Pagina 1 van 2

Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 06, 2005 00:33
door chrisc
Ok, ik heb hier een beetje een wazig probleem :

Op zandvoort van het weekend nieuwe bougiekabels gekocht (omdat 1 van de kabels afweek van de rest vertrouwde ik het niet en voor 15 euro val je je geen buil...) en erop gezet. Resultaat erg goed, veel beter lopend blok.
Vandaag weer een ritje en voor het eerst bij een "witte" pomp getankt omdat ze daar nog 98 loodvervanger hadden en ik dacht dat de spider dit wel lekker zou vinden.
Vervolgens na een ritje van een uur ofzo loopt het blok plotseling op 3 cilinders. Aan de kant gezet natuurlijk met het idee "dat zullen de bougiekabels wel zijn, mischien 1 losgeschoten". Alles nagekeken, niet dus.
Naar huis gestrompeld met 3 cilinders en thuis een bougie eruit gedraait : deels witte aanslag en 1 van de 4 elektroden is erg versleten. Kortom, ze zagen er rot uit.

Nu zal een setje bougies het probleem wel oplossen, maar dit is mij een beetje te toevallig, zo ineens.

De vragen :
1. Welke bougies (nu lodge 2hl) ? NGK? Champion N9Y ?
2. Zou de benzine hier iets mee te maken kunnen hebben? De loodvervanger icm oude versleten bougies? Slechte kwaliteit?
3. Zou het toch een kabel kunnen zijn?

Het gaat om een spider 1600 junior uit '77

Groeten,
Chris

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 00:14
door chrisc
*kuch* een jaar verder inmiddels.....nog geen antwoord gehad :lol:

Maargoed, heb nu GL's erin zitten en die bevallen mij vanaf dag 1 al niet. Ik had er even kort (2 weekjes) NGK BP6ES in zitten. Liep ie echt wel beter op en starte ook beter.

MAAR..... de garage heeft die eruit gegooid omdat die een "gat in de zuiger" zouden kunnen branden. Kan dat kloppen???

Gr,

Chris

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 00:38
door tis een sprint
hebbik nog nooit gehoord. ik (en vele met mij) zweren al jaren bij NKG!

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 07:24
door Rob75
Dat verhaal is bekend. In een aantal Haynes boeken staat dit vermeld. Of dit met de moderne (niet Lodge) bougies ook nog is weet ik niet zeker. Het heeft te maken met de manier waarop de elektroden het mengsel ontsteken. De Lodge hebben door de vier elektroden een meer verdeeld vonkbeeld. Een enkele elektrode heeft dat minder.

Overigens de toevalligheid is niet vreemd. Wanneer je samenhangende onderdelen vervangt merk je heel vaak eerst een verbetering en daarna gaat het volgende.

Groet,

Rob

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 07:29
door ronald
Dat is vast een "Old school" garage... :mrgreen: Vroeger was dat inderdaad zo dat je alleen GL's mocht monteren omdat je anders inderdaad de gaten in je zuigers brande, of de electrode van de bougie kon je zuiger raken, en nog meer van die enge dingen... :schrik:

Tegenwoordig zijn andere merken bougie's een stuk beter en is GL ehh, hetzelfde gebleven en misschien wel iets minder geworden... Bij veel "oudere" rijders zul je nog GL"s vinden, ik denk dat ik ze ook weer in mijn V6 ga zetten. Ik weet niet, dat hoort gewoon, net als Agip olie...

Dus... Gewoon weer de bougie;s monteren die er inzaten (Wél het juiste type natuurlijk) en lekker rijden! :driving:

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 07:46
door ravado
donder op met die glij GL's... :wink:

NGK is het beste. Goede bougie geen geneuzel van een gat in je zuiger of een electrode die je zuiger raakt (want de lengte is hetzelfde dus dat lukt echt niet!) en ze zijn niet duur. (Bp6es kost 3 euro...)

als jij al hoort dat ie op een setje NGK's beter loopt dan ga je er toch zeker geen GL's meer inzetten??????
Als je dat doet kan je net zo goed op euro95 gaan rijden :wink:

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 09:08
door thomfr
Golden Lodge was vroeger (meer dan 20 jaar geleden) het je van het (daar had je garage gelijk in). Maar met de ontwikkeling van andere merken maar ook met het veranderen van de samenstelling van benzine in de loop van de jaren is deze technologie gewoon achterhaald.

Beste op dit moment (met 500k. + ervaring met Alfa nord motoren) is op dit moment NGK gevolgd door Champion.

Mocht je er nog meer meningen over willen lezen:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=

Thom

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 09:33
door Alfa-Corazon
Ik heb gemerkt dat 3 van d 6 Alfa's die ik heb gehad zeeeeer gevoelig waren vooor Autoroute du Soleil benzine.
De tank en het injectie systeem van de SZ moest helemaal gereinigd worden. Van de 164 TS en Spider 2.0 16V was het vervangen van de benzine filter voldoende.
De 33 1.3 , 146 1.6 boxer en 75 1.8 hebben daar geen last van.
Als ik de motortypen naast elkaar zet valt mij op dat de "tammere" versies geen last hebben en de wat "opgepepte" versies wel.

Mijn wagens rijden het best op Esso 98
Daarna Shell Vpower

Re: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 13:31
door Dottore M
2. Zou de benzine hier iets mee te maken kunnen hebben? De loodvervanger icm oude versleten bougies? Slechte kwaliteit?
Er moet geen loodvervanger in. Soms geeft dit ook van die grijzige pareltjes op je bougies, ik weet niet of jij dat ook zag ?

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 13:37
door thomfr
Enige keer dat ik loodvervanger gebruik is de laatste tankvulling voor ik de auto in de winterstalling zet. Voor mijn gevoel heb ik dan in het voorjaar minder last van "gommende" oude benzine (en dus niet starten).
Is echter een persoonljke constatering, niet wetenschappelijk onderbouwd (behalve dat het bij de grasmaaier ook werkt..). :-)

Thom

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: di sep 12, 2006 22:27
door chrisc
Sow.....dat zijn een hoop reacties!

Goed, de NGK's gaan er dus weer in. En als het fout gaat heb ik meteen een goede rede voor een blokrevisie :lol:

Inderdaad zaten er zilvergrijze pareltjes op de bougies na de loodvervanger, ach die bougies waren ook weer 100 jaar oud waarschijnlijk. Inmiddels kijk ik nergens meer van op (de auto komt van A. te B. ......dus.......die afleverbeurt zal wel niet veel voorgesteld hebben :roll: ).

De garage is inderdaad een "old-school" garage. Alle respect voor ze trouwens, alleen die bougies bevallen mij niet zo......de garage des te meer! Ik hou van kleinschalige garagebedrijven waar mensen je naam nog kennen enzo.... Ze waren er maandag trouwens "bodywork" aan een ferrari aan het doen, leuk om te zien hoor!

Weet iemand trouwens wat voor Champions erin kunnen? Ik heb nog een ongebruikte set voor een twin-spark liggen.....maar als ik de "grote" bougies voor de spider kan gebruiken is het geld niet helemaal weggegooid (er zijn NGK's in de 146 gegaan voor de zekerheid). Wel eens leuk om te zien of er verschil tussen de NGK en champions zit.

Groeten,

Chris

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: do sep 14, 2006 11:06
door Dellorto
Domme vraag wellicht, maar kunnen de NGK-kenners mij uitleggen hoe je de elektrodeafstand juist moet afstellen?

Met een voelermaatje 0,7 mm uitmeten, maar dan? Gewoon het 'armpje' buigen met een tangetje? Ik las dit in een uitleg ergens op internet
bij een handleiding voor bougies, maar dit leek me zo 'primitief'.... Echter zie ik eerlijk gezegd geen andere optie.... :lol:

Het betreft NGK BP6-ES voor een 33 1.3 carb.

Bij voorbaat dank!

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: do sep 14, 2006 11:20
door thomfr
Hoi,

Ik heb geen idee wat de officiële methode is maar ik doe het al jaren als volgt:

Voelermaatje van de betreffende maat pakken (0,7 in dit geval) en goed schoonvegen.

De voelermaat tussen de electrode en het bougiearmpje (proberen) te drukken. De afstand is goed als de voelermaat er net tussen past en met een beetje moeite bewogen kan worden, bedoel dus van links naar rechts ertussen bewegen niet "jutteren" (ahw met kracht alsof je de klink van een deur naar beneden druk of vergelijkbaar)

1 voelermaat past er niet tussen (afstand te klein)
buig voorzichtig met vingernagel of een klein tangetje uit elkaar tot de afstand groot genoeg is, indien de afstand nu iets te groot is zie 2

2 afstand te groot (voelermaat heeft speling)
hou de voelermaat tussen de electrode en de bougievinger en tik (voorzichtig) met de bougievinger op een hard voorwerp (bijvoorbeeld bankschroef) totdat de voelermaat nog stroef te bewegen is (beter 5 keer voorzichtig tikken dan 1x te hard)

Kortom geen rocket science maar geweld met beleid.

Thom

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: do sep 14, 2006 12:33
door Dellorto
Uitstekende handleiding Thom! Hier kan ik mee verder ! :thumbs:

Dank!

RE: Bougies + kabels + benzine

Geplaatst: do sep 14, 2006 14:12
door thomfr
Let op!

Bougies hoeven maar met 22nm in een KOUDE kop aangedraaid te worden (dat is érg weinig).

Bougies van een TS (=kleinere diameter) waarschijnlijk zelfs nog minder (maar die waarde heb ik even niet bij de hand).

Vast is dus al gauw te vast

Svp altijd een KLEIN BEETJE koperpasta (=hittebestendig "vet") aan het begin van de schroefdraad, dan komen ze er tenminste ook weer beter uit.

Thom