Zoals een aantal van jullie wellicht weten heb ik een TS blok uit een 75 in mijn bertone gebouwd.
Gewoon op injectie met originele ECU.
Het blok is uit elkaar geweest ter vervanging van lagerschalen, zuigerveren, keerringen, kopreviesie enz.
Het probleem dat zich nu voordoet is een trilling in de motor van 1400 tot 2300 toeren die behoorlijk wordt doorgeleid aan de carrosserie.
Deze trilling is er zowel bij constant gas alsmede gaslos. Ontsteking, cq andere problemen met de verbranding lijken mij hiermee uitgesloten te worden. Als de motor bij gaslos resoneert lijkt mij dit een mechanische onbalans.
Ik ben nu zover dat ik de bak en drukgroep los heb van de motor. Nog steeds is er resonantie.
Ook v-snaar al losgegooid. Zelfde probleem.
Vliegwiel is ook al uitgewisseld voor een ander exemplaar.
Uitlaat is ook losgegooid van de carrosserie.
Zuigers en drijfstangen zijn origineel.
Er is wel een gat in de achterzijde van de krukas geboord tbv de priseas
Kan het zijn dat het originele 75 vliegwiel plus cardanas een ander gewicht heeft dan het nord vliegwiel waardoor nu krukas plus het 105 vliegwieg gebalanceerd dienen te worden?
Of zou de onderste ketting of VVT er iets mee te maken kunnen hebben?