Pagina 1 van 2
Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 14:46
door ericj
Ik krijg op mijn 164 Super v6 12v een fout als ik de ecu uitlees met Unidiag. De fout komt er na een reset gelijk na het starten in, en is:
DTC: 0x81 = 129
state : 3
type : 0x18 unknown
condition1 : 0x04
condition2 : 0x74
counter : 0x05
condition1 is soms 0x04 maar ook 0x05
condition2 lijkt op te lopen met het aantal keer dat ik de foutcodes reset.
Nu heb ik geprobeerd om te kijken welke klopsensor het is door de twee stekkers een voor een los te halen. Het rare is dat dat geen enkel effect op de foutcodes heeft. Ik zou met allebei de sensoren los ook DTC 0x80 verwachten, maar die heb ik niet gezien.
Herkent iemand dit, weet iemand wat condition1 en condition2 betekenen bij deze DTC en weet iemand wellicht een manier om erachter te komen welke van de twee sensoren het probleem is?
---
Eric
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 15:40
door WhizzMan
Het tweede state venstertje is het aantal keren dat de fout geregistreerd is, dus het lijkt me niet onlogisch dat dat oploopt. Als stekkers trekken niet uit maakt, zou je verwachten dat "state=3" betekent dat het een open circuit is, of 0x81 gaat helemaal niet over de klopsensoren. Dat laatste lijkt me meer voor de hand liggen, want alle lijstjes die ik over de M1.7 vind staat niets in over klopsensoren, of er staat onzin tussen de foutcodes.
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 15:54
door ericj
Ik heb de code die 0x81 koppelt aan klopsensor 2 uit een lijstje van de M3.7.1, dus het zou kunnen dat ik op een heel verkeerd spoor zit. Wel gek dat het loskoppelen van de klopsensoren geen extra foutcode laat zien.
State=3 betekent aanwezig (5 = intermittent), dat had ik van Sander ooit al doorgekregen.
Ik ga in elk geval eens op zoek naar het juiste lijstje voor mijn Motronics. Ik ben niet helemaal zeker van de versie, is dat M1.7? Ook voor de 12v?
---
Eric
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 16:41
door ericj
Ik heb
deze testen even uitgevoerd; beide sensoren laten een oneindige weerstand zien tussen alle pinnen onderling en naar aarde. Dat is dus ok.
Verder de weerstand gemeten op de pinnen naar de ecu. Pin 1 en 3 van beide connectoren geven een verbinding naar aarde, maar dat is logisch, eentje is de afscherming en de andere zal signaalaarde zijn. De middelste geeft een oneindige weerstand naar aarde. Geen verschillen meetbaar tussen de twee connectoren.
Meer verdenkingen dus dat DTC 0x81 toch niets met de klopsensor te maken heeft.
---
Eric
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 17:20
door 164 TD
Heb je ook daarwerkelijk problemen, Eric ?
Re: RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 17:31
door ericj
Heb je ook daarwerkelijk problemen, Eric ?
Nee, motortje liep prima, net gekeurd alles ok, maar ik dacht laat ik eens kijken of er nog codes instaan.
Het hele verhaal is dat ik er twee codes in had, eentje van de gaskleppotentiometer en eentje van de klopsensor. Bij het controleren van eea kwam ik er achter dat de (identieke) stekkers daarvan waren omgewisseld. Na het terugwisselen was de foutcode van de gasklepsensor weg, maar de klopsensor bleef staan.
Het laatste dat ik nu gedaan heb is bewust een tijdelijke kortsluiting maken op beide klopsensorconnectoren om te kijken of de ecu daarop een foutmelding geeft. Niet dus, maar beter nog: de oude foutmelding is nu wel weg! Alles weer aangesloten zoals het hoort, zonder kortsluiting uiteraard, en de foutcodes blijven nu weg!
Meest verbazingwekkend vind ik nog dat hij zelfs zonder gaskleppositie nog zo mooi liep. Niets aan te merken, zelfs geen verhoogd stationair of langzaam terugzakken in toeren oid.
---
Eric
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 19:09
door WhizzMan
Bij mijn weten was de 3.0 12V super een "speciale" 3.0 met een M1.7 computer waar als extra klopsensors op zitten, in vergelijking met de M1.7 op de 155 2.5V6. Als het goed is heeft de Super ook geen verdeelkap, maar een bobineblok? 188pk, alleen in 1995 gemaakt, iets van 12 in Nederland verkocht toch? Het blok is/was populair bij 155eigenaren omdat het 1 op 1 (nouja, bijna) in een 155 te hangen is.
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 19:23
door ericj
Niet zo speciaal hoor, hij is vanaf meen ik 1993 tot 1998 gemaakt en ook in normale aantallen (>12) verkocht, hoewel de 24v die toen ook uitkwam populairder was. Hij is wel wat veranderd t.o.v. het 1e type 164, heeft inderdaad een bobineblok, gaskleppotentiometer ipv schakelaar, klopsensoren en dus ook nokkenassensor. Hij heeft nog wel een AFM, geen hittedraadsensor.
@164TD: Weet jij of het inderdaad een M1.7 is in de 12v Super? Dan ga ik eens op zoek naar de goede lijst met DTC codes.
---
Eric
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: za okt 15, 2011 20:21
door 164 TD
3V6 12V's van de FL/Supers hebben idd ML1.7, evenals de TSsen en de 24 kleppers(behalve de Q4 die 3.7 heeft.)
Ik heb net in mijn database gekeken met .def files en foutcodes kan ik kan geen aparte info vinden voor de 12V.
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 09:11
door Rob75
Voor wat het waard is, namelijk uitgaande van Bosch codes die fabrikanten niet wijzigen, lijkt foutcode 81 te wijzen op laag voltage injector 1.
Zou kunnen verklaren dat de klopsensor loshalen geen wijziging geeft.
Groet,
Rob
Re: RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 09:22
door 164 TD
Voor wat het waard is, namelijk uitgaande van Bosch codes die fabrikanten niet wijzigen, lijkt foutcode 81 te wijzen op laag voltage injector 1.
Zou kunnen verklaren dat de klopsensor loshalen geen wijziging geeft.
Groet,
Rob
Code 81 decimaal of 0X81 hexadecimaal?
81 decimaal is 0X51 hexadecimaal en die staat in de ML1.7 foutcodes niet vermeldt.
X=0x01 Control unit faulty
X=0x02 Idle actuator closing winding
X=0x03 Petrol pump relay
X=0x04 Idle actuator opening winding
X=0x05 Rpm sensor
X=0x07 Air flow meter
X=0x08 Phase sensor
X=0x09 Vehicle speed sensor
X=0x0A Lambda sensor integrator
X=0x0C Throttle potentiometer
X=0x0D Torque reduction 1
X=0x0F Failure warning lamp / Line to Infocenter
X=0x12 Connection with ABS
X=0x13 Torque reduction 2
X=0x14 Automatic transmission input
X=0x15 Conditioner control
X=0x1A Permanent power supply
X=0x1C Lambda sensor
X=0x22 Evaporation control valve
X=0x25 Battery voltage
X=0x2C Air temperature sensor
X=0x2D Water temperature sensor
X=0x2F EGR
X=0x55 Conditioner input
X=0x64 Final power drivers 1
X=0x65 Final power drivers 2
X=0x80 Knock sensor 1
X=0x81 Knock sensor 2
X=0x8F Knock measuring circuit
X=0xC8 Electronic key
X=0xCA Error memory
X=0xE1 Injector 1
X=0xE2 Injector 4
X=0xE3 Injector 2
X=0xE4 Injector 5
X=0xE5 Injector 3
X=0xE6 Injector 6
X=0xF0 Unidentified injector
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 10:59
door Rob75
Code 81 in mijn eerdere post stond onduidelijk in de lijst die ik vond.
Zo te zien is de aanname van codes per fabrikant dus niet zo, gezien bovenstaande lijst.
Groet,
Rob
Re: RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 11:09
door WhizzMan
Voor wat het waard is, namelijk uitgaande van Bosch codes die fabrikanten niet wijzigen, lijkt foutcode 81 te wijzen op laag voltage injector 1.
Verkeerde aanname. Bosch wijzigde van alles, dat is nou net het lastige van de pre-OBD ECUs en wat ze met OBD wilden oplossen, naast de verschillende stekkers en protocollen om uit te lezen. Zelfs dingen als "injector 1 stuk" zijn in de eerste 20 jaar niet hetzelfde gebleven en konden zelfs in hetzelfde model auto maar een ander bouwjaar of motortype al verschillen.
Het lijstje wat 164 TD plaatst is dus nogal verwarrend, want fasesensors of "torque reduction" (anti-slip) zitten er helemaal niet op de M1.7. Een verbinding met de ABS heb ik zelf ook nooit gezien, maar het kan zijn dat dat op bepaalde modellen wel het geval is geweest. Op de 164 Super met M1.7 in ieder geval niet, want anders zou hij niet zo makkelijk op een 155 te zetten zijn. Daarom ga ik er van uit dat dit lijstje niet van toepassing is op de M1.7 en dus niet vertrouwd moet worden. Als een deel wel overeenkomt, zegt dat nog niets over de rest.
De FL is van 1993 meen ik? Na 1995 mocht de 12V bij mijn weten in Nederland niet meer verkocht worden wegens emissies. Aanpassen was vanwege de extreem lage verkoopaantallen niet de moeite dus hij is voor zover ik weet uit het programma genomen van de Nederlandse importeur. Exacte verkoopaantallen lagen volgens mij echt onder de 20 in die twee jaar dat hij te koop is geweest. Iemand van het 164register kan ongetwijfeld het exacte aantal noemen.
De versie van de 3.0 12V 164 voor de FL had de ML4.1 ECU en een verdeelkap. De 24V ECUs waren van het type ML 1.7, wat een duidelijk andere computer is dan de M 1.7 die op de 12V FL/Supers gebruikt is.
Los daarvan, de storing is nu verdwenen en is niet meer terug te krijgen, dus we zullen voorlopig niets kunnen testen als we een hypothese hebben.
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 11:54
door 164 TD
Het lijstje wat 164 TD plaatst is dus nogal verwarrend, want fasesensors of "torque reduction" (anti-slip) zitten er helemaal niet op de M1.7. Een verbinding met de ABS heb ik zelf ook nooit gezien, maar het kan zijn dat dat op bepaalde modellen wel het geval is geweest. Op de 164 Super met M1.7 in ieder geval niet, want anders zou hij niet zo makkelijk op een 155 te zetten zijn. Daarom ga ik er van uit dat dit lijstje niet van toepassing is op de M1.7 en dus niet vertrouwd moet worden. Als een deel wel overeenkomt, zegt dat nog niets over de rest.
Dit lijstje heb ik van Sander QV en heeft als kopje:" standaard foutcodes" . Mijn probleem is dat ik nooit foutcodes heb en dus niet kan testen.
Eigenlijk zou je per type moeten reverse engineeren; met foutlcodeloze motor een stekker lostrekken en kijken wat de foutcode is voor open circuit.Daarna de stekker kortsluiten en kijken wat voor foutcode dit oplevert en zo al je stekkers af.Wel even werk, maar dan heb je ook wat.
De 3V6 12 V heeft gewoon ML1.7.Als je wilt, scan en post ik de eerste bladzijde uit de 164 schemaboeken(helaas in het frans) waarin dit bevestigd wordt. De V6 12V TB is wel blijven plakken aan ML4.1, en volgens mij hebben de GTV turbo's dit ook gehad.
RE: Storingscode klopsensor
Geplaatst: zo okt 16, 2011 16:30
door WhizzMan
Volgens mij heb ik die schema's wel.
De ECU die er bij mijn "3.0 12V Super" motorblok zit, is toch echt een M1.7 voor zover ik me kan herinneren. Ik zal de auto in moeten duiken en daar het onderdeelnummer van de ECU moeten bekijken om het te verifieren en de auto staat niet voor de deur. Ik kan in ieder geval een M1.7 van een 2.5 er in hangen en de auto start en rijd dan ook gewoon. De performance is beroerd omdat er kenvelden in zitten voor een 2.5 en een kleinere AFM, maar alles werkt gewoon.
De 2.0 V6 TB heeft een ML4.1 met een EZK er bij. In de praktijk bepaalt de EZK de ontsteking en de klopsensor zit dan ook op de EZK en niet op de ML4.1. Het systeem lijkt ontzettend op een 75 1.8 TB, maar dan met 2 cylinders meer.
Als je kijkt naar wat BMW met een M1.7 doet, zie je dat daar zelfs al weer andere andere foutcodes op de DTCs zitten dan bij Alfa. Hopelijk reageert Sander zelf hier, dan kan hij wat meer info geven hoe hij aan het lijstje is gekomen en waar het wel en niet bruikbaar voor is.
Bij mijn weten hebben we het hier over een AR66303 motor met bijbehorende Motronic M1.7?