Pagina 1 van 2
Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: do feb 23, 2012 19:11
door gt1600Junior
Weet iemand wat precies de verschillen zijn tussen de zuigers van een 75 TS blok en die van een 155 TS 8V?
Is bijvoorbeeld de hoogte - gemeten tussen pistonpen en bovenzijde kop - verschillend? Kun je ze 1 op 1 overplaatsen of heb je dan ineens een lage / hoge compressie motor? Graag jullie advies...
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: do feb 23, 2012 20:08
door Rainier155
Enige wat ik weet is dat een 8v blok en 16v TS blok sowieso al totaal anders zijn.
8v blok = Alfa
16v blok = Fiat
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: do feb 23, 2012 20:12
door gt1600Junior
Klopt, dus het zou voor de 8V opgaan.
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: za feb 25, 2012 17:12
door Rob75
Na even snel gekeken te hebben in de catalogus van Fedral Mogul, lijkt heht erop dat de zuigers echt anders zijn. Zowel de afmetingen van de zuiger, maar ook de diameter van de zuigerpen is anders.
Ben bang dat het niet gaat passen.
Succes,
Rob
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: za feb 25, 2012 18:42
door gt1600Junior
dank je rob
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 14:03
door matthijs
Weten jullie dat zeker? Ik heb ze hier beide liggen en ja ze zijn anders maar of ze niet passen? Ik heb uitgevonden dat van de 2e versie de drijfstangen langer zijn en de vorm, maar niet dat het niet zou passen. Het disbobine blok zit volgens mij ook in de 8v van de 155.
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 14:05
door matthijs
Herstel, gaat niet passen, je zuigers komen hoger omdat de piston positie anders is.
Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 15:22
door gt1600Junior
Herstel, gaat niet passen, je zuigers komen hoger omdat de piston positie anders is.
da's mooi, gelijk een hoge compressie!
Nee hoor, dank voor de reacties. Dit idee schrappen we van het lijstje
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 15:40
door matthijs
Wat is je plan dan? Ik ben best lang bezig geweest met dit type blok vermengen met oud type 75 ts blok ivm turbo projekt.
Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 16:04
door gt1600Junior
Wat is je plan dan? Ik ben best lang bezig geweest met dit type blok vermengen met oud type 75 ts blok ivm turbo projekt.
Hoi Matthijs, dat is precies het plan. Bij jou gelukt? Want dan is er hoop.
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: zo feb 26, 2012 16:34
door matthijs
In theorie. Ik heb alles liggen en niets wijst er op dat het niet gaat. Ik heb het alleen nog niet af omdat ik een lange tijd geen zin heb gehad en ook geen tijd. Je mag wel eens langskomen als je wilt. Ik woon in Houten en schenk goede koffie. Heb ook een inlaat ontworpen.
Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: ma feb 27, 2012 08:11
door Ronaldo
In theorie. Ik heb alles liggen en niets wijst er op dat het niet gaat. Ik heb het alleen nog niet af omdat ik een lange tijd geen zin heb gehad en ook geen tijd. Je mag wel eens langskomen als je wilt. Ik woon in Houten en schenk goede koffie. Heb ook een inlaat ontworpen.
Hey matthijs,
ik ben de eigenaar van de racealfa waar dit over gaat. M`n maatje besteed iets meer tijd op het forum dan ik.
Ik heb een 75 motorblok waar in iedergeval 1 nieuwe zuiger en bus in moet.... lees alles maar nieuw.
Ik weet nog niet of ik compressor ga of atmospherisch... hangt er helemaal vanaf wat onderweg ik tegenkom.
Als de drijfstangen van een 155 langer zijn, de boring gelijk, de inhoud ook. Dan moet de pistonpen bij een 155 zuiger hoger zitten.
155 zuigers monteren in een 75 motor zou dan een compressie verlaging betekenen...mits de diameter van de pistonpen overeenkomt met de 75 ts zou dit een mooie basis zijn voor een turboblok met een 75 motor.
Heb jij beide zuigers?? en zou je voor mij in dat geval de verschillen willen nameten?
Ik zou graag willen berekenen wat het verschil in de compressieverhouding dan is.
gr Ronald
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: ma feb 27, 2012 18:09
door matthijs
Allemaal al gedaan, zoek even in mijn turbo project in de tuning afdeling, meen dat het ergens op de tweede pagina staat. Jij mag ook best langskomen, zie het wel zitten om twee blokken synchroon met iemand te bouwen.
RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: ma feb 27, 2012 18:16
door matthijs
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=50225
veel plezier

, Ik ben van plan om het uitwerken van het project elders te posten omdat ik het samen met Dre ga doen. Die hebben ze hier gebanned toen hij een keer de vinger op de zere plek legde. Erg dom en kneuterig in mijn ogen.
Re: RE: Verschil zuigers TS blok 75 / 155 ?
Geplaatst: ma feb 27, 2012 18:16
door giuliettaevo
Als de drijfstangen van een 155 langer zijn, de boring gelijk, de inhoud ook. Dan moet de pistonpen bij een 155 zuiger hoger zitten.
Dan moet de afstand van hart krukas tot bovenkant blok ook gelijk zijn..
Overigens hoef je als je met een compressor wilt gaan rijden niet perse de compressie te verlagen. Michel racet met een 75 TS met compressor en die heeft gewoon de originele compressieverhouding. Als je niet van plan bent om meer als 0,5 bar te gaan draaien kan dat makkelijk op de originele zuigers.
Overigens zou je eens naar de zuigers van een BMW 325i E30 moeten kijken, die werden mij vroeger ooit eens aangeraden door iemand die er verstand van heeft..

leverden een lagere compressie op en zijn erg sterk...
