Pagina 1 van 2
Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: ma nov 28, 2011 11:25
door Beppe
Mijn alfa 145 1.4 Twinspark met 360.000 km op de teller slaat de laatste tijd weer wat moeilijker aan. Als hij aanslaat en koud loopt dan ruiken de uitlaatgassen naar onverbrande benzine. Wordt de motor warmer dan wordt dit minder, maar als ik, als de motor goed warm is, de belasting wissel, bijvoorbeeld gas bij geven op de snelweg om een auto in te halen dan houdt hij in, en als ik het gas dan wat loslaat pakt hij weer op. Hij doet dit op benzine en LPG. Het LPG verbruik is niet gestegen.
Hoe kan ik dit probleem het beste analyseren? Zijn er bepaalde onderdelen verdachte bij dit type auto, of is het een kwestie van uitlezen van de foutecodes en een viergasmeting doen? En uitlezen hoe gaat dat het beste, de garage, de LPG specialist, of zelf een kabel kopen?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: ma nov 28, 2011 15:05
door WhizzMan
De MAF, de temperatuurmeter op de thermostaat, de thermostaat zelf en de lambdasonde zijn de meest voor de hand liggende oorzaken. Ook kan een lekkende LPG-injector een oorzaak zijn. Wat ook kan is slechte vonk, door vocht in de bougieschachten, defecte bobine(s) of versleten bougies.
Uitlezen kan je evt. zelf met een KKL-kabel met verloopje en Unidiag(gratis) of Fiat ECU Scan (49,95 euro).
Hoe warm wordt de motor op het wijzertje op je dashboard? Als het minder dan 70 graden is, zal je thermostaat waarschijnlijk aan vernieuwing toe zijn.
De lambdasonde is met een multimeter door te meten. Ergens in "techniek" staat daar een omschrijving over.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: ma nov 28, 2011 18:25
door Beppe
Ik heb al gecontroleerd: De bougies zitten er 5000 km in. De contacten van de bougiedoppen zien er nog goed uit en ik heb deze contacten nog eens met WD-40 ingespoten. Aan de bobines kan ik geen scheuren ontdekken. In de bougieschachten staat geen water of olie. Wel zit de bobineplaat maar met 2 schroeven vast in plaats van 3 (boutoogje linksboven is afgebroken), maar ik denk dat dat de pret niet mag drukken. De LPG injectoren blazen geen bellen als ik ze in een kopje water hang. De koelwatertemperatuur geeft ongeveer 75 graden aan op de snelweg en net over de 80 graden bij file.
De lambda sonde lijkt bij warme motor goed op en neer te schakelen. Het gasklephuis is bij de laatste beurt nog schoongemaakt. Bij koude start hoor je de gasklep op en neer gaan dus het stappenmotortje zal niet vast zitten. Ik heb nog gedacht aan valse lucht, maar als ik met remreiniger op alle verbindingen en slangen vanaf het luchtfilterhuis tot aan de gasklep spuit heeft dit geen invloed dus dat lijkt ook in orde.
Als voornaamste verdachten blijven dan de MAF over, ik neem aan dat dit de luchtmassameter is, en de temperatuursensor op de thermostaat.
Zijn die ook nog met bijvoorbeeld een multimeter door te meten, de temperatuursensor waarschijnlijk wel, maar welke waarden zou ik moeten meten?
Naast de luchtmassameter zit ook nog een sensor die de temperatuur in de inlaatlucht meet, kan die nog verdachte zijn?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: di nov 29, 2011 10:35
door Beppe
Zou het nog zin hebben om de gloeidraad van de luchtmassameter met alcohol schoon te maken en daarna weer monteren om te zien of dat verschil geeft, of gaat hij daar eerder kapot van? Moet je na zo'n actie de accupolen eerst loshalen om de computer te resetten?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: di nov 29, 2011 13:22
door WhizzMan
De temperatuurmeter van de KVS kan je redelijk testen door te checken op welke temperatuur de fan aanslaat. Als dat rond de 95 graden is, zal hij niet gruwelijk veel afwijken.
Je nokkenasversteller kan nog wat nukkig doen, anders moet het haast wel je MAF zijn.
Er zit geen gloeidraad in de MAF. Alleen de allereerste MAFs hebben die dingen, in een 145TS zit een Bosch HFM2 of als je auto van 1999 of 2000 is, een HFM5. Deze werken met een plaatje wat heetgestookt wordt. Als er echt vuil op zit, kan je het er met alcohol wel afspoelen (niet poetsen, krassen zijn fataal), maar meestal zijn ze gewoon geoxideerd en is de afvalbak de enige goede plek voor zo'n sensor.
Als je een HFM5 er in hebt zitten, kan je een erg goed alternatief van Pierburg kopen. Voor een HFM2 is het gokken dat je een chinees hebt die het goed doet, of origineel kopen.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: zo dec 11, 2011 18:48
door Beppe
Ik heb de MAF vervangen, maar dit had geen enkel resultaat.
Bij koude start duurt het wel 15 seconden voordat hij aanslaat en dan komen er enorme zwarte rookwolken uit en stinkt hij naar onverbrande benzine. Als ik een paar minuten gereden heb dan verdwijnen de zwarte wolken weer, en wordt het mengsel bijgeregeld. Bij warme motor bij belasten, gas bijgeven, houd hij ook vaak in en als ik het gas dan loslaat pakt hij weer op, dus zal hij ook teveel verrijken.
Met uitlezen heb ik nog geen ervaring, maar ik denk dat ik er nu toch aan moet. Volgens mij heeft de auto een Motronic M2.10.4. Waar vind ik de stekker waar ik de KKL kabel op aan moet sluiten? Heb ik nog een verloop stekker nodig?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: zo dec 11, 2011 20:22
door WhizzMan
Ja, je hebt een verloopstekker nodig om KKL aan te sluiten. Zo'n fiat/alfa 3pins ding. De stekker zit midden op je schutbord, onder een zwart dekseltje. Heb je de lambdasonde al doorgemeten? Met dikke zwarte wolken zou je verwachten dat er veel te rijk gemengd wordt, of dat je een hele slechte vonk hebt. Met uitlezen is het maar de vraag of je wat gaat vinden.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: za dec 17, 2011 17:22
door Beppe
Ik heb vandaag de lambdasonde nog eens doorgemeten. Bij koude motor gelijk na starten 0.35 volt. Na ruim 2 minuten gaat hij naar 0.10 volt en daar gaat hij niet meer van af. Hij pendelt niet op en neer en ook gasgeven en gas loslaten brengen hem hier niet van af en hij wisselt tussen 0.08-0.11. Betekend dit dat de lamba sonde defect is of dat hij constant een te rijk mengsel meet?
De voorverwarming doet het wel, meet 4 ohm.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: za dec 17, 2011 21:48
door Beppe
Ik heb recent de koppeling van de auto laten vervangen. Hierbij is de voorkant van de uitlaat losgeschroeft van het uitlaatspruitstuk. Zou het kunnen zijn dat men vergeten is hier een (nieuwe) pakking tussen te doen zodat hij valse lucht kan aanzuigen? Het slechte starten en onverbrande benzine in het uitlaatgas is me net na de koppelingreparatie opgevallen. Als de motor loopt lekken er overigens voor zover ik kan zien geen uitlaatgassen uit de uitlaat.
Re: RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: zo dec 18, 2011 14:06
door WhizzMan
Ik heb vandaag de lambdasonde nog eens doorgemeten. Bij koude motor gelijk na starten 0.35 volt. Na ruim 2 minuten gaat hij naar 0.10 volt en daar gaat hij niet meer van af. Hij pendelt niet op en neer en ook gasgeven en gas loslaten brengen hem hier niet van af en hij wisselt tussen 0.08-0.11. Betekend dit dat de lamba sonde defect is of dat hij constant een te rijk mengsel meet?
De voorverwarming doet het wel, meet 4 ohm.
Het kan allebei betekenen. Meestal is de sonde gewoon stuk, maar het kan zijn dat mengsel niet goed is. Als je mengsel zeker weten te rijk is en je lambda geeft 0.10 volt, dan kan je er van uit gaan dat je of ontzettend veel valse lucht krijgt, of de lambda is stuk. Probeer een (natte) doek in je uitlaat te proppen met een stationair draaiende motor. Doe dit liefst met wat hulp, want de doek wil nog al eens losschieten. Als je lekken in je uitlaatsysteem hebt, kan je die goed horen sissen met die doek in je einddemper. Als een persoon de uitlaat dichthoudt, kan de ander proberen met luisteren het lek te vinden. Als je geen lek vindt, zou ik er van uit gaan dat je een slechte lambdasonde hebt. Wat je in dat geval kan doen is de stekker van de sonde lostrekken en een stukje gaan rijden. Als hij daar duidelijk "beter" van wordt, komt dat doordat de ECU een gemiddelde waarde aanneemt ipv wat de (stukke) sonde hem vertelt.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: zo dec 25, 2011 18:33
door Beppe
Ik heb net de lamdasonde gewisselt. Helaas geen effect.
Als ik met lopende motor om beurten de stekkers van de LMM, en de KVS sensor, en de luchttemperatuur sensor in de inlaat, en de gasklepsensor op het gasklephuis,en de stekker van de stappenmotor op het gasklephuis loshaal dan hoor ik bij stationaair lopende motor en met gasgeven weinig verschil in vergelijking met de stekker vast. Ik heb niet een stuk gereden met de stekker los om te kijken of het beter wordt. Wel heb ik het idee dat het probleem van veel te rijk mengsel zich met name in het toerengebied bij 1000-2500 RPM voordoet, en het zich minder openbaart bij hoge toeren, boven de 3000 RPM heb ik geen horten of stoten en loopt de motor gewoon goed. Bij stationair draaien wisselt hij aanvankelijk vaak een aantal keer tussen de 1000 en 1500 RPM, om vervolgens strak op 1000 RPM te gaan lopen.
Wat heb ik recent gedaan:
-Bougies gewisselt 5000 km geleden.
-Gasklephuis schoongemaakt 5000 km geleden.
-LMM gewisselt
-Lambdasonde gewisselt.
-Ik heb heel het inlaattraject diverse keren met remreiniger bespoten en kan geen luchtlek vinden.
Zelf denk ik dat hij toch ergens valse lucht moet trekken, maar waar? Hoe kan ik testen of hij via een bougiegat valse lucht trekt? (De bougies zijn met de momentsleutel vastgezet met 20Nm met kopervet op de windingen.)
Zijn er nog goedkope sensoren die verdacht kunnen zijn en die ik nog voor de zekerheid kan wisselen (KVS?).
Wat voor problemen moet ik verwachten als de stationairregeling vervuilt is?
En kan ik de stappenmotor die op het gasklephuis zit erafschroeven om schoon te maken zonder dat ik de stationair afstelling kwijt ben?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: ma dec 26, 2011 11:06
door WhizzMan
Bij een motronic M2.10.4 kan je de stationairregelaar (het is geen stappenmotor in dit geval) gewoon loshalen en met bijvoorbeeld remmenreiniger uitspuiten.
Valse lucht langs de bougies kan je eenvoudig controleren door even te voelen of ze nog vast zitten. Een bougie die niet vast zit, zal binnen korte tijd de cylinderkop uit gelanceerd worden en de schroefdraad zal verbranden en losbreken. Ik verwacht niet dat dat bij jou aan de hand is.
Heb je al een doek in de uitlaat gepropt om te horen of het ergens sist? Is de spanning op je lambdasonde nu wel aan het pendelen, of bijft hij laag?
Wat ik op dit moment als mogelijke oorzaak van de symptomen kan verzinnen naast een lek is een verstopping of slecht contact in de nokkenasvervroeging. Of je solenoide wordt dan niet goed aangestuurd, of er zit een verstopping/vuiltje in het oliegedeelte. Als het je stationairregelaar zou zijn, zou je alleen problemen hebben met stationair en niet tijdens het rijden.
De KVS-sensor is niet duur en kan stuk zijn, maar je kan hem ook met een gewone multimeter even doormeten bij verschillende temperaturen. De juiste waardes staan in het werkplaatshandboek.
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: za dec 31, 2011 20:17
door Beppe
Ik ben weer even met de auto bezig geweest, slaat nu erg slecht aan. Had er een nieuwe accu voor nodig. Hij loopt erg rijk en bij lage toeren slaat de motor wel eens een slag over.
-De stationairregelaar ingespoten met WD-40.
-De uitlaat lekt niet met een natte doek erin.
-De KVS sensor doorgemeten met de multimeter. De gemeten waardes komen bij elke temperatuur precies overeen met de waardes die in het werkplaatshandboek staan, dus die is prima in orde.
-De lambdasonde pendelt nog steeds niet op en neer en geeft continu 0,15 volt aan.
Ik heb daarna een viergasmeting gedaan:
Stationair (1000 RPM): CO 10,6 CO2 6,4 HC 1800 O2 0,00
Bij 3000 RPM: CO11,4 CO2 6,7 HC 2000 O2 0,00
Nog een keer heel het inlaat traject nagelopen, en geen lek gevonden. Ook de slang van de rembekrachtiger is goed. Ik hoor geen geluid van zuigende lucht. De uitlaat lijkt ook dicht.
Ik zit nu zelf te denken aan ontstekingsuitval , maar dan had ik een hoger O2 gehalte verwacht vanwege de onvolledige verbranding.
De auto trekt goed, heeft genoeg vermogen, en verbruikt geen olie. Wat moet ik merken als de kleppen niet meer helemaal goed afsluiten, zo'n viergasmeting zou daar bij kunnen passen.
Waar past het slechte aanslaan goed bij?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: za dec 31, 2011 21:17
door WhizzMan
Sowieso zie ik dat je veel te rijk mengt, maar dat je lambda dat niet oppakt.
Die voltages van je lambdasonde, haal je die uit de ECU, of meet je die met een multimeter? Meet je wel met de stekker "aangesloten" en met de pennen van de multimeter achterin de stekker gepropt? Als de sonde niet helemaal aangesloten zit, zal je weinig meten.
Wordt het beter als je de sonde gewoon lostrekt? Als alles verder in orde is, zal je ECU dan namelijk wat aan de rijke kant, maar niet zo extreem als nu gaan mengen.
Ik kan het slechte aanslaan eigenlijk alleen combineren met of vuile benzineinjectoren, of slechte vonk. Omdat je O2 zo laag is, verwacht ik niet dat je slechte vonk hebt eigenkijk, dat ben ik wel met je eens. Misschien wil je nokkenasversteller niet meedoen? Heb je al geprobeerd of het anders wordt als je daar de stekker van los trekt?
RE: Brandstofmengsel te rijk bij 145 1.4 TS?
Geplaatst: za dec 31, 2011 22:26
door Beppe
Ik meet de lambdasonde met een multimeter, met de stekker aangesloten. In de stekker prik ik aan de achterkant een veiligheisspeld naar binnen om zeker te weten dat ik goed contact maak, en in de oogjes van de veiligheidsspelden hang ik de pennen van de multimeter.
Ik heb de stekker van de lambdasonde losgekoppelt en even gereden Hij stotterde bij lage toerentallen iets meer en bij hoge toerentallen miste hij wat vermogen, maar het starten (welliswaar met warme motor) was iets beter..
Morgen zal ik een viergasmeting met losgekoppede lambda doen. Ook zal ik de nokkenas versteller eens loskoppelen. Omdat ik doorgaans op LPG rij, heb ik eigenlijk bijna altijd bij een tankbeurt ook een blikje injectorreiniger in de benzine gekiept. In mijn auto (1,4 TS) zitten zwarte benzine injectoren, en ik heb nog oranje injectoren uit een 1,6 TS in de schuur liggen die ik al eens heb gereinigd (met 9 volt batterijtje eraan sproeiden die voor het oog goed en druppelde niet na. Zijn die onderling verwisselbaar of kan ik de zwarte injectoren beter reinigen en daarna deze weer inbouwen?