Pagina 1 van 2
Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: di sep 20, 2005 23:13
door iceking
Zaterdag begon het, wil ik wegrijden, blijf de koppeling op de helft hangen en komt niet meer vrij. Nu trek ik met mijn voet de koppelingspedaal naar boven en schiet weer in de goed positie en werkt weer normaal.
Maar...... gisteren zet mij auto op de oprit en moet de vesnelling uit de achteruit "trekken" omdat de koppeling niet meer vrijkomt. In krijg de auto niet meer in de versnelling.
Nu heb ik echter het remvloeistof gecontroleerd en blijkt deze rond het minimum te staan?
Is de probleem van de koppeling het gevolg van een laag remolie-nivo of is het nivo gedaald door het probleem met de koppeling.
Indien ik er weer olie bij toevoeg, moet ik het dan ontluchten en zo ja hoe? of is er iets anders aan de hand?
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: di sep 20, 2005 23:25
door GTV
Ik ben bang dat je een v/d cilinders aan het lekken hebt,kijk eens bij de bak of je daar geen remvloeistof ziet lekken of die op het schutbord kan ook lek zijn.
er is zowiezo iets lek als je moet bijvullen

RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: di sep 20, 2005 23:55
door Graffiaturo
is negen van de tien keer de hulpkoppelingscilinder
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 00:06
door ikke
Inderdaad Hulpkoppelingscilinder, dus ik bijna geld op te zetten.

RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 09:34
door steven
zie ook zoekfunctie is al eerder aan de orde geweest, staan ook nog wat nuttige antwoorden bij.!
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 10:44
door iceking
Zo te horen dat de grootste kans dat het de hulpkoppelingscylinder is.
Echter, waar zit deze? en is deze makkelijk te repareren / vervangen?
Ik ga straks even kijken of er remolie ergens lekt. Op de parkeerplaats waar de auto normaal staat heb ik nog geen plekken op de grond gezien.
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 11:07
door juultje
Kom zaterdagmiddag maar even langs dan kan ik het je laten zien.
Re: RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 12:45
door reijnaje

verkeerde post
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 13:07
door kroehlur
Is vlgs. mij een 75? Dan zit de koppeling achter onder de auto ergens verstopt.
Re: RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 13:09
door reijnaje
Is vlgs. mij een 75? Dan zit de koppeling achter onder de auto ergens verstopt.

oeps, ik ging uit van een 33.... gelukkig kreeg ik gister een belletje van de opticiën dat mijn nieuwe lenzen binnen zijn...
Re: RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 14:45
door iceking
Kom zaterdagmiddag maar even langs dan kan ik het je laten zien.
Dat zou perfect zijn, maar de Alfa 75 krijg ik niet van haar plaats (krijg de pook niet meer in de versnelling).
Of jij moet ook een Alfa 75 hebben, dan kan ik met de andere Alfa (146 TD) komen.
Ik heb net even gekeken bij het schutbord onder de remvloeitof reservoir. Hier zie ik twee cylinders; beide geen lekkage.
Ik ga vanavond even onder de auto liggen om bij de bak te kijken of daar iets van lekkage is.
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: wo sep 21, 2005 23:25
door Dinky Boy
Bij mijn 33SW lekte de hoofdkoppelingscilinder en liep de hele zooi het interieur in en verdween t grootste deel onder de mat.
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: do sep 22, 2005 10:27
door iceking
Gisteren even onder de auto gelegen en het was meteen duidelijk. De cylinder die bij de versnellingsbak zit is helemaal nat, dus dit zal de boosdoener zijn.
Hoe makkelijk is deze te repareren of moet deze gewoon vervangen worden?
En wat is de naam van deze cylinder?
Re: RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: do sep 22, 2005 10:55
door iceking
Kom zaterdagmiddag maar even langs dan kan ik het je laten zien.
Juultje: in ieder geval bedankt voor je aanbod; maar de lokatie is al gevonden!
RE: Koppeling komt niet meer los.....
Geplaatst: do sep 22, 2005 11:16
door kroehlur
Het beste is om de cylinder in zijn geheel te vervangen. Er zijn revisiesets te krijgen en het is op zich niet zo gek moeijelijk om zelf te reviseren. Alleen is mijn ervaring iig dat een gereviseerde niet zo gek lang meegaat. Verder moet je zorgen dat alles echt absoluut schoon is en hiermee bedoel ik gewoon chirurgisch steril.
Om de cylinder te demonteren kan je een stuk plasticfolie onder de dop op het reservoir onder je motorkap plaatsen om die enigzins luchtdicht te maken. Hiermee voorkom je dat alle vloeistof uit je leiding loopt en in je oog druppelt.
Onder de auto maak je de flexibele leiding los. Dit moet warschijnlijk gebeuren aan de niet-cylinder kant eerst. Daarna kan je die makkelijk uit de cylinder schroeven. De cylinder zit met een borgringetje vast. Deze verwijderen (wel een hiervoor bedoelde tangetje gebruiken als je de borgring weer wil gebruiken) en de cylinder uit lepelen, nieuwe cylinder erin, slangetje weer aansluiten en ontluchten.
Dat is de teorie.
