Pagina 1 van 1

Upgraden Alfasud

Geplaatst: do apr 19, 2012 22:22
door Dinky Boy
In verband met het 'af' zijn van het oude blok uit de Sud en de behoefte aan net iets meer pep moet de 1.3 motor vervangen worden door een 1.5 blok.

Waar is rekening mee te houden, wat is er afwijkend? Ik denk met name aan de bakverhoudingen, maar is er nog meer om in de gaten te houden? Moet de sproeierbezetting van de carb worden aangepast?

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: do apr 19, 2012 22:33
door Alessandro
Bakverhoudingen aanpassen is wel fijn voor het comfort, maar geen must!

De carburateur zal wel op meerdere vlakken anders zijn. Waarschijnlijk niet alleen sproeiers, maar ook venturi('s)..... ik zou het voor je op kunnen zoeken in de haynes etc.

Neem aan, dat je de enkel carb versie van 85 pk wilt gebruiken? (leuk, want, dan heb je meer koppel (en vermogen), maar originele looks)

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: vr apr 20, 2012 23:18
door sprint88
Wat wil je ?
Een compleet blok van een 1500, dan kan ie er zonder teveel problemen zo in.
Anders inderdaad. Bestaande carb aanpassen volgens specs uit de boekjes.
Bak enz, kan er zo achter.
Mooie gereviseerde set levert weer lange tijd plezier op.

Grt rogeralfa. :driving:

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: za apr 21, 2012 08:04
door Dinky Boy
Het 'nieuwe' blok heeft dubbele carbs. Moet nog wel blijken of die helemaal goed zijn. Het blok was volgens de verkoper probleemloos draaiend toen het uit de vorige auto kwam.

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: za apr 21, 2012 08:19
door sprint88
Dan kun je natuurlijk doen wat je wilt.
Riemen rollen en waterpomp, koppakking, nokkenaskeerring,krukaskeerringen.
Je kunt overal lekker bij en de kosten vallen erg mee ( ebay.de)
Klepbekers en cups controleren.
Carbs demonteren en nieuwe pakkingen ertussen.
Je kunt nog overwegen om de carbs hoogfrequent te reinigen,als je ze demonteerd heb ik wel een bak waar ze inkunnen :wink:
Revisieset erop en klaar ben je.
Lijkt allemaal erg veel maar als je blok er al uit ligt is het goed te doen.

Grt rogeralfa. :driving:

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: za apr 21, 2012 08:27
door Dinky Boy
OK, dank voor de info. Hoogfrequent reinigen hou ik even in de gedachten, en het oude blok is er inderdaad al onderuit.

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: za apr 21, 2012 11:52
door alfasud1972
volgens mij heb je een andere gas en choke kabel nodig... wat voor motor is het 95 of 105 pk? Ik zou voor de 95 pk versie gaan met een korte bak er achter..

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: zo apr 22, 2012 20:29
door Speeder
Ik heb eventueel nog een spiksplinternieuwe SACHS koppelingsset liggen. Mocht je daarin interesse hebben, dan zie ik graag jouw PBtje ;-)

RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: zo apr 22, 2012 23:25
door bert308
Als het nieuwe blok met dubbele carbs komt, dan gewoon erin schroeven. Waaorm heb je bedenkingen over de sproeier bezetting, is het vevangende blok een mengeling van onderdelen dan, onwaarschijnlijk denk ik. Een 1.5 84 pk heeft de enkele carburateur en kleppen stellen met de inbus tussen de gedeelde nokken en geperst stalen klepdeksels. Een 95 pk heeft dubbele carbs maar ook de gedeelde nokken maar mooiere lichtmetalen gegoten kleppendeksels en een 105 pk heeft kleppen stellen met vulplaatjes. Er zit verschil tussen de spoeierbezetting van de 95 en 105 pk carbs. Voor de Sud zijn 2 koppelingen, een kleine en een grote, de 1200 en 1300 hadden de kleine en 1350 en 1500 de grote (200mm uit het hoofd) en die zijn nog gelijk aan de 33 1700. Zou geen probleem moeten zijn. En de bak, rij je elke dag meer dan 100 km ermee of niet, ik heb een 1.2 5M bak op de 16 klepper, heerlijk. Zaterdag spullen oipgehaald in Alzey (Ludwigshaven, Heidelberg) helaas is de hele A61 begrenst op 130 maar tussen Roermond en Monchengladbach is het hemels genieten tussen 140 en 200, gaat als een gek met precies de goede toeren voor optimale trekkracht (ok trekkracht heeft ie niet maar alle ingehaalden keken wel naar links om te zien wat daar langs kwam)

Re: RE: Upgraden Alfasud

Geplaatst: zo apr 22, 2012 23:31
door bert308
volgens mij heb je een andere gas en choke kabel nodig... wat voor motor is het 95 of 105 pk? Ik zou voor de 95 pk versie gaan met een korte bak er achter..
Gaskabel is korter voor dubbele carbs en goedkoop verkrijgbaar op ebay, de lange gaat wel maar de extra lengte ziet slordig uit. Chokekabel? Weggooien en de choke dingen op de carbs wegdoen en een vlak plaatje ertegen schroeven. Je weet nooit of die chokes helemaal dicht zijn en die van mij startte de afgelopen horrerwinter (..) bij -15 probleemloos hoewel je de eerste 500 meter "heel and toe" moet doen bij het stoplicht, met rechts remmen en tegelijk een beetje gas geven.