Pagina 1 van 1

lapdasonde

Geplaatst: ma mar 26, 2012 18:03
door eppie
hallo

ik had en nu weer heb een probleem met het op en neer springen van het toerental van mijn alfa 156 1.8 16v op g-3
nu dacht ik dat het aan de lpginstallatie lag,toen uit laten lezen en toen er achter gekomen dat de lapdasonde niet helemaal goed werkt.
heb toen een andere besteld van een auto die 117000km had gereden,die geplaatst en toen was hij even goed totdat hij even stationair loopt en dan begint hij weer te springen.
ik heb de lapdasonde er gewoon ingedraaid en aangesloten MEER IS HET TOCH NIET???of ben ik wat vergeten te doen??

rarara wat kan hij toch zijn???????

RE: lapdasonde

Geplaatst: ma mar 26, 2012 20:27
door WhizzMan
Wat voor melding kreeg je, dat je denkt dat je lambdasonde (spelling) stuk is? Een melding dat er iets niet goed is met de lambdawaarde, hoeft namelijk echt niet te betekenen dat die sonde ook stuk is. Er zijn allerlei oorzaken te verzinnen die bij uitlezen een storing met iets met "lambda" opleveren. Maar een paar daarvan liggen ook aan de sensor, de meeste anderen liggen aan valse lucht, slechte vonk of andere sensoren die niet goed zijn.

Tweedehands lambdasondes plaatsen is vragen om problemen. Die dingen zijn een soort gloeilampen met een beperkte levensduur en ze worden erg gevoelig voor schokken en klappen en dergelijke als ze ouder worden. Je kan er geluk mee hebben, maar een probleem wat niet opgelost is na het plaatsen van eeen 2ehands sensor kan maar zo aan de sensor liggen weer.

RE: lapdasonde

Geplaatst: di mar 27, 2012 19:28
door eppie
oke

dus ik moet kijken of de bougie's goed zijn,kijken of er valse lucht is en even alle sesoren even bekijken?
zat ook te denken aan de stappenmotor volgenmij zit die achter de 2 dikke grote stekkers,maar die kan ik niet uit elkaar halen,alleen wat remmeiniger inspuiten meer niet.
zou dat wat zijn?

RE: lapdasonde

Geplaatst: di mar 27, 2012 21:14
door WhizzMan
Als je kan uitlezen, is dat natuurlijk de makkelijkste oplossing. Niet alleen de storingscodes, maar ook de correctiefactoren voor brandtofmengsel en dergelijke. Een uitdraai van een viergasmeting helpt ongetwijfeld ook.

Heb je het probleem zowel op gas als benzine, of alleen op een van de twee?

Slechte vonk bij een twinspark is vaak niet je bougies, maar vocht in de bougieschachten of kapotte bobines/kabels. Ik zou daar zelf eerder naar gaan kijken dan naar de bougies.