Pagina 1 van 2

zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 13, 2012 16:08
door matty1983
Ik heb een vraagje over zuigerveren er bestaan verschillende maten voor een 1600. Hoe kan ik weten welke ik moet bestellen?

mvgr.

Matthijs

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: do jun 14, 2012 18:59
door Rob75
Volgens mij is dit via het motornummer (type) te achterhalen. De verschillende bouwjaren en reeksen hebben nogal eens eigen oplossingen.
Veiligste is de motor uit elkaar halen en te kijken wat erin zit.

Groet,

Rob

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: za jun 16, 2012 18:36
door WhizzMan
Eigenlijk wil je ook eerst meten of je weg gaat komen met zuigerveren vervangen, of dat je toch nieuwe bussen moet, danwel een overmaat zuigers zetten. Ik zou de boel uit elkaar halen en goed kijken wat je nodig hebt, voordat ik ga bestellen.

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: ma jun 18, 2012 00:37
door matty1983
Zoiets als bussen vervangen kun je dat zelf of moet je dat laten doen? Ik ben nieuw in de wereld van sleutelen. Ik heb wel hulp van iemand die ervaring heeft met oude alfa's.

mvgr.

Matthijs

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: di jun 19, 2012 11:01
door Gerrets
Alfa Twente in Hengelo kan je hier prima mee helpen en in adviseren.

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: di jun 19, 2012 17:22
door WhizzMan
Zoiets als bussen vervangen kun je dat zelf of moet je dat laten doen? Ik ben nieuw in de wereld van sleutelen. Ik heb wel hulp van iemand die ervaring heeft met oude alfa's.

mvgr.

Matthijs
Alles kan je zelf doen, als je maar lang genoeg oefent en genoeg gereedschap koopt. ;)

Dit is geen klus die ik zelf zou aanpakken als je nieuw komt kijken. Zuigerveren vervangen ook niet. In dit geval zou ik je adviseren om je motor met hulp uit te bouwen en naar een betrouwbare reviseur te brengen die ervaring heeft met Nord motoren. Ik weet niet of Alfa Twente dat heeft, maar er zijn genoeg bedrijven te vinden die je prima kunnen helpen hiermee. Ik heb persoonlijk ervaring met Post en Dros in Dronten, prima club. Mannesen motorenrevisie in Soesterberg is ook een gerenommeerd bedrijf wat velen in de club gebruiken. Ook zullen diverse specialisten hier op het forum je vast verder kunnen helpen. Ik noem er een aantal, volgorde puur willekeurig, hopelijk vergeet ik niemand: the 105 workshop, A-Repair, Alfacentro, berlinista en Alfa Nord.

Overleg met de reviseur en/of de specialist welke behandeling(en) nodig en aan te raden zijn om je blok weer goed te krijgen. Wellicht dat je zelf eea kan doen, maar veel van dit soort werkzaamheden vereisen kennis, ervaring en duur speciaalgereedschap. Daarna kan je met wat geluk het blok weer "opgebouwd" terug ophalen en met de aanwijzingen die de specialist je geeft op de juiste manier inbouwen en weer aansluiten, vloeistoffen er in en dergelijke.

Dit is even wat anders dan een roestige deur verwisselen of remblokjes vervangen. Motorenwerk is precisiewerk wat maar op 1 manier goed kan en op duizenden manieren in meer of mindere mate fout. Natuurlijk, je wilt het een keer leren, maar ik zou dat met beleid en goede begeleiding van mensen doen die zelf al de nodige (alfa)motoren gereviseerd hebben.

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 16:19
door matty1983
Zoiets als bussen vervangen kun je dat zelf of moet je dat laten doen? Ik ben nieuw in de wereld van sleutelen. Ik heb wel hulp van iemand die ervaring heeft met oude alfa's.

mvgr.

Matthijs
Alles kan je zelf doen, als je maar lang genoeg oefent en genoeg gereedschap koopt. ;)

Dit is geen klus die ik zelf zou aanpakken als je nieuw komt kijken. Zuigerveren vervangen ook niet. In dit geval zou ik je adviseren om je motor met hulp uit te bouwen en naar een betrouwbare reviseur te brengen die ervaring heeft met Nord motoren. Ik weet niet of Alfa Twente dat heeft, maar er zijn genoeg bedrijven te vinden die je prima kunnen helpen hiermee. Ik heb persoonlijk ervaring met Post en Dros in Dronten, prima club. Mannesen motorenrevisie in Soesterberg is ook een gerenommeerd bedrijf wat velen in de club gebruiken. Ook zullen diverse specialisten hier op het forum je vast verder kunnen helpen. Ik noem er een aantal, volgorde puur willekeurig, hopelijk vergeet ik niemand: the 105 workshop, A-Repair, Alfacentro, berlinista en Alfa Nord.

Overleg met de reviseur en/of de specialist welke behandeling(en) nodig en aan te raden zijn om je blok weer goed te krijgen. Wellicht dat je zelf eea kan doen, maar veel van dit soort werkzaamheden vereisen kennis, ervaring en duur speciaalgereedschap. Daarna kan je met wat geluk het blok weer "opgebouwd" terug ophalen en met de aanwijzingen die de specialist je geeft op de juiste manier inbouwen en weer aansluiten, vloeistoffen er in en dergelijke.

Dit is even wat anders dan een roestige deur verwisselen of remblokjes vervangen. Motorenwerk is precisiewerk wat maar op 1 manier goed kan en op duizenden manieren in meer of mindere mate fout. Natuurlijk, je wilt het een keer leren, maar ik zou dat met beleid en goede begeleiding van mensen doen die zelf al de nodige (alfa)motoren gereviseerd hebben.
Beankt voor de reacties! Ik zal even informern op de geven adressen. Ik heb wel hulp voor de zuigerveren door iemand met veel ervaring met nord-blokken. Ik zal de busen sowieso niet zelf doen. Ik vroeg me nog wel af. Of je een cilinderkop kan vervangen door een andere zonder al te veel moeite?

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 18:14
door Zaagauto
Hoe weet je zo zeker dat je de zuigerveren moet vervangen?

Kan natuurlijk best zijn dat ze aan vervanging toe zijn... maar een juiste diagnose is wel handig....

En wat is er precies mis met de bestaande kop dat je hem compleet wilt vervangen?

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 19:45
door matty1983
Hoe weet je zo zeker dat je de zuigerveren moet vervangen?

Kan natuurlijk best zijn dat ze aan vervanging toe zijn... maar een juiste diagnose is wel handig....

En wat is er precies mis met de bestaande kop dat je hem compleet wilt vervangen?
Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.

die alfa rookt nogal voornamelijk wanneer ik het gas los laat. De kleppenseals zijn vervangen . Ik heb van verschillende bronnen begrepen dat de zuigerveren een grote boosdoener is wanneer er blauwe rook is.

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 20:00
door Zaagauto
Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.
Als het een kop is die bij jouw blok hoort, is de montage geen probleem.... alleen zul je daarna wel de rollenbank op moeten om je sproeierbezetting aan te passen.

Hou er rekening mee dat er verschil zit in de koppen voor de 105-serie en voor de Alfetta... in principe dezelfde motor maar andere kop die minder vermogen geeft, marginaal minder uitstoot geeft maar wel past....
die alfa rookt nogal voornamelijk wanneer ik het gas los laat. De kleppenseals zijn vervangen . Ik heb van verschillende bronnen begrepen dat de zuigerveren een grote boosdoener is wanneer er blauwe rook is.
Regel van duim: blauwe rook bij van het gas gaan = klepseals / klepgeleiders; blauwe rook bij (vol)gasgeven = zuigerveren.

Eerste verdachte is dus de kop... Wanneer zijn de seals vervangen en welke versie is er gemonteerd? Teflon? Normale?

Als het redelijk recent is en er zit nu Teflon in, zijn je geleiders de pineut... maar als je toch een andere kop monteert.... zonde van het geld en de moeite....

Hoeveel vertrouwen heb je in het werk dat in die "geflowede" kop is gestoken? Het is al vaker gezegd maar wat de een "gereviseerd" noemt, noemt een ander "slechts schoongemaakt"... en wat sommigen "nieuwe kleppen" noemen, noemen anderen weer "andere (gebruikte) kleppen"... en wat de een "geflowed" noemt, noemt een ander weer "schuurpapiertje er door en ziet er weer knap uit!"...

U vangt mijn drift, neem ik aan....

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 20:18
door matty1983
Kan een andere cilinderkop krijgen die geflowed is en kleppen vervangen en gevlakt dus vandaar.
Als het een kop is die bij jouw blok hoort, is de montage geen probleem.... alleen zul je daarna wel de rollenbank op moeten om je sproeierbezetting aan te passen.

Hou er rekening mee dat er verschil zit in de koppen voor de 105-serie en voor de Alfetta... in principe dezelfde motor maar andere kop die minder vermogen geeft, marginaal minder uitstoot geeft maar wel past....
die alfa rookt nogal voornamelijk wanneer ik het gas los laat. De kleppenseals zijn vervangen . Ik heb van verschillende bronnen begrepen dat de zuigerveren een grote boosdoener is wanneer er blauwe rook is.
Regel van duim: blauwe rook bij van het gas gaan = klepseals / klepgeleiders; blauwe rook bij (vol)gasgeven = zuigerveren.

Eerste verdachte is dus de kop... Wanneer zijn de seals vervangen en welke versie is er gemonteerd? Teflon? Normale?

Als het redelijk recent is en er zit nu Teflon in, zijn je geleiders de pineut... maar als je toch een andere kop monteert.... zonde van het geld en de moeite....

Hoeveel vertrouwen heb je in het werk dat in die "geflowede" kop is gestoken? Het is al vaker gezegd maar wat de een "gereviseerd" noemt, noemt een ander "slechts schoongemaakt"... en wat sommigen "nieuwe kleppen" noemen, noemen anderen weer "andere (gebruikte) kleppen"... en wat de een "geflowed" noemt, noemt een ander weer "schuurpapiertje er door en ziet er weer knap uit!"...

U vangt mijn drift, neem ik aan....
Dus als ik het goed begrijp kan ik beter niet de geflowde kop monteren. Komt wel van een 105 blok. Ik heb hem nog niet hoor. De kleppen die vervangen moesten worden zijn vervangen en de rest is getest op dichtheid.

klepseals (huidig) zijn vorig jaar gedaan. Dus meest waarschijnlijk dus de geleiders vervangen??? de zuigerveren gaan waarschijnlijk sowieso vervangen worden.

De "geflowde" cilinderkop heb ik nog niet dus weet er nog niet veel van. Maar wat zou een gereviseerde kop kosten?

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 20:22
door matty1983
waar moet ik op letten als ik de geleiders wil vervangen en waar kan ik ze het beste kopen?

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 20:36
door Zaagauto
Je kunt die geflowede kop best monteren alleen zitten er wat haken en ogen aan...

Ik neem aan dat het om je Nuova gaat? Wil je dan op PK-jacht? Ik denk dat een standaard 1600 die goed in vorm en lekker fris is, je echt niet teleur zal stellen....

En tsja... kop reviseren... wederom dat rekbare begrip....

Kop afpersen om te controleren op haarscheurtjes...
Kop schoonmaken en ontdoen van koolaanslag
Meten of ie vlak is en indien nodig vlakken (kan desnoods iets extremer als ze sowieso gaan vlakken om een iets hogere compressie te krijgen en daarmee gratis pk's)
Sowieso 8 nieuwe geleiders plaatsen en op maat ruimen
Nieuwe Teflon klepseals
Meestal nieuwe uitlaatkleppen en dan geen Natriumgevulde nemen....
Als je het goed wilt doen, nieuwe zetels
Als je het extra goed wilt doen, driehoekslijping aan kleppen en aan zetels
Sowieso kleppen inschuren
Als je het extraextra goed wilt doen de nokkenasbruggen blueprinten (zoegen dat je nokkenassen met zo min mogelijk wrijving rond kunnen draaien)
Dan is er nog niet geflowed of zelfs maar geoptimaliseerd qua kanalen... en ga je toch al snel richting de € 600 ex BTW

Dan kun je verder gaan optimaliseren maar dan wordt het meer tunen dan opfrissen....

Maar goed.. dat is wat ik onder reviseren versta... het is en blijft een zeer rekbaar begrip... en als dit niet iets is dat je al te vaak wilt doen... zou ik op zeker spelen zodat je precies weet wat er gedaan is en dat er niks "blijft liggen".

Dit kun je onafhankelijk van de zuigervren doen.

Eerlijk gezegd zou ik even wachten met die zuigerveren en kijken wat het blokje doet met een verse kop. Rookt ie dan nog? Dan zou ik de onderkant helemaal aanpakken want het is zonde om het half uit elkaar te halen en er geen verse lagers in te steken maar alleen zuigerveren.

RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 20:37
door Zaagauto
Geleiders vervangen niet zelf doen...

Gezien je vraagstelling schat ik zo maar in dat "uitbesteden" het toverwoord is... dan kun je altijd nog bij het revisebedrijf er met je neus op gaan staan om te zien hoe ze het doen....

Re: RE: zuigerveren 1600 nord blok vervangen

Geplaatst: wo jun 27, 2012 22:45
door matty1983
Geleiders vervangen niet zelf doen...

Gezien je vraagstelling schat ik zo maar in dat "uitbesteden" het toverwoord is... dan kun je altijd nog bij het revisebedrijf er met je neus op gaan staan om te zien hoe ze het doen....
Ik ga het ook niet zelf doen. Ik heb iemand die ervaring heeft met sleutelen en onderhoud aan 105 blokken. Ik zal met hem overleggen tot waar zijn kennis ophoud.
Ik wil inderdaad graag zelf leren sleutelen. Ik ben me ervan bewust dat ik op dit moment meer kwaad dan goed kan doen. Ik zou ook iets van een cursus willen volgen om dan pas zelf aan de slag te gaan.
Maar eens zou ik toch eens moeten beginnen aan iets anders leer ik het nooit.

Maar ik heb al veel aan de tips van ervaringsdeskundigen hier en ik heb een werkplaatsboek. Uitbesteden is duur, vandaar dat ik zelf zoveel wil doen om kosten laag te houden.