Pagina 1 van 2
Topsnelheid AR145 1.4TS opgelost
Geplaatst: wo jul 18, 2012 20:37
door Jan M
Onze jongste zoon heeft een 145 1,4TS.
Sinds de aanschaf, nu 2½ jaar geleden vind hij de auto langzaam. Mijn antwoord is dan, ja het is maar een 1.4.
Vorige week kwam hij thuis met de mededeling dat de top ca 145km/h is, hij zegt ook nooit hoger geweest.
Het instructieboekje geeft aan dat de top van 185km/h haalbaar moet zijn
Wat heb ik gedaan: 8 nieuwe bougies, kijken of de gasklep bij volledig ingetrapt pedaal ook echt open is.
Motor draait wel regelmatig, maar niet mooi, hoe zeg je dat, een beetje rommelig.
Wat is nog meer een mogelijkheid, defecte LHM?, nokkenassen niet op tijd?
Kan je deze beiden zelf kontroleren op defect/juiste montage?
Temp.zender in de inlaatbuis net na het luchtfilter nagemeten, bij omgevingsteperatuur ca 2Kohm.
Inlaat luchtfilter is schoon. Verbruik is op langere afstand 1: 10 a 11
O ja, bij aanschaf had hij bij de AR dealer een gereviseerde kop gekregen wegens gebroken distributie,
ik heb de rekening van de uitgevoerde werkzaamheden.
Roept u eens wat ik nog meer kan nazien.
Groet, Jan.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: wo jul 18, 2012 21:37
door roberto
Heb een 145 1.4TS gehad en deze liep, op gas, al zo'n 185 kmh. En op benzine nog iets harder, tenminste op de teller dan.
Qua verbruik op gas liep ie meestal zo rond de 1 op 10/11. Op benzine liep was ie wel iets zuiniger.
Verder weinig sleutel ervaring met een 145, 't was een lease auto.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 11:42
door GT 75V6
Kapotte LMM zou idd een oorzaak kunnen zijn.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 11:55
door Jan M
Vanmorgen een stukje gereden met een LMM waarvan de steker losgetrokken was, merkte geen verschil in rijden.
Wel ging het inspuitlampje branden, maar ging weer uit zodra de steker er weer op zat. Normaal verschijnsel lijkt mij.
Is valse lucht ook een optie?
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 12:04
door Beppe
Topsnelheid van 145 lijkt me erg laag voor deze auto. Rommelig lopen is een wat vaag begrip. Hoe lang is het al aanwezig. Geleidelijk aan gekomen of was het er ineens? Ik zou eerst kijken of de benzinedruk goed is, de benzinepomp gaat wel eens kapot en het benzinefilter in de leiding onder de auto bij de tank wordt bij de onderhoudsbeurten wel eens vergeten en dat kan verstoppen. Als dat goed is zou ik willen weten of de compressie goed is en de bougies goed vonken. Zelf heb ik wel eens geleidelijk aan slechter oppakken en lagere topsnelheid gehad, dat over was na het wisselen van de luchtmassameter, vooral bij een hoge kilometerstand of een sportfilter dat je moet inolien zou ik hier aan denken. Ook de lambdasonde heb ik wel eens kapot gehad (hoe je die eenvoudig kunt testen staat elders op het forum beschreven).
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 12:07
door Beppe
Valse lucht is inderdaad ook een optie.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 12:08
door Erwin83
Ik zou eerst eens uitlezen.
Dat kan (beperkt) zelf met een Laptop, kabel en software. Beter is even aan de echte diagnose apparatuur.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 15:20
door Jan M
Rommelig lopen is een wat vaag begrip.
Is niet onregelmatig, maar ook niet heel netjes Hoe lang is het al aanwezig.
Is al sinds de aanschaf in dec. 2009, toBsnelheid ook Geleidelijk aan gekomen of was het er ineens? Ik zou eerst kijken of de benzinedruk goed is, de benzinepomp gaat wel eens kapot en het benzinefilter in de leiding onder de auto bij de tank wordt bij de onderhoudsbeurten wel eens vergeten en dat kan verstoppen. Als dat goed is zou ik willen weten of de compressie goed is en de bougies goed vonken. Zelf heb ik wel eens geleidelijk aan slechter oppakken en lagere topsnelheid gehad, dat over was na het wisselen van de luchtmassameter, vooral bij een hoge kilometerstand of een sportfilter dat je moet inolien zou ik hier aan denken. Ook de lambdasonde heb ik wel eens kapot gehad (hoe je die eenvoudig kunt testen staat elders op het forum beschreven).
Auto is helemaal standaard, compressie, brandstofdruk en lambda ga ik nameten. Zitten 2 slangen op de injectorrail, een IN en een UIT.
Bij de IN heb ik waarschijnlijk de pompdruk en bij UIT geen of minimale druk, is de "overloop" van de drukregelaar. Waar meet ik de druk in de injectorrail?
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 16:16
door alfaqv75
uitlaat niet dicht gereden op een drempel??
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 16:23
door Rainier155
Luchtfilter al gecheckt?
Ik zou denken aan een distributieriem die niet op tijd staat. Als ik het zo lees zit vervanging daarvan er toch al aan te komen (3 jaar of 60.000km wat het eerst komt).
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 19, 2012 18:02
door Jan M
Rainier155 schreef: Luchtfilter al gecheckt?
Is nieuw.
distr.riem zit vervanging daarvan er al aan te komen (3 jaar of 60.000km wat het eerst komt).
da's waar ook.
alfaqv75 schreef: uitlaat niet dicht gereden op een drempel??
Uitlaat niet dicht gereden, maar
(thanks) misschien verstopte Cat.
Heb deze week geen tijd meer, maar wordt vervolgd.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: vr jul 20, 2012 08:39
door WhizzMan
Slechte MAF kan het nog steeds wel zijn, slechte temperatuursensor koelvloeistof, niet werkende nokkenasversteller zijn nog niet genoemd.
Als je een slechte MAF hebt en je trekt de stekker los, kan het zijn dat de ECU nog steeds met de verkeerde correctiefactor mengt. Hij zal de MAF niet meer uitlezen en in speed/density gaan mengen. Ik weet zo niet uit mijn hoofd of daarmee ook automatisch de correctiefactor die de ECU aangeleerd heeft wordt genegeerd, maar als die nog gewoon gebruikt wordt, zal je niet meer vermogen krijgen.
Een 1.4tje (ik lees dat het een fase 1 is) moet echt best rap kunnen. Mensen die de laatste 3 jaar puzzelritten hebben gereden kunnen zich ongetwijfeld mijn zwarte 1.4 146 nog wel herinneren, die was toch zeker niet langzaam.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS
Geplaatst: do jul 26, 2012 12:27
door Jan M
Wat heb ik zoal nog meer gedaan:
Begin van de week de uitlaat en kat er onderuit gehaald, kat tegen de zon in keek je zo doorheen, dus volgens mij open.
Toen de rest van de uitlaat, ik had de laatste demper al eens vervangen voor een rechte pijp met twee eindstukjes.
Voor de 2e pot was de uitlaat ook lek, een goede gebruikte er opgezet met weer dat dubbele uitlaatpijpje.
't Is een fase 1, dus dat klepje op de gasklep (stationairregelair??) er afgehaald en ging allemaal heel soepel. Spanning er op en ging helemaal open.
Andere, gebruikte LMM er op en merkte eigenlijk geen verschil.
Tot ik dacht,
ik ga er zelf eens de snelweg mee op, ga ik zo tot 170 op de teller.
Conclusie, geloof nooit je zoon
als die zegt dat zijn auto niet hard genoeg rijd, maar probeer het zelf ook.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS opgelost
Geplaatst: do jul 26, 2012 16:13
door WhizzMan
Ander LMM duurt wel even voordat je verschil kan merken en dat is vooral in vermogen hoger in de toeren. Het kan goed zijn dat jij tegen de tijd dat je op de snelweg zat langzaam aan meer vermogen hebt gekregen hoor. Overigens, met 80 van de 100 PK die hij moet hebben, haalt ie die 170 ook nog wel, dus ik zou vooral even netjes de autobahn opzoeken op een stuk waar het mag en dan kijken of ie ook doortrekt tot de 190.
Wat ik me ook kan herinneren is dat een 1.4 Fase 1 echt vrij gevoelig is voor de uitlaat. Te weinig uitlaat er op en hij wil niet onderin de toeren.
RE: Topsnelheid AR145 1.4TS opgelost
Geplaatst: do jul 26, 2012 19:29
door Jan M
Thanks WhizzMan,
Hij zou dus met die andere LMM toch wel sneller kunnen zijn? Zou de oude LMM heel misschien ook "lui" kunnen zijn.
Heb op een heel oud draadje een uiteenzetting gelezen van uitlaat en alfa 145, ik dacht ook van jou. Verhaal over tegendruk.
Dit houden we even in gedachten.
Het stuk autobahn zal er voorlopig niet inzitten, maar eens een keer menemen naar een clubdag of vrijrijden.nl
Conclusie, geloof je zoon als die zegt dat zijn auto niet hard genoeg rijd, maar probeer
het eerst zelf ook.