Speras-revisie, het verslag!
Geplaatst: zo sep 11, 2005 23:44
Fotoverslagje van de speras revisie… Zonder foto's dus zelf even klikken want ik krijg het niet voor elkaar vanuit "mijn album"...
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WDHKGQQ8
Uitgangspunt. Let op de verhoogde ophanging van de handremhevels teneinde de linkerkabel omhoog te brengen zodat deze niet tegen de uitlaat aan loopt die bij mij onder de achteras door loopt…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GIBNUMHO
Demontage met voldoende assteunen is goed te doen in je eentje. Ongeveer 1,5 uur werk gehad. Wat sleutelt het toch heerlijk als alles nog zo vers in elkaar zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SULXLSCH
Het spul uit elkaar. Demontage zover spreekt voor zich. Wel de holle assen goed schoonmaken en in mijn geval voorzien van nieuwe keerringen. Het diffhuis is hier voorzien van een gedeeltelijke deksel zodat er gemeten kan worden naar een vast punt. Belangrijk is om de pignondiepte vast te stellen en de mate waarin de originele lagers zijn uitgevuld. Ook de dikte van de originele lagers en de positie van het kroonwiel is van belang. Meten hiervan is lastig. Het nieuwe lager leek smaller maar totaal gemonteerd bleek toch een gelijke breedte aan de oude situatie.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=D3OL6Y8U
Kroonwiel met de lagers en het gesloten huis waar het sperdeel in zit. Hier zitten wel 2 ronde gaten in ter grootte van een euro maar zijn hier niet goed zichtbaar. Het aanbrengen van alle 4 de lagers is niet zo spannend.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6GADXQD7
Het spannende deel was nog om de juiste onderdelen ook echt allemaal op tijd te hebben. Dit omdat er een 5 daagse rally gepland stond die met de nieuwe lagers verreden moest worden. Hier zie je de hardhandig verwijderde keerring van de pignon-as en de deksel van het spergedeelte waarin zich het nogal prijzige glijlager bevindt. Helaas bleek het nieuwe lager een tiende dunner als het oude gesleten lager?!? De dikte van deze lagers bepaald de speling die het gemonteerde spergedeelte heeft. Uiteindelijk resulteert dat in een speling die je kan voelen door je (achter)wiel aan de bovenkant naar binnen en naar buiten te bewegen. Ik had hier voorheen een behoorlijke speling die zelf op de technische keuring van het SS2004 zorgen naar boven brachten. Totdat “iemand” wist te melden dat dit zo hoort bij een sperdiff. Voor het moment blij om te rijden natuurlijk maar het kon zo niet blijven. De speling samen met het behoorlijke geluid uit de achteras waren aanleiding voor de revisie. Omdat de glijlagers dunner waren en omdat er al speling was hebben we de glijlagers uitgevuld met shims zodat het geheel weer netjes aansluit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JJ6U4A6A
Hier is het alleen maar alles er uit, oude frictieplaatjes er tussen uit, nieuwe er weer tussen, loopvlakken controleren en alles weer opstapelen in de oude volgorde. Hou men hier 4 frictieplaatjes in krijgt in plaats van 2 is mij een raadsel omdat ik denk dat de frictieplaatjes dan niet voldoende grip op de spiebanen houden. Spiebanen lijken daar te kort voor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4LLZFLOC
Mooi uitzicht….. Het kruisje waar de satelliet tandwielen zich op bevinden. 4 stuks…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SOGKAJJZ
Dit zit dus onder de bewuste nok waar met een speras aan zou kunnen herkennen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OVIALGGU
Oude frictieplaatjes en glijlagers. De oude lagers (4x) staan er niet op…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Q4HZIPV7
Klaar voor montage!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DK8V4GRR
En klaar voor transport naar de stalling.
In dit fotoverslag mist het belangrijkste deel en dat is het meten en uitvullen van de diverse waarden. Op die avond zijn geen foto’s gemaakt. Het vereist een royale voorraad shims, een micrometer, een digitale schuifmaat, een speciale dop om de moer op de pignonas los te halen, een frictiemeter om de voorspanning van de pignonas te meten en van het geheel, en nogal een aantal hulpstukken om lagers te monteren en te demonteren. Voor een juiste afstelling is de pignondiepte van belang, het uitvullen van het kroonwiel is een kwestie van meten en controleren en als dit goed voor elkaar is dan dient de voorspanning van het geheel en de tandwielspeling ook nog binnen de gewenste waarden te vallen. Ik heb nog een behoorlijk aantal papieren met onze waarden maar die zijn hier niet van belang. Het komt er op neer dat de lagers bij mij versleten waren en ook de glijlagers. Bij montage kwam alles redelijk snel richting de juiste waarden en er zijn weinig shims geplaatst om het geheel weer goed te krijgen. Toch is op elk punt wel een kleine aanvulling van een tiende millimeter aangebracht. Het is heel bijzonder om te zien wat het effect van een tiende meer of minder op al deze factoren is. Het enige wat niet gedemonteerd is is het kroonwiel op het sperhuis. Hier was ook geen aanleiding toe. We hebben veel geleerd, ik heb niet de benodigde gereedschappen en zou het dus niet zomaar weer opnieuw kunnen doen. Daarbij is de mate van slijtage volgens mij erg bepalend voor de moeilijkheid van de revisie. Achteraf was het zeker nodig maar viel het toch nog enigszins mee. Veel werk en veel tijd voor een goed resultaat. Na een lang weekend in de Jura en de franse alpen ( 2600 km) is de conclusie dat alles weer als nieuw functioneert en dat de revisie dus geslaagd is. Blijdschap dus! Ook omdat het uitbesteden van deze revisie een dure grap is. Toch zal ik het niet zomaar aanraden om het zelf te doen in verband met de moeilijkheid van de revisie en de hoeveelheid speciale gereedschappen. Ook de verkrijgbaarheid van de onderdelen is een lastige factor.
Materialen gehaald bij:
Sperolie Castrol FAS-XJ bij dutchpowertrading.nl. Nu een container met handig vulstukje zodat je niet gaat knoeien en dus ook niet gaat ruiken naar die vieze olie. Dit werd overigens aangeraden door BMW (en rook ook een stuk minder smerig, verband?)
Glijlagers (er zijn 3 modellen…..) bij Savali in Houten. Lang gezocht en daar gewoon voorraad.
Shims bij het kogellagerhuis in Maastricht. Gaat op buitenmaat en op dikte. De binnenmaat is niet te kiezen en gerelateerd aan de buitenmaat. Mooie stevige shims, niet duur en dus gelijk maar veel te veel van gekocht.
Alle andere overige delen zoals lagers en diverse kleine delen bij Barend van www.giuliaweb.nl gehaald. Check de site van Barend voor de tekeningen van het binnenwerk van het sperdiff. Veel aan gehad tijdens de revisie.
De dank gaat ook uit naar alle bovenstaanden en vooral naar Barend voor uitzoekwerk en tips.
Daarnaast grote dank naar mijn sleutelmaat Peter. Het was weer gezellig en zeker erg leerzaam. En ook dank aan het forum voor de nodige tips en steun.
Het lijkt de Oscars wel…. Conclusie? Veel geleerd en met de juiste ondersteuning en met de juiste onderdelen is er zeker iets goeds van te maken. Mijn speras staat weer helemaal op scherp. Nog wel een tip voor tijdens het rijden. Voel voor de grap na een rit eens aan het diffhuis. Dit wordt warm! Erg warm…. Ik begrijp nu waar al die olie en al die koelribben goed voor zijn. Hou het peil op juiste hoogte en brand je vingers niet…..
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WDHKGQQ8
Uitgangspunt. Let op de verhoogde ophanging van de handremhevels teneinde de linkerkabel omhoog te brengen zodat deze niet tegen de uitlaat aan loopt die bij mij onder de achteras door loopt…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=GIBNUMHO
Demontage met voldoende assteunen is goed te doen in je eentje. Ongeveer 1,5 uur werk gehad. Wat sleutelt het toch heerlijk als alles nog zo vers in elkaar zit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SULXLSCH
Het spul uit elkaar. Demontage zover spreekt voor zich. Wel de holle assen goed schoonmaken en in mijn geval voorzien van nieuwe keerringen. Het diffhuis is hier voorzien van een gedeeltelijke deksel zodat er gemeten kan worden naar een vast punt. Belangrijk is om de pignondiepte vast te stellen en de mate waarin de originele lagers zijn uitgevuld. Ook de dikte van de originele lagers en de positie van het kroonwiel is van belang. Meten hiervan is lastig. Het nieuwe lager leek smaller maar totaal gemonteerd bleek toch een gelijke breedte aan de oude situatie.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=D3OL6Y8U
Kroonwiel met de lagers en het gesloten huis waar het sperdeel in zit. Hier zitten wel 2 ronde gaten in ter grootte van een euro maar zijn hier niet goed zichtbaar. Het aanbrengen van alle 4 de lagers is niet zo spannend.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6GADXQD7
Het spannende deel was nog om de juiste onderdelen ook echt allemaal op tijd te hebben. Dit omdat er een 5 daagse rally gepland stond die met de nieuwe lagers verreden moest worden. Hier zie je de hardhandig verwijderde keerring van de pignon-as en de deksel van het spergedeelte waarin zich het nogal prijzige glijlager bevindt. Helaas bleek het nieuwe lager een tiende dunner als het oude gesleten lager?!? De dikte van deze lagers bepaald de speling die het gemonteerde spergedeelte heeft. Uiteindelijk resulteert dat in een speling die je kan voelen door je (achter)wiel aan de bovenkant naar binnen en naar buiten te bewegen. Ik had hier voorheen een behoorlijke speling die zelf op de technische keuring van het SS2004 zorgen naar boven brachten. Totdat “iemand” wist te melden dat dit zo hoort bij een sperdiff. Voor het moment blij om te rijden natuurlijk maar het kon zo niet blijven. De speling samen met het behoorlijke geluid uit de achteras waren aanleiding voor de revisie. Omdat de glijlagers dunner waren en omdat er al speling was hebben we de glijlagers uitgevuld met shims zodat het geheel weer netjes aansluit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JJ6U4A6A
Hier is het alleen maar alles er uit, oude frictieplaatjes er tussen uit, nieuwe er weer tussen, loopvlakken controleren en alles weer opstapelen in de oude volgorde. Hou men hier 4 frictieplaatjes in krijgt in plaats van 2 is mij een raadsel omdat ik denk dat de frictieplaatjes dan niet voldoende grip op de spiebanen houden. Spiebanen lijken daar te kort voor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4LLZFLOC
Mooi uitzicht….. Het kruisje waar de satelliet tandwielen zich op bevinden. 4 stuks…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SOGKAJJZ
Dit zit dus onder de bewuste nok waar met een speras aan zou kunnen herkennen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OVIALGGU
Oude frictieplaatjes en glijlagers. De oude lagers (4x) staan er niet op…
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Q4HZIPV7
Klaar voor montage!
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DK8V4GRR
En klaar voor transport naar de stalling.
In dit fotoverslag mist het belangrijkste deel en dat is het meten en uitvullen van de diverse waarden. Op die avond zijn geen foto’s gemaakt. Het vereist een royale voorraad shims, een micrometer, een digitale schuifmaat, een speciale dop om de moer op de pignonas los te halen, een frictiemeter om de voorspanning van de pignonas te meten en van het geheel, en nogal een aantal hulpstukken om lagers te monteren en te demonteren. Voor een juiste afstelling is de pignondiepte van belang, het uitvullen van het kroonwiel is een kwestie van meten en controleren en als dit goed voor elkaar is dan dient de voorspanning van het geheel en de tandwielspeling ook nog binnen de gewenste waarden te vallen. Ik heb nog een behoorlijk aantal papieren met onze waarden maar die zijn hier niet van belang. Het komt er op neer dat de lagers bij mij versleten waren en ook de glijlagers. Bij montage kwam alles redelijk snel richting de juiste waarden en er zijn weinig shims geplaatst om het geheel weer goed te krijgen. Toch is op elk punt wel een kleine aanvulling van een tiende millimeter aangebracht. Het is heel bijzonder om te zien wat het effect van een tiende meer of minder op al deze factoren is. Het enige wat niet gedemonteerd is is het kroonwiel op het sperhuis. Hier was ook geen aanleiding toe. We hebben veel geleerd, ik heb niet de benodigde gereedschappen en zou het dus niet zomaar weer opnieuw kunnen doen. Daarbij is de mate van slijtage volgens mij erg bepalend voor de moeilijkheid van de revisie. Achteraf was het zeker nodig maar viel het toch nog enigszins mee. Veel werk en veel tijd voor een goed resultaat. Na een lang weekend in de Jura en de franse alpen ( 2600 km) is de conclusie dat alles weer als nieuw functioneert en dat de revisie dus geslaagd is. Blijdschap dus! Ook omdat het uitbesteden van deze revisie een dure grap is. Toch zal ik het niet zomaar aanraden om het zelf te doen in verband met de moeilijkheid van de revisie en de hoeveelheid speciale gereedschappen. Ook de verkrijgbaarheid van de onderdelen is een lastige factor.
Materialen gehaald bij:
Sperolie Castrol FAS-XJ bij dutchpowertrading.nl. Nu een container met handig vulstukje zodat je niet gaat knoeien en dus ook niet gaat ruiken naar die vieze olie. Dit werd overigens aangeraden door BMW (en rook ook een stuk minder smerig, verband?)
Glijlagers (er zijn 3 modellen…..) bij Savali in Houten. Lang gezocht en daar gewoon voorraad.
Shims bij het kogellagerhuis in Maastricht. Gaat op buitenmaat en op dikte. De binnenmaat is niet te kiezen en gerelateerd aan de buitenmaat. Mooie stevige shims, niet duur en dus gelijk maar veel te veel van gekocht.
Alle andere overige delen zoals lagers en diverse kleine delen bij Barend van www.giuliaweb.nl gehaald. Check de site van Barend voor de tekeningen van het binnenwerk van het sperdiff. Veel aan gehad tijdens de revisie.
De dank gaat ook uit naar alle bovenstaanden en vooral naar Barend voor uitzoekwerk en tips.
Daarnaast grote dank naar mijn sleutelmaat Peter. Het was weer gezellig en zeker erg leerzaam. En ook dank aan het forum voor de nodige tips en steun.
Het lijkt de Oscars wel…. Conclusie? Veel geleerd en met de juiste ondersteuning en met de juiste onderdelen is er zeker iets goeds van te maken. Mijn speras staat weer helemaal op scherp. Nog wel een tip voor tijdens het rijden. Voel voor de grap na een rit eens aan het diffhuis. Dit wordt warm! Erg warm…. Ik begrijp nu waar al die olie en al die koelribben goed voor zijn. Hou het peil op juiste hoogte en brand je vingers niet…..