Pagina 1 van 2

145 QV haperen en mist vermogen, voorlopig opgelost.

Geplaatst: do mei 24, 2012 14:01
door zbo67
Heren techneuten, het volgende is aan de hand heb een 145 qv van de laatste serie helaas veel pech met de bella eerst waren de relais voeten eraf gerot en heb dit hersteld door nieuwe draden aan de voeten te maken ook is toen de BDP sender vervangen.
Distributie laten vervangen bij en garage, dus alle riemen spanners looprollen en waterpomp, drie dagen later ging de koppakking lek, oorzaak nooit de kvs vervangen vernieuwd dus pakking doorgerot.
Kop licht laten vlakken en weer gemonteerd met een orginele kopset en nieuwe riem, bij demontage van de cilinderkop kwam aan het licht dat de riem niet goed op spanning heeft gestaan (ik kon hem er zo afpakken met de spanner op zn plek en werkend hmmm) oog van de naald zeg maar .
Nu na nog een paar dingen oa koppeling laten vervangen nieuwe schokdempers en verse apk, kon het feest beginnen niet dus.
De motoer mist topvermogen en begint bij 5500 rpm te schokken en trekt soms wel en dan weer niet door, ik mis ook de kik als de nokverstelling zn werk moet doen .
Vele dingen getest oa lmm 2keer nieuwe bougie's tdc sender bobines gewisseld, timing gecontroleers testkast komt ook niks uit brandstof is er ook genoeg, dit alles gebeurd bij een lokale alfa dealer sevice punt en de kennis is er ruim voorhanden.
Nu komen we er eigenlijk niet uit want het probleem blijft, nu werd er geopperd zouden het mischien de krukaslagers kunnen zijn, ik ben hier niet van overtuigd, de motor loopt echt mooi en fluisterstil geen rammel tik of rommel geluid uit de motor.
Graag uwen mening of gouden tip.

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: do mei 24, 2012 14:27
door Rainier155
Als de krukaslagers aan gort zijn dan, hoor je dat echt wel heel duidelijk, en is het vrij snel einde motor als je ermee door blijft rijden.
Bovendien doen lagers niks qua haperen of minder vermogen.

Is de alfa ook al uitgelezen?

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: do mei 24, 2012 21:38
door Zudi
Lamdasonde lees ik niet, deze geeft/ gaf bij mij ook problemen bij hogere toeren.

Rinsma neem ik aan, ook al een rondje gemaakt met de nodige uitdraaien?

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: vr mei 25, 2012 11:36
door WhizzMan
Slechte oliedruk/lagers kan wel degelijk inhouden opleveren, want dan knelt de boel gewoon bij warme motor. Je zou het echter wel duidelijk moeten horen, zeker bij starten, dus dat dat de oorzaak is lijkt me niet heel voor de hand liggend. Mijn persoonlijke ervaring zegt me dat het waarschijnlijk een van de volgende dingen is:

Slechte bobines (barstjes, oxide op de pluggen, afgebroken plugdelen, niet goed klemmende beugeltjes in de pluggen)
vocht in de bougieschachten,
een slechte lambda (wordt lang niet altijd herkend door uitlezen met testkast)
een slecht contact wat je alleen merkt als je de motor kantelt (door vermogen)
een scheur in de slang tussen de MAF en de gasklep (kan in plooi gescheurd zijn, trek je alleen open op vermogen)
een slechte/vervuilde nokkenasverstelling.
Slechte MAF
Katalysator stuk, daardoor verstoppingen met katalysatormateriaal in de uitlaat.

Of nog iets heel anders natuurlijk.

Er staat hier ergens op het forum een topic van Andretti Molletti over hoe je met een multimeter je lambdasonde kan testen. Bij de 145QV werkt dat beter dan uitlezen. Bij modernere ECUs zitten er veel betere tests ingebouwd en kan je er redelijk op vertrouwen dat er een foutcode komt als de lambdasonde niet goed is. Met Fiat ECU Scan kan je evt. nog de realtime waardes uitlezen van je lambda, maar dat kan met een multimeter goed genoeg.
De nokkenasversteller kan je testen door te gaan rijden met de stekker los. Als je dan geen verschil merkt, weet je dat ie niet werkt.
Een slechte MAF kan je zien door de diverse fuel trim waardes te bekijken, de ECU te resetten en te kijken of de ECU weer naar een "extreme" waarde corrigeert. Meestal is dan de MAF zodanig versleten dat je geen goede metingen meer krijgt, maar nog niet zo slecht dat je een foutcode genereert.
De bobinerail kan je uit elkaar halen en kijken of alle aansluitingen van de pluggen van de hoogspanning wel goed schoon zijn en goed contact hebben. Barsten in de bobinehuizen kunnen ook doorslaan en een slechte vonk opleveren. Heb je al bougies getrokken en gekeken of ze allemaal ongeveer dezelfde kleur hebben?

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: za mei 26, 2012 18:39
door Dottore M
In een grijs verleden hadden we hier op het forum een 75 TS waarbij de krukas bij hoog toerental zwabberde en zo de krukas sensor in de war bracht. Je hoorde er verder niets bij of van wat duidde op lagerschade.

Re: RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: za mei 26, 2012 19:09
door WhizzMan
In een grijs verleden hadden we hier op het forum een 75 TS waarbij de krukas bij hoog toerental zwabberde en zo de krukas sensor in de war bracht. Je hoorde er verder niets bij of van wat duidde op lagerschade.
Bij de 8V TS op de 75 is dat een vaker voorkomend euvel. Bij de 16V TS zit de sensor ongeveer in het midden van de krukas, bij de 75 zit hij op de krukaspoulie. De 16V TS is daardoor veel minder gevoelig voor dit soort dingen dan de 8V TS uit de 75.

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: di mei 29, 2012 21:36
door zbo67
Heren bougies kabels en bobines zijn uitgewisseld geweest van andere goed werkende auto's, Lamda sonde gaan we nu testen evenals de compressie en een lektest.
Allereerst bedankt voor het meedenken, uitslag volgt nog maar kan even duren zit twee weken op zee dus ff geduld.

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: wo mei 30, 2012 22:32
door zbo67
Lamda sonde getest, en die werk goed dus we moeten nog verder zoeken.
Word vevolgd.

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: do mei 31, 2012 12:28
door high fidelitaly
van de laatste serie?
met de ecu op de gasklep?

beweeg eens met de 2 fiches op de ecu, valt hij stil dan zit het probleem daar. (contactspray)
eventueel slachte massa bobines?

Kurt

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: do mei 31, 2012 17:03
door Rob75
Een tijdje terug was hier een soortgelijk probleem met een TS (uit een 156).

Daar bleek de timing van de nokkenassen niet goed, ondanks een distributiewissel onlangs. Daar werd met de diagnose software live gemeten waar uit bleek dat de timing niet klopte.

Wellicht dat daar nog een mogelijkheid zit.

Ervaring leert namelijk dat de ECU redelijk goed aangeeft of er iets niet klopt bij sensoren. Echter, de mechanische toestand van de motor is van belang bij de sturing van brandstof en ontsteking.

Groet,

Rob

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: vr jun 01, 2012 10:38
door WhizzMan
Lambda met de multimeter getest? Hoe snel wisselt ie tussen arm en rijk? Uitlezen wat de correctiefactoren voor mixture zijn geeft vaak een goede indicatie over de kwaliteit van de MAF. Brandstoffilter is nieuw? Bedrading in de tank goed? Aanzuigslang in de tank niet gescheurd?

RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: vr jun 01, 2012 14:06
door Alfa-Corazon
Gelijke prblemen hebben wij ook gehad met de GTV2.0 16VTS.
Bij ons had het te maken met:
- distributieriem niet juist geplaatst (schijnt extra moeilijk te zijn ivm de nokkenas versteller)
- slechte bougies (veel vuil en olie in het bougiegat) en
- verkeerd aangesloten bougies (de "tweede" bougie vonkte op een verkeerd moment)

Re: RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: vr jun 01, 2012 17:06
door WhizzMan
- distributieriem niet juist geplaatst (schijnt extra moeilijk te zijn ivm de nokkenas versteller)
Wat een onzin. Als je daar gewoon het daarvoor bestemde blokkeergereedschap gebruikt is het reuze makkelijk.

Re: RE: 145 QV haperen en mist vermogen

Geplaatst: vr jun 01, 2012 23:06
door henk116
- distributieriem niet juist geplaatst (schijnt extra moeilijk te zijn ivm de nokkenas versteller)
Wat een onzin. Als je daar gewoon het daarvoor bestemde blokkeergereedschap gebruikt is het reuze makkelijk.
Inderdaad, dan maakt het qua afstelling niet uit of er een versteller op zit of niet :roll:

RE: 145 QV goed maar met scepsis.

Geplaatst: do jul 05, 2012 13:01
door zbo67
Heren techneuten na een klein hiaat hier weer een update en het eind hopelijk in zicht.
Het laatste getest was de lambda sonde die was goed maar is toch vervangen voor een nieuwe, just to be sure evenals de lmm .
Nog steeds geen of onvoldoende vermogen, compressie gemeten en ja hoor drie keer 12+ bar en een keer 7 bar, dus de kop is er voor een tweede keer afgeweest en de kleppen zijn opnieuw ingeslepen, dit alles in goed overleg en garantie met de mannen van Rinsma deze mensen denken en voelen mee met een klant.
Na deze exercitie weer proef gereden en wel meer vermogen maar helaas nog steeds inhouden en stotteren boven 5000 rpm, nokkenas versteller gecontroleerd die werkt goed altans je voelt het verschil bij losnemen stekker.
Verder met de zoek tocht, ik vond nog twee verrotte zekering houders die zijn ook vervangen massa aansluitingen gecontroleerd ook goed, hij begint steeds beter te lopen maar mist het eindschot .
Benzinedruk bleef nu nog over dus afgelopen zat de tank maar eens opgezocht, en het brandstoffilter, heeft deze wagen niet altans niet extern buiten de tank, complete pomp en niveau unit getrokken en de tank gecontroleerd op vervuiling geen noemens waardige vervuiling in de tank, en de kunstof pot waar de pomp en flotter inzitten evenals drukregelaar ook gecheckt geen vervuiling en de werking is ook naar behoren benzine leiding nog even doorgeblaft met perslucht just to be sure.
Vanmorgen testslangen geleend van de mannen en even een proefopstelling in elkander geknutseld om de druk te meten.
Afbeelding

Afbeelding

3.2 bar op de schaal dit is ok, ook een tijd zo gereden met de meter op het raam en de druk zakt ook niet in .

Afbeelding

De heren agenten hebben er wel even met gefronsde wenkbrauwen naar gekeken maar zagen geen belemmering in het zicht dus dat liep goed af.
Heb vanmorgen ook nog maar de stekkers op de ecu en de brede stekker die erachter hangt opengemaakt en gereinigd met een electra cleaner en hierna weer drooggeblazen twee keer om zeker te zijn.
Toen naar de garage gereden om co te meten en het blijkt dat de lamda waarde iets aan de lage kant blijft stat 1.028 en op toeren 1.098 dit is met een constant toerental om goede waarden te zien dus richting 5000 rpm en vasthouden.
Twee keer in de begrenser getrapt en verassing hij haalde het !!
Hij zou iets rijker kunnen lijkt mij maar hoe doe je dat!!!.
De wagen rijd weer naar behoren, maar eens een tijdje aanzien maar de gouden tip is nog steeds welkom.