Pagina 1 van 2
stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova 1.3
Geplaatst: do aug 09, 2012 10:10
door robil
Ik heb sinds kort een alfa giulia waarvan ik de onderhoudshistorie niet weet.
Nu is het volgende aan de hand.
Als ik start lijkt de auto eerst op 2 cilinders dan op 3 te starten. als ik dan gas bij geef komt de 4e er op 2500 toeren bij. Als ik dan het gas loslaat loopt de motor terug maar blijft niet stationair lopen maar loopt ie terug tot dat ie uitvalt. en bij de terugval lijkt ook 1 cilinder dan weer niet mee te doen.
Ik dacht dat het een smerige carb was. maar na reiniging van alle carbs was er geen verschil. nu heb ik de verdeelkap, contactpunten en bobine vervangen. Wederom geen verschil.
Nu brand ineens het generat. lampje als de motor loopt en het slecht lopen was eerst alleen met nat weer. en er komt sinds kort getik uit het klepdeksel.
Ik had altijd al last van ploffen in de uitlaat, maar nu lijkt dat ook uit 1 van de carbs te komen.
Ik snap er niets meer van. Help! Iemand tips?
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 14:57
door Veloce
Als je motor op 3 pitten loopt, en je laat 'm in de toeren klimmen, dan is het normaal dat hij vanaf een hoger toerental opeens een stuk beter draait. 't Kan dus nog steeds zo zijn dat hij op 3 cylinders loopt.
Kan ook de vacuumslang van de rembekrachtiger zijn die valse lucht aan zuigt a.g.v. haarscheurtjes. Komt redelijk vaak voor bji 105-jes.
Of iets als een verbrande klep of zuiger?
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 17:46
door robil
waar zit die slang dan en hoe zie ik of ie int meer goed is?
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 19:57
door Veloce
Een dikke met stof omvlochten slang, loopt van je rembekrachtiger (die zwarte schijf tegen 't schutbord) naar de achterkant van het motorblok. Bij mij is dezelfde slang overigens ook al eens gescheurd wat resulteerde in een gat in de zuiger. (dus blok kunnen vervangen)
Testen? Mischien eens proberen met tape af te plakken en kijken of het wat uit maakt? Maar zo'n slang kost je mischien 15 piek, kunt 'm dan altijd preventief vervangen.
En ook al eens een compressietest gedaan of laten doen? Dan kun je meteen zien of er geen gat in je zuiger of klep is gebrand.
Hier zie je de slang goed lopen: de bol staande slang tussen de motor en schutbord.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 20:10
door robil
remt ie dan nog wel goed, want als ik start met mijn voet op de rem voel ik het pedaal wel naar beneden zakken.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 20:11
door robil
volgens mij is dan de vacuum onderdruk dan gewoon goed. zou dit zo zijn als het slangetje lek is?
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 20:32
door Veloce
Als 't goed is moet 't remmen dan ook minder zijn, maar kanbest zijn dat 't net genoeg is om wel maar op 3 pitten te lopen.
En regel nou maar en compressietest om uit te sluiten of een klep of zuiger niet gaar is, dan kun je dat tenminste al uitsluiten. (want getik onder kleppendeksel)
Hoe is de verdere staat van de motor? Hoe lang al kleppen gesteld of revisie o.i.d.?
En je hebt je carb gereinigd, hoe heb je dat gedaan? Staan ze goed gesynchroniseerd of staat er een sproeier wellicht verkeerd?
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: do aug 09, 2012 23:13
door Mirano
Klinkt als carbs niet goed gesynchroniseerd.
Voordat je verder gaat zoeken dit eerst proberen.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 12:51
door ikke
Check je vonk, ik had dit probleem ook, en is opgelost met een nieuwe bobine
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 13:22
door robil
Bobine reeds vervangen geen verschil, ik zal een compressietest doen en laat volgende week de klepspeling eruit halen en de carbs synchroniseren. Dan maar hopen dat het is opgelost.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 13:25
door robil
Ik heb de carbs met carb reiniger gereinigd. Uit elkaar gahaald en alle sproeiers en sproeier kanalen doorgeblazen met kenair.
Revisie op klepstellen heb ik geen notie van wanneer en of dat ooit gedaan is.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 14:12
door JoorZ105
check ook de timing van de nokkenassen en de spanning op de distriketting.
Bougiekabels goed?
Laat de motor eens draaien in het donker en spuit dan met een plantenspuit eens op de diverse delen.
Vonkjes is kortsluiting dus geen/te zwakke vonk in de cilinder.
Daarna spuit je met een bus remmenreiniger of WD 40 op de carb rubbers. Als de motorloop dan veranderd dan heb je valse lucht = vervangen inlaatrubbers.
succes
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 14:14
door JoorZ105
oja, de vacuumslang die hierboven genoemd word is moeilijk te testen omdat die in een bekleding zit.
bij twijfel preventief vervangen. Kost iets van 15 euri meen ik.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 14:30
door robil
Vacuumslang besteld, want twijfel. Ik zal vannavond dan eens de Plantenspuit uit de schuur halen en de distributieketting checken.
RE: stationair toerenval tot afslaan alfa giulia super nuova
Geplaatst: vr aug 10, 2012 14:44
door robil
Inlaatrubbers zijn zo goed als nieuw zal er wat wd40 op spuiten voor de check.