Pagina 1 van 2

Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: wo okt 05, 2011 21:53
door matt
Ik weet dat het lastig is om technisch inzicht te geven van een afstand, maar het meedenken kan al voldoende zijn.
Er is wel her en der over dit probleem getypt, maar kan niet echt aansluiten bij de verhalen.

Ik zal proberen het kort en bondig te omschrijven:

Bij het optrekken (standaard Alfa GTJ 1300, 1975) in de 1e versnelling ontstaat er een klapperende trilling in de achteras en wat tevens in de 2e voelbaar is. Tevens zakt rechts achter een beetje in (mm werk). Hierna verdwijnt dit weer als zo snel het begon.

Bij circa 75 km per uur tot en met circa 140 km per uur zijn de trillingen er weer, in de kont (niet in het stuur). Tussen de 75 tot 115 km per uur constant en boven de 115 km per uur komt het en het gaat als of er even "onbalans" is en weer verdwijnt enzv.

Dit gebeurd ongeacht de versnelling (3,4 of 5) en met het koppeling pedaal ingedrukt.

Bij het gas los laten ontstaat er een resonantie onder de 75 km per uur en dit stopt bij circa 20 km per uur.

Er zitten nieuwe velgen en banden op, gebalanceerd en is uitgelijnd. Verlaging veren zitten goed, nieuwe (gele) koni's rondom goed gemonteerd. De rubbers vanaf de midden demper zeg maar naar achteren zijn gecheckt en goed bevonden.

Iemand een idee? Toch preventief de reeks rubbers vervangen of is het de achteras wellicht??

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: wo okt 05, 2011 22:02
door brolli21
Klinkt mij in de oren als een probleem in de cardanas of de ophanging daarvan.

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: wo okt 05, 2011 22:06
door Giulia Bianca
Kijk je kruiskoppelingen maar eens goed na

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 00:10
door Examiner
Alle bouten goed vast van de aandrijfas?
En misschien uitbalanceren aan de wagen als het niet anders kan?

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 07:03
door WhizzMan
Uitbalanceren aan de wagen is echt een symptoombestrijding bij dit soort auto. Zoals anderen hier boven ook zeggen, er zit waarschijnlijk een onbalans in je aandrijfassen of je cardanas. Dat, of je differentieel heeft een probleem met de lagers.

Re: RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 09:58
door matt
Klinkt mij in de oren als een probleem in de cardanas of de ophanging daarvan.
Met ophanging bedoel je o.a. de midden rubber bij de cardanas en toch ook de kruiskoppeling (2x)?

Re: RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:01
door matt
Kijk je kruiskoppelingen maar eens goed na
Dat is minimaal of niet gedaan, en weet dat de vorige eigenaar bij problemen houtje touwtje repareerde. Gelukkig geen grote problemen......
en om systematisch te werk te gaan kost dit de kop nog niet....

Re: RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:06
door matt
Uitbalanceren aan de wagen is echt een symptoombestrijding bij dit soort auto. Zoals anderen hier boven ook zeggen, er zit waarschijnlijk een onbalans in je aandrijfassen of je cardanas. Dat, of je differentieel heeft een probleem met de lagers.
Een probleem met de aandrijfassen of diff heb ik ook gedacht, i.v.m. het klapperend effect, maar zal eens naar de kruiskoppelingen kijken en zo nodig vervangen.

Bij een probleem met de aandrijfassen en/of diff helpt het vervangen van de lagers dit probleem?

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:18
door Zaagauto
Heeft het karretje lang stil gestaan of weinig kilometers gemaakt de laatste jaren?

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:25
door matt
Toch altijd fijn die oude APK papieren........Wat die in de laatste 10 jaar heeft gereden heeft ie bij mij in 1 jaar gereden en dat zegt genoeg voor jou wellicht? En heb em ook net een jaar.

Er is wel eens her en der een rubbertje, lagertje, spoorstangetje vervangen, maar naar mijn idee om net de inspecteur van de APK te vriend te houden.

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:30
door Zaagauto
Dan kan het heel goed zijn dat je kruisstukken niet echt versleten zijn maar dat het vet verhard is, dan krijg je dezelfde symptomen omdat ze dan heel stroef draaien (ervaringsdeskundige!).

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 10:48
door matt
Dat stroef draaien kan dus die resonantie tot gevolg hebben en op hogere snelheden de trillingen....

Altijd fijn om een ervaringsdeskundige in ons midden te hebben. Je hebt het zelfde lot geleden als ik?
Ik denk dat de kruiskoppeling met stip op numero uno op de lijst staat.....
Hebben die tussenlagers/rubber van de cardanas het zwaar te verduren? Om over preventief vervangen te praten....

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 12:07
door Zaagauto
Bij mijn Giulia was het toen vooral merkbaar op lagere snelheden en dan vooral bij wegrijden vanuit stilstand. Is intussen te lang geleden om me nog te herinneren of er op hogere snelheid toen ook resonantie was....

Je KUNT het lager preventief vervangen maar ik zou beginnen met de kruiskoppelingen en eens kijken wat dat aan verbetering brengt... brengt het niets... kun je het altijd nog als preventief onderhoud zien... :lol: :lol: :lol:

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 12:50
door matt
Mmmm, nog meer onderdelen. We beginnen maar aan de kruiskoppelingen en ben benieuwd wat dat ons..................preventief opbrengt. :lol:

Zoals Rowwen Hèze al eens (of vaker) gezongen heeft.....bestel maar bestel maar bestel maar....maar het is het allemaal waard.

Als het zover is, laat ik wat van mij horen.

Proost!

RE: Technisch verstand van een afstand

Geplaatst: do okt 06, 2011 13:04
door WhizzMan
Eigenlijk zou je alles moeten nalopen en dat wat niet in "nieuwstaat" is in ieder geval even benoemen. Dan kunnen er mensen met nuttige tips als Zaagmans komen, die je vertellen wat wel en geen kwaad kan. :)