Pagina 1 van 3

1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: za mar 03, 2012 21:51
door Efrem33
Is het mogelijk om de koppen van een 1700 op een onderblok van een 1400 te monteren?
Raken de kleppen de zuigers of de cilinderwand?
En brengt de ombouw meer vermogen met zich mee of is dit te verwaarlozen?

Re: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: zo mar 04, 2012 20:34
door jorritkooistra
Is het mogelijk om de koppen van een 1700 op een onderblok van een 1400 te monteren?
Raken de kleppen de zuigers of de cilinderwand?
En brengt de ombouw meer vermogen met zich mee of is dit te verwaarlozen?
er is mij verteld dat het kan en meer vermogen moet geven.
dan moet je denken aan 5 tot 10 pk.
ik weet niet of de kleppen de zuigerwand raken, lijkt mij niet.
maar voor de zekerheid zou ik het wel even controleren.....

Re: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: zo mar 04, 2012 20:52
door reijnaje
In Engeland rijdt er een gast rally's met een 1400 blok met 1700 16V koppen. Lees zijn topic ff door zou ik zeggen

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-33- ... lycar.html
En brengt de ombouw meer vermogen met zich mee of is dit te verwaarlozen?
Meer vermogen als wat? Meer vermogen als 1400 wel maar niet als een 1700. Voor een race of rally auto zie ik het nut wel ivm de verschillende race klassen. Als je daar niet aan gebonden bent zou ik niet weten waarom je niet gewoon een 1700 pakt ..

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 19:02
door Efrem33
dat zijn serieueze cijfers voor een 1.4tje 8)

ik bedoel meer vermogen als een standaard 1.4
een 1.7 er in lepelen is misschien makkelijker maar wel minder leuk dan zelf ''prutsen'' met als uitkomst meer vermogen!
en je hebt iets apparts.

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 19:28
door jorritkooistra
dat zijn serieueze cijfers voor een 1.4tje 8)

ik bedoel meer vermogen als een standaard 1.4
een 1.7 er in lepelen is misschien makkelijker maar wel minder leuk dan zelf ''prutsen'' met als uitkomst meer vermogen!
en je hebt iets apparts.
je denkt al net zo als mij dus.....

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 19:56
door Efrem33
en, nu heb ik sleutelruimte, dus als het niet afkomt kan ik het uit elkaar laten staan 8)

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 20:09
door Tecky
dat zijn serieueze cijfers voor een 1.4tje 8)

ik bedoel meer vermogen als een standaard 1.4
een 1.7 er in lepelen is misschien makkelijker maar wel minder leuk dan zelf ''prutsen'' met als uitkomst meer vermogen!
en je hebt iets apparts.
je denkt al net zo als mij dus.....
:thumbs:

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: ma mar 05, 2012 22:51
door WhizzMan
Je zal iets moeten verzinnen om de compressie te laten kloppen en de juiste vorm in de verbrandingskamers te krijgen. Ik vermoed dat je wel custom zuigers moet gaan laten maken om het op te lossen.

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: wo mar 07, 2012 19:20
door Efrem33
kan ik de compressie niet compenseren door een krukas te monteren van een 1700 blok, die heeft een 5mm grotere slag,
dus 2,5mm elke kant op. nog ff uitzoeken of dat niet te veel is zodat de zuigers tegen de kleppen slaan. de timing is wel aan te passen door de nokkenas poelie aan te passen zodat deze verstelbaar is maar niet zover dat de kleppen pas open gaan als de zuiger BDP al is gepasseerd.
zou de andere vorm van de kop zo'n grote impact hebben dat de vorm van de zuigers aangepast moet worden?

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: wo mar 07, 2012 20:51
door Tecky
kan ik de compressie niet compenseren door een krukas te monteren van een 1700 blok, die heeft een 5mm grotere slag,
dus 2,5mm elke kant op. nog ff uitzoeken of dat niet te veel is zodat de zuigers tegen de kleppen slaan. de timing is wel aan te passen door de nokkenas poelie aan te passen zodat deze verstelbaar is maar niet zover dat de kleppen pas open gaan als de zuiger BDP al is gepasseerd.
zou de andere vorm van de kop zo'n grote impact hebben dat de vorm van de zuigers aangepast moet worden?
Dat is niet 2,5 mm elke kant op maar 5mm 8)

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: wo mar 07, 2012 21:05
door Efrem33
nee toch?
als een komplete slag 5mm groter is dan gaat de zuiger 2.5mm verder naar buiten, en 2.5mm naar binnen?

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: wo mar 07, 2012 21:41
door Tecky
Ja, je hebt wel gelijk, het gaat om de hele slag natuurlijk.

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: za mar 10, 2012 00:01
door WhizzMan
De koppen van de 1.4 hebben bijna geen verbrandingsruimte, vergeleken bij die van de 1.7. Als je zuigers boven de cylinderwand uit gaat laten steken ga je het risico lopen dat je de zuiger weer tegen de kop laat komen, of tegen de kleppen. Kan je niet beter een setje 1.4 koppen pakken en daar 1.7 inlaatkleppen in zetten?

Re: RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: za mar 10, 2012 17:50
door jorritkooistra
De koppen van de 1.4 hebben bijna geen verbrandingsruimte, vergeleken bij die van de 1.7. Als je zuigers boven de cylinderwand uit gaat laten steken ga je het risico lopen dat je de zuiger weer tegen de kop laat komen, of tegen de kleppen. Kan je niet beter een setje 1.4 koppen pakken en daar 1.7 inlaatkleppen in zetten?
vlak je ze toch een klein beetje....

RE: 1700 koppen op een 1400 onderblok, boxer.

Geplaatst: za mar 10, 2012 17:54
door WhizzMan
7mm vlakken of zo? Lijkt me niet de bedoeling.