Pagina 1 van 1
Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: di jul 03, 2012 00:36
door Stef33
Het werkplaatshandboek van de 156 geeft aan dat er bij montage van de aandrijfassen nieuwe bouten gebruikt moeten worden aan de bakzijde. Weet iemand daar de reden van? In de praktijk schijnt men echter nagenoeg nooit nieuwe bouten te gebruiken, kan dat zomaar?
Dan nog een aanvullende vraag: Komt dit advies ook bij andere typen of merken voor? Ik heb wel vaker aandrijfassen los en vast gehad, alfa en niet alfa, maar nog nooit nieuwe bouten gebruikt. (dat klopt dan ook niet helemaal, ik heb wel eens een paar nieuwe moeten pakken wegens kapot draaien ;-( )
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 09:11
door Stef33
Niemand?
Ik heb wel eens gehoord dat het zou zijn omdat er aan de nieuwe bouten een borgmiddel zit en dat je dus ook de oude kunt hergebruiken als je zelf een borgmiddel aanbrengt. Dit wordt echter tegengesproken door de garage waar ik regelmatig kom. Dus wie weet hoe het echt zit?
We zijn er inmiddels ook achter dat de assen bij de 156 vast zitten met bout en moer. Dat heb ik ook nog nooit eerder gezien, alles wat ik tot nu toe heb los gehad had schroefdraad in de flensen aan de bak.
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 10:04
door Ruben
Ik weet het niet zeker, maar zouden het rekbouten kunnen zijn?
Even de lengte van de oude bouten meten en vergelijken met de nieuwe...
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 10:45
door Niels
Gewoon de oude bouten weer gebruiken, geen probleem. Wordt idd altijd gewoon gedaan

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 10:46
door Stef33
Zou kunnen, maar het lijkt mij niet zo waarschijnlijk. Rekbouten kun je toch niet hergebruiken? En dat wordt wel algemeen gedaan met de bouten van de aandrijfassen, schijnt.
Voor rekbouten heb je ook een speciale aandraai instructie: Eerst op moment en dan nog eens een bepaalde hoek verdraaien. Werkplaatshandboek 156 geeft alleen moment voor deze bouten.
'Alles' over rekbouten:
http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic.php?t=39123 
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 11:09
door frankalfa
Heb ik in ieder geval nog nooit gedaan bij de 156 v6. Gewoon de gebruikte er weer in, zonder problemen.
Grtz,fRank
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 11:54
door bert308
Misschien zijn de moeren van het zelfborgende type, licht samengeknepen voor weerstand tegen vanzelf losgaan. Is maar een idee want ik weet er verder niets van.
Re: RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 15
Geplaatst: wo jul 04, 2012 12:03
door Alessandro
We zijn er inmiddels ook achter dat de assen bij de 156 vast zitten met bout en moer. Dat heb ik ook nog nooit eerder gezien, alles wat ik tot nu toe heb los gehad had schroefdraad in de flensen aan de bak.
Alfa 145 / 155 (TD) hebben dat ook.... en ik denk, dat daar de crux zit: de zelfborgende moeren!
Daarvan staat altijd in de handleidingen, dat je die moet vernieuwen. (maar ook dat doe ik nooit)
Gewoon goed vastzetten, spannender is het niet.

RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 13:51
door Stef33
Misschien dat dat het is, maar dan is de werkplaats CD erg onduidelijk:
"Fit the half shaft complete with joints and secure them with new bolts to the recommended torque"
Daar staat toch echt nieuwe
bouten en niet nieuwe
moeren.
Blijft toch vreemd dat dit advies in het handboek staat en niemand het opvolgt en ook blijkbaar niemand met zekerheid kan aangeven wat de reden van het advies is.
Inmiddels zitten er nu aan 1 kant nu wel nieuwe bouten en moeren omdat ik hier door een foutje van de garage 2 maanden met losse bouten gereden heb.
Gewoon om zeker te zijn dat er geen verzwakte bouten in zitten door die totaal verkeerde belasting. Ze bleken niet goed leverbaar, duurde weer 2 dagen, blijkbaar komt het niet vaak voor dat iemand ze vervangt.
Die bouten blijken alleen als setje met de moeren geleverd te worden en wel per 5 en je hebt er 6 per as nodig.
Het blijven toch echt Italianen.
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: wo jul 04, 2012 14:39
door Alfa Nord
Dan haal je toch gewoon nieuwe bouten en moeren bij de ijzerwaren zaak (Fabory bijvoorbeeld), kun je ze per stuk halen en dan zijn ze ook nog goedkoper. Alfa maakt die boutjes echt niet zelf hoor.
Re: RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 15
Geplaatst: wo jul 04, 2012 17:06
door frankalfa
Dan haal je toch gewoon nieuwe bouten en moeren bij de ijzerwaren zaak (Fabory bijvoorbeeld), kun je ze per stuk halen en dan zijn ze ook nog goedkoper. Alfa maakt die boutjes echt niet zelf hoor.
Precies, ten tijde van de ombouw van 2.5 naar 3.0 bij de 156 moest ik rechts langere hebben ivm andere lengte v/d aandrijf as. Gewoon via de AD vestiging hiero de goede lengte laten meekomen (idd van Fabory, in 12.9 kwaliteit)
@stef33; als ze inderdaad zo'n verhaal achter de rug hebben zou ik ook gewoon nieuwe monteren.
Grtz,fRank
RE: Nieuwe bouten gebruiken bij montage aandrijfassen 156?
Geplaatst: do jul 05, 2012 09:37
door Bullettooth
Wellicht dat men het aangeeft omdat veelal de binnenzeskant naar de knoppen wordt geholpen door (vuil in de kop) en de niet juiste plaatsen van de bit.
Om leed te verkomen is het dan aan te bevelen deze te vernieuwen.
Andere reden kan ik me niet bedenken.
Ps, er zijn ook bouten waar fabriek af bogingsmiddel op zit, als dit het geval is kan dit ook en reden zijn om ze te vernieuwen. Echter in dit geval weet ik zeker dat het niet zo is (buiten het feit dat je ze zel met brogmiddel ook weer kunt borgen), maar dat het middel de moer is geborgt.
Indien 'niet gesloopt', gewoon her gebruiken.