Pagina 1 van 1

kentekengewicht verschillen

Geplaatst: wo okt 19, 2011 20:32
door davealfa
Hoe komt het dat de ene auto een ander kentekengewicht heeft dan een andere identieke auto?

bijvoorbeeld spider 2.0 U9 1990 1120kg terwijl een spider U9 1991 1080kg op het kenteken heeft??

lijkt mij dat ze allemaal hetzelfde horen te wegen ofniet ?

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: wo okt 19, 2011 22:37
door @lfa@lgra
Wel beiden eerste registratie in NL ? Bij import gaat er nl nogal eens wat mis.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: do okt 20, 2011 07:31
door WhizzMan
Als er in de ene airco zit en in de andere niet, heb je al een verschil. Een luxe interieur of zo telt ook mee.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: do okt 20, 2011 09:07
door davealfa
grappig, geen airco. de ene uit duitsland import en de andere italie import. Maar ik dacht dat de RDW te werk ging op basis van het gelijkvormigheidscertifikaat van de fabriek of gaan ze echt effetjes op een weegschaal? Dan zou een volle of lege brandstoftank al verschil gaan maken..

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: do okt 20, 2011 09:20
door Zaagauto
Ligt maar net aan de RDW keurmeester... als je een aardige & luie hebt, gaat ie af op de typegoedkeuring... heb je een vervelende die op z'n strepen gaat staan... moet je hem laten wegen en dan zit er altijd verschil in... al is het inderdaad maar door een andere hoeveelheid benzine of een incompleet gereedschapsetje...

Als er geen typegoedkeuring is, moet er officieel gewogen worden.

De een na laatste keer dat ik er eentje importeerde (de Berlina 1750), had ik een aardige en luie.... hij kon zo snel geen typegoedkeuring vinden voor de 1750... dus maar die van de 2000 gepakt... en zo staat ie als 2000 op kenteken met bijbehorend gewicht van die typegoedkeuring....

De laatste import, een 75 TS, ging gewoon op typegoedkeuring.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: do okt 20, 2011 10:22
door WhizzMan
Aha, het gaat om import, niet origineel in Nederland geleverd. Ik ken bij onder meer de 155 het fenomeen dat de accesoires ook mee gewogen worden bij het kentekengewicht, gewoon bij een nieuwe in Nederland geleverde auto. Vandaar dat ik dat meldde.

Het verhaal van Zaagmans komt bekend voor. Sommige landen hebben andere definities voor "gewicht" van het voertuig en die worden soms, al dan niet terecht, rechtstreeks overgenomen. Ook kan het zijn dat er een bepaald gewicht bij op wordt geteld (olie plus helft van de tankinhoud of zo) om zonder wegen dan het Nederlandse gewicht te bepalen. De regels en gewichten van het voertuig zijn niet altijd even duidelijk, dus ik kan me goed voorstellen dat je daardoor verschillen krijgt in interpretatie door keurmeesters.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: do okt 20, 2011 11:18
door CC
Heb twee origineel Nederlandse Giulia's gehad, beiden 1600 Supers, beide Biscione-uitvoering, beiden in 1972 op kenteken gezet maar toch was het gewicht niet gelijk.
Zal de papieren er eens bij zoeken.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: za okt 22, 2011 00:16
door Tonio
Wat WhizzMan zegt daar heb ik ook ervaring mee, al is het lang geleden. (Dat voor het kentekengewicht buitenlandse gegevens worden overgenomen of dat er misschien zelfs gewicht wordt bijgeteld, zonder dat de auto wordt gewogen.)

Mijn eerste (116-) Giulietta 2.0 L was origineel Nederlands. De tweede heb ik zelf uit Italia geïmporteerd, dat was exact dezelfde auto alleen een andere kleur. Bij de RDW laten keuren en een poosje daarna werd het kenteken thuisgestuurd. Tot mijn verbazing was de typebenaming niet "Giulietta 2.0 L" maar een rare cijfer-letter-combinatie die echt nergens op sloeg. En het kentekengewicht was veel hoger, waardoor hij zelfs in een duurdere klasse viel voor de wegenbelasting.
Tegen beide heb ik toen bezwaar gemaakt. Kopietjes meegestuurd van de kentekenpapieren van mijn eerste Giulietta en verzocht om zowel de typebenaming als het kentekengewicht dienovereenkomstig aan te passen. En dat hebben ze ook zonder discussie gedaan. De auto hoefde niet opnieuw gekeurd en ook niet gewogen te worden. Ik kon de kentekenpapieren terugsturen en daarna heb ik nieuwe ontvangen, aangepast.
Een verschil in de belasting speelt voor jou niet want 1.080 en 1.120 kg vallen in dezelfde klasse geloof ik? Dus ik weet niet hoe belangrijk dit voor je is. Maar als er een fout gemaakt is in jouw nadeel en je kunt een beetje onderbouwen wat de juiste gegevens zijn, dan moet het lukken om het te laten aanpassen.

.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: za okt 22, 2011 00:21
door yuri 75 V6
Min 75TD stond ook als 162B5 op kenteken :lol: Dat was nog leuk om te verzekeren op kenteken.

RE: kentekengewicht verschillen

Geplaatst: za okt 22, 2011 19:38
door @PM
Ik heb zelf een geïmporteerde auto met niet-standaard schuif-kanteldak, en toch het voor dit type standaard 1050 kg op het kenteken. Scheelt toch weer wat eurootjes per maand :lol: Ik ben er ook weleens eentje tegengekomen die woog zomaar 1100 kg op kenteken (zonder schuif-kanteldak) en met een stukje chassisnummer als typeaanduiding, vergelijkbaar met Yuri's 162B5. Of de verzekering een probleem was weet ik niet, zal nog weleens vragen.