vonden dat je een bak na 100.000 kilometer weg kon gooien? We zijn nu 37 jaar verder en de techniek heeft in ieder geval niet stilgestaan.

Als je wat googled over "api gl5 copper" kom je overal tegen dat veel GL5 olie slechter is voor je synchro's dan GL4. Er zit hetzelfde goedje in, maar wel 50% meer dan in GL4. Niet alle GL5 is slecht, maar als er niet expliciet duidelijk is dat de olie geschikt is voor versnellingsbakken met veel messing en brons er in, zou ik zelf het risico niet nemen. Ik weet bijvoorbeeld dat je voor veel Renaultbakken speciale Renaultolie moet nemen. Die speciale olie is GL4 en/of GL5 compatible, maar als je "gewone" GL4 of 5 in in die versnellingsbak giet, gaan je synchro's er aan.

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 17:37
door jan1300
Kroon olie adviseert via website:


Product Informatie 02.60.25
Kroon-Oil Transmissie oliën
Classic Gear MP 90
Beschrijving Moderne transmissieoliën passen niet bij klassieke voertuigen omdat de eisen
die aan moderne transmissieoliën gesteld worden heel anders zijn dan in het
verleden. Het gebruik van andere (lees moderne) materialen, steeds strenger
wordende eisen op het gebied van o.a. brandstofbesparing, langere
verversingstermijnen en het steeds compacter en lichter maken van
transmissies, welke ook nog eens hogere vermogens en koppels te verwerken
krijgen, hebben een sterke invloed gehad op de samenstelling en viscositeit
van moderne transmissieolieformulaties. Hierdoor zijn moderne en veelal
dunvloeibare transmissieoliën beduidend minder of helemaal niet geschikt voor
toepassing in klassieke transmissies. Om de gekoesterde en veelal kostbare
klassiekers toch veilig te kunnen smeren heeft Kroon-Oil een complete
smeermiddelenlijn Classic Oils ontwikkeld geheel afgestemd op het gebruik in
klassieke voertuigen.
Classic Gear MP 90 is een hypoid SAE 90 transmissieolie. Hoogwaardige
minerale basisoliën en zorgvuldig geselecteerde additieven geven Classic Gear
MP 90 de volgende eigenschappen: ·Uitstekende smerende eigenschappen ·Goede anti-corrosie eigenschappen ·Uitstekende EP eigenschappen ·Zeer goede bescherming tegen slijtage, ook bij zware schokkende
belastingen ·Compatible met klassieke afdichtingen en rubbers ·Een goed anti-schuim vermogen
Toepassing Classic Gear MP 90 is een minerale SAE 90 transmissieolie voor
handgeschakelde transmissies, differentiëlen en andere overbrengingen van
klassieke voertuigen welke een hypoid singlegrade olie volgens API GL-5
specificatie voorschrijven.
Specificaties API GL-5
Mil-L-2105D
Ford M2C9002-A
MB-Approval 235.0
GM
Typische
standaardanalyses
Dichtheid bij 15 °C, kg/l
Viscositeit 40 °C, mm²/s
Viscositeit 100 °C, mm²/s
Viscositeitindex
Vlampunt COC, °C
Vloeipunt, °C
0,898
191,00
17,20
96
230
-15
26-04-2011



Let op MP90 in GL5 dus!!!!!!!!!!!!!

gr Jan

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 18:32
door Tjerry
GL5 bevat meer zwavel dan GL4

Tjerry

RE: Bakolie Nord

Geplaatst: ma okt 03, 2011 23:16
door davealfa
interessant. Ik zie op de kroon oil site dat ze voor de spider 2000 die mp90 aanraden en voor de spider 4 (1990) gl5 aanraden. Tevens verschil in inhoud, de oude spider 1.8ltr en de s4 1.85ltr... is er een wezenlijk verschil bakken?

Re: RE: Bakolie Nord

Geplaatst: di okt 04, 2011 01:12
door Stef33
Sja, het boekje voor de amerikaanse 2000 uit 1974 zegt toch echt SAE 90 API GL5.
Het kan goed zijn dat ze het toen nog niet in de gaten hadden? Het kan ook dat ze het toen normaal vonden dat je een bak na 100.000 kilometer weg kon gooien? We zijn nu 37 jaar verder en de techniek heeft in ieder geval niet stilgestaan.

Als je wat googled over "api gl5 copper" kom je overal tegen dat veel GL5 olie slechter is voor je synchro's dan GL4. Er zit hetzelfde goedje in, maar wel 50% meer dan in GL4. Niet alle GL5 is slecht, maar als er niet expliciet duidelijk is dat de olie geschikt is voor versnellingsbakken met veel messing en brons er in, zou ik zelf het risico niet nemen. Ik weet bijvoorbeeld dat je voor veel Renaultbakken speciale Renaultolie moet nemen. Die speciale olie is GL4 en/of GL5 compatible, maar als je "gewone" GL4 of 5 in in die versnellingsbak giet, gaan je synchro's er aan.
Dat dit 37 jaar geleden niet bekend was is heel goed mogelijk natuurlijk. Het was mij nu ook nog niet bekend, dank voor de info. :-) (Iemand die zeker weet dat er messing synchro's in zitten overigens?)

Maar er moet natuurlijk nog steeds wel GL5 in, dat is voorgeschreven, wat zou je er anders in willen gooien?

Alleen moet je behalve op GL5 blijkbaar ook nog op die koper corrosie letten. Ik heb overigens via google niet snel heel veel kunnen vinden, wel deze White Paper.
De onderzochte olien zijn allen GL5, de meeste synthetisch en een paar mineraal. Juist op de koper corrosie test een heel opvallend verschil: de synthetische corroderen nauwelijks, de minerale veel meer. Zou dit voor alle synthetische en minerale olie zo gelden? In de tabel zie je gelijk ook waar je op moet letten voor lage koper corosie: API MT-1of MIL-PRF-2105E.

Bijvoorbeeld Valvoline heeft een speciale versie olie:
High Performance GL-5 PC 75W-80
Speciaal ontwikkeld om aan de laatste Peugeot, Citroën en Renault specificatie-eisen voor handgeschakelde transmissies te kunnen voldoen.


Dat is wat je bedoelde met "renault olie"?
Ik ken wel een verhaal van, als ik het goed onthouden heb, renault overbrengingen waarin een bronzen wormwiel gebruikt wordt. Deze zouden gevuld moeten worden met speciale plantaardige olie.

Ik zal nu toch nog eens nakijken wat ik nu in de 1750 heb. Ik dacht dat het Valvoline 75W90 was, maar ik kan nu de juiste niet op de site vinden. De 80W90 GL-5 Plus is in ieder geval ook MT-1 en zou dus geschikt moeten zijn???