blackbox
Full Member
Full Member

motor loopt warm lucht in slang in kachelHELP

wo jun 27, 2012 23:37

Heb een raadsel voor mijn 1.8 nord turbo motor;
Heb in de stad gewoon kunnen rijden
maar
Mijn motor loopt warm op de snelweg . Zelfs met (handmatig extra knop) koelvin aan.
Thermostaat al 3 x vervangen
Radiateur 3 x vervangen , nu een nieuwe erin
Waterpomp vervangen, oude ging door de druk de prop eruit
Reservoir door druk lekkage 2 x vervangen

Als ik boven de 4000 toeren rijdt op de snelweg blijft de motortemperatuur op 92 graden.
Ga ik 4400 toeren rijden dan schiet de temperatuur op naar 115 en moet ik de motor uit zetten.
Het water is dan aan de kook.
Laat ik de druk en zo'n 1 liter water uit het reservoir lopen (spuiten..) dan kan ik hem weer bijvullen met circa 2 liter water en tijdens het bijvullen knijp ik in de slang die boven op de radiateur loopt van de thermostaat naar de radiateur om het lucht er uit te laten

Dan daalt binnen 1 minuut de temperatuur van 115 naar 80 en kan ik weer rijden.
rara wat is er aan de hand HELP

De koppakking ligt er niet uit , ik heb immer de motor kompleet vervangen en heb nu een frisse motor er in.

Kachel verstopt?

wie kan me helpen
Al 18 jaar Alfa 90 Q :^o

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: motor loopt warm lucht in slang in kachelHELP

do jun 28, 2012 07:46

De circulatie in je blok is iig niet goed. Normaliter heb je deze problemen met een defecte waterpomp: Scheur in het vinnetje. Als dit het niet is is er iets anders grondig mis. Heb je een goed koppakking gemonteerd of zijn er koelkanalen afgesloten door het gebruik van een onjuiste koppakking?. Er zijn exemplaren in omloop die twee openingen ad achterzijde missen heb ik begrepen. De circulatie wordt dan sterk belemmerd. Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik denk dat het tijd wordt het kopje toch eens te lichten.
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op do jun 28, 2012 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bralfa
Guru
Guru

do jun 28, 2012 07:54

blok wel ontlucht?
Shut up and ride!

blackbox
Full Member
Full Member

do jun 28, 2012 12:08

heb t blok steeds intlucht.

de doorstroming zou kunnen. maar heb exact hetzelfde met 2verschillende motors. wel toevallig dat beide motoren de verkeerde pakking zouden kunnen hebben..
heb wel de leiding vanuit het reservoir die nomaliter de turbo ingaat rechtstreeks achterin de motor gedaan omdat deze turbo geen koeling nodig heeft . het circuit is alleen maar korter geworden

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 28, 2012 19:38

Dan heb je dus wel degelijk iets aan de circulatie veranderd. Het circuit kan ook te kort worden en dan bestaat de kans dat een deel niet wordt meegenomen in de circulatie en dus heeft de stilstaande koelvloeistof kans om aan de kook te gaan. Situatie in oude toestand herstellen en het moet weer werken, danwel de aansluiting op een ander punt in het koelsysteem aansluiten. Geen idee hoe de voloeistofstroom in jouw blok precies moet lopen, maar de oorzaak lijkt me duidelijk.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

yana artc37
Junior Member
Junior Member

do jun 28, 2012 21:28

Heb je er op gelet dat er koelvloeistof uit het retour slangetje in het tankje stroomt?
Zoniet dan ontlucht het blok zichzelf niet en blijft er ergens een luchtbel zitten.
Bij normaal rijden heb je dan geen last, maar bij geen rijwind zoals gassen bij de APK duwt hij je tankje leeg.
Dit kan ook bij hoge snelheden, want dan wordt hij ook veel warmer.
De verstopping zit dan bij de thermostaat, of als de retour via het gasklephuis loopt daar doorprikken of doorblazen.

blackbox
Full Member
Full Member

do jun 28, 2012 23:11

Origineel loopt de leiding vanuit het koel reservoir achter het blok langs met dunne (8mm-10mm) slang boven het uitlaat spruitstuk de turbo in en dan direct naar achteren in een opening in de motor.

Nu loopt hij vanuit het reservoir met een slang die ik met een soort stalen remleiding gebogen direct in de blok opening gebracht heb. Het zou dan kunnen zijn dat de stalen leiding een fractie te dun kan zijn..

Ik ga hem vervangen voor een slang en dan weer kijken..

bedankt voor jullie feedback

ciao

rob

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 28, 2012 23:29

Ik heb het koelsysteem van de TB gewoon origineel,afgezien van een 2,4TD radiateur,en die van mij word nooit te warm,ook niet als ik serieus aan het stampen ben.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

blackbox
Full Member
Full Member

vr jun 29, 2012 10:17

het komt omdat ik geen water aansluiting meer op de turbo heb omdat het een groep n turbo is

Jesper75
Full Member
Full Member

vr jun 29, 2012 21:06

groep N is toch een standaard klasse??

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jun 29, 2012 21:09

Waarom zou je een turbo zonder wateraansluiting willen?
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2012 21:47

Door de druk blazen proppen er uit? Het lijkt me dat je een veel te hoge druk in je systeem hebt, dus je dop laat die druk niet af en je hebt goed kans dat je ergens een lek in je kop of koppakking hebt? Ik zou toch even gaan kijken of je koppakking niet lekt hoor.

Los daarvan, een turbo die niet watergekoeld is lijkt me geen goed plan als je er meer dan standaardvermogen uit wilt halen. Als dat je doel is, kan je er net zo goed de standaard turbo op zetten, dus waarom heb je voor deze turbo gekozen?

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 30, 2012 00:27

ook met een niet watergekoelde turbo kun je genoeg vermogen halen hoor... :roll: De waterkoeling is feitelijk alleen maar tegevoegd om de levensduur van de turbo wat te verlengen. Normaal gesproken wordt een turbo gesmeerd en ook enigszins gekoeld door de motorolie. Als je dan na een flinke belasting de motor ineens uitzet is de turbo nog erg heet en valt de oliedruk ineens weg. Door de hitte zal de olie gaan verkolen in de turbo en daardoor gaat de smering achteruit en kan er schade ontstaan. De waterkoeling zorgt er voor dat de turbo minder heet wordt en geleidelijker afkoelt waardoor er veel minder kans is op verkolende olie. :wink:

Als je gewoon netjes de motor even laat nadraaien na een flinke belasting, om de hitte kwijt te raken en de turbineas de kans te geven om tot stilstand te komen is er geen enkele reden waarom een niet watergekoelde turbo minder lang mee zou gaan of minder vermogen zou kunnen leveren als eentje met waterkoeling.

Overigens willen de cilinderkoppen van de 1.8Tb nog weleens scheuren... En als je de motor gewisseld hebt tegen eentje die al een paar jaar zonder koelvloeistof staat bv dan is de kans groot dat de koppakking er bij deze ook zo uitlag....
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 30, 2012 11:43

Het lijkt me dat ze om een of andere reden een standaard turbo (het is immers groep N) wat hebben bewerkt en de koeiling er af hebben gelaten omdat dat alleen maar stuk kan gaan en meer weegt en dergelijke. Leuk op de racebaan, maar op straat gaat ie veel minder lang mee en de vermogenswinst is niet echt zoveel dat ik een goede turbo daar aan zou willen verslijten. Koop dan een moderne gekogellagerde turbo. Die bieden tenminste echt voordeel zonder extra slijtage en/of meer turbolag.

Zo'n turbo is ontworpen voor oliekoeling (zie je bijna nooit meer op deze maat turbo) of olie+waterkoeling. Als je dan de waterkoeling er af haalt, gaat ie echt niet zo lang mee als ie met die koeling zou doen. Op straat kost het je verder ook niet noemenswaardig iets om hem weer terug te zetten, dus ik zou gewoon die waterkoeling terugbouwen als je met deze turbo wilt blijven rijden.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 30, 2012 12:08

Waar zie jij staan dat er ooit waterkoeling op deze turbo heeft gezeten? Ik zie alleen maar staan dat er een turbo zonder waterkoeling opzit die van een groep n auto af zou komen. Dat het dan om een originele turbo zou moeten gaan ben ik met je eens maar ik wil ook best geloven dat er gewoon een keer een andere turbo op gekomen is zonder waterkoeling en dat iemand dat een groep n turbo noemt. :?

Een turbo die watergekoeld van zichzelf is zou ik ook niet snel afstoppen en zonder die koeling gebruiken, is immers in het ontwerpen van het ding rekening mee gehouden. Meer vermogen krijg je er niet van en die paar extra slangen gaan ook niet snel kapot oid. Is hoogstens makkelijker te vervangen als hij stuk gaat. :lol:

Overigens zijn heel veel turbo''s van turbodiesels enkel oliegesmeerd, en daar zitten best joekels tussen. Hier ligt een mooie grote Holset en die is ook niet watergekoeld. En die gaat ook erg lang mee ( ook op een benzine motor) en spoelt niet gek veel later op als een kogelgelagerde van dezelfde grootte. :)

Overigens kun je een kogelgelagerde turbo zo ver ik weet nog steeds niet reviseren en zijn ze in aanschaf beduidend duurder als een glijlager turbo. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”