rempie

Multiriem 164TD vervangen. Wel begonnen, niet afgemaakt.....

za sep 10, 2005 19:33

:oops:

Gezien de in staat van ontbinding verkerende multiriem van m'n '93-er 164TD, leek het me verstandig het ding te vervangen voordat de boel knapt. Multiriem met 7 ribben gekocht voor 35,- incl voor een uitvoering met airco.

Hoppekee, oude riem doorgeknipt en de nieuwe er min of meer opgezet........want de laatste rol moet natuurlijk wel meedoen met het gedraai :arrow: Het komt er op neer dat de laatste rol nog steeds niet meedoet omdat ik de riem er niet omheen krijg. Ik heb verscheidene rollen losgedraaid, maar ik zie geen mogelijkheid om echt een letterlijk sluitende oplossing te bedenken. Hoe wordt dit normaal gesproken opgelost?????

Alvast dank voor de antwoorden. :idea:

164 Q4

RE: Multiriem 164TD vervangen. Wel begonnen, niet afgemaakt.

za sep 10, 2005 22:07

Ik denk dat ik je niet helemaal volg maar normaal moet je de riem slapper zettten en dan haal je de oude er zo af en de nieuwe er zo weer op. Maar jij maakt de poelies zelf dus los?
Ik heb wel een werkplaatsboek van de VM84A 164TD motor, daar staat alles wel in. Heb jij dat type motor?

jdejager

za sep 10, 2005 22:43

Heb een 155 2.5 TD gehad. Is hetzelfde blok en heb ook eens de multiriem vervangen. Had precies hetzelfde probleem. Helemaal onder is een poelie die je wat losser kunt stellen, zit ook een dempertje aan maar ook toen kreeg ik de nieuwe er niet helemaal om. Heb toen met een paar keer de startmotor even laten klappen de riem eromheen gekregen. Zou zeggen dat er wel een betere manier moet zijn maar in de 155 heb je aan de zijkant helemaal geen ruimte om een beetje bij die riem te komen. Werkplaatshandboek zou waarschijnlijk wel raad weten.

rempie

zo sep 11, 2005 12:08

In eerste instantie heb ik geprobeerd om de riem er om te zetten zonder iets los te maken. Toen dat niet lukte heb ik de verste spanrol (vanaf de voorkant v/d auto) losgedraaid. Je kunt de riem er dan wel opzetten, maar vervolgens kun je de spanrol met geen mogelijkheid meer vastzetten door de spanning van de riem op de rol.

@164 Q4: Als je me een aantal scans zou kunnen sturen uit je werkplaatshandboek, dan ben ik waarschijnlijk geholpen. Een complete kopie van het boek is natuurlijk helemaal ideaal, maar die geste laat ik aan jou over.

@jdejager: het idee van de startmotor kwam ook bij mij op, maar ik probeer het liever eerst anders.

rempie

zo sep 11, 2005 12:17

Mijn motor is overigens van het latere type, oftewel de 125pk versie, ik geloof de VM08B, maar die code is een gok.

Remco S
Guru
Guru

zo sep 11, 2005 12:46

Deze riem?
Afbeelding

164 Q4

zo sep 11, 2005 13:49

Ik zie het al, dan heb je dus een andere. Wel, bij dit type met het dempertje heb je op die poelie een excenter in het midden zitten, daarmee kun je hem dus spannen. Het dempertje kun je (met wat kracht) indrukken en 'm in die stand blokkeren, dan zou je voldoende ruimte moeten hebben.

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 12, 2005 11:11

Die blokkeermechaniek is nogal eens overleden. Ik heb het ooit gedaan door met een reuze waterpomptang de spanner in te knijpen en een vriend van mij draaide een aantal aan elkaar gekoppelde slangklemmen omheen om hem vast te houden.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

rempie

ma sep 12, 2005 20:32

Al met al is het gelukt om de riem er omheen te krijgen. Ik heb geen idee hoe, want ik heb het niet zelf gedaan, maar twee monteurs hebben hun handen en waarschijnlijk ook hun buik vol aan / van gehad.

Maaaaaaaaaaaar, nu komt er een niet al te fris slippend geluid uit het vooronder en de stuurbekrachtiging werkt niet. De riem staat wel goed op spanning, dus het is een beetje een raadsel waar de oorzaak ligt. Mijn eerste gedachte is dat de riem over de stuurbekrachtigingsaandrijving slipt, want de stuurbekrachtigingspomp deed het tot het moment dat ik de auto stilzette met de oude multiriem, prima.

Kan iemand misschien aangeven welke van de rollen in de tekening hierboven de stuurbekrachtigingspomp aandrijft. Bedankt

jdejager

ma sep 12, 2005 20:46

Misschien hebben ze er wat vet op gespoten om de riem er wat gemakkelijker om te laten glijden :lol:

rempie

do sep 15, 2005 22:33

Vanavond een vreemd verschijnsel. Toen ik in de auto stapte verwachtte ik wederom weer flink met het stuur in de weer te moeten, maar wat bleek, toen de motor aansloeg werkte de bekrachtiging direct............gedurende ongeveer een kilometer. De pomp werkt dus niet, maar heel af en toe wel even. Heerlijk, die vage klachten........

Terug naar “Algemene Technische vragen”