Pagina 1 van 3
juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: vr aug 24, 2012 09:39
door sovweeren
Beste Alfisti,
Ik heb al lange tijd een 2 liter Nord blok in mijn Giulia zitten (origineel 1.3) maar waaronder een korter differentieel zat. Ik werd gek van het hoge toerental op de snelweg en heb dus een gereviseerde as erop gezet. Nu kon ik niet zien welke kleur de oude as had, maar dacht wat uitgesmeerde blauwe verf te zien. De nieuwe zou een witte stip moeten hebben.
Misschien was de oude geen 1300 as maar die voor een 1600. Het toerental bij 120 na de (dure!) 'transplantatie' is echter maar een paar 100 toeren lager (denk zo'n 400). Bij 100 draait ie nu 3500rpm, bij 110 bijna 4000 en bij 120 toch wel 4300rpm.
Vind dat nog steeds hoog, maar misschien klopt het gewoon. Ik heb nog nooit in een andere 2 liter Alfa uit midden jaren 70 gereden.
Ik vraag me af of er nog een 1300 versnellingsbak onder hangt. Maar kan iemand mij vertellen wat een 2 liter Nord blok hoort te draaien (in rpm) bij 120km/u?
alvast bedankt!
groet,
Stef
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: vr aug 24, 2012 18:35
door Zaagauto
Hi Stef,
Even uit het hoofd deed onze originele Spider 2000 bij net geen 120 km/h zo'n 3000 rpm.
Ik heb echter wat twijfels bij de cijfers die je neerzet (hoeft niet aan jou te liggen, kan heel goed aan de twee tellers liggen) maar als je niet schakelt, is de verhouding rpm / kmh immer hetzelfde (lineair)
MAAR... als ik ga rekenen, kom ik met jouw gegevens op het volgende uit:
100 km/h = 3550 rpm = 28.6 km / 1000 rpm
110 km/h = 4000 rpm = 27.5 km / 1000 rpm
120 km/h = 4300 rpm = 27.9 km / 1000 rpm
Niet echt constant... Kan uiteraard ook afleesfout zijn oid maar kan ook liggen aan meters die niet erg exact zijn (en die afwijking hoeft niet persee lineair te zijn).
Wat voor Giulia 1.3 is het precies? Een 1300 ti die origineel 1 enkele Solex registercaburateur had?
Die hebben namelijk een versnellingsbak met een "korte 5" om de karretje op de snelweg wat meer OOOOMPF te geven (ten koste van meer toeren).
Heb die getallen zo niet in m'n hoofd zetten maar sub 30 kmh / 1000 rpm blijft een toch wel erg korte overbrenging, zeker vergeleken met de bijna 40 km / 1000 rpm van de Spider. Een erg "lange" as kan er dus niet onder gezet zijn...
Als het werkelijk een dure (alles is relatief!) transplantatie is geweest, moeten ze je op z'n minst kunnen vertellen wat ze er precies onder geplakt hebben (vind ik) en als je duidelijk gezegd hebt dat je (veel) langer wilde... moeten ze maar eens uitleggen waarom ie nog steeds kort is....
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: vr aug 24, 2012 22:59
door HAAK28
MIjn Spider, die origineel 2 liter is, draait ook ruim 4000 rpm op de snelweg bij 120.
Ik vraag me alleen af, of er bij revisie van mijn versnellingsbak niet simpelweg een andere bak onder gduwd is, met een kortere 5, want naar mijn idee, draait hij sindsdien meer toeren.
MIjn Bertone, origineel 1300, maa rmet een 2 liter, draait namelijk evenveel rpm's en ik vermoed, dat daar nog gewoon een 1300-bak op zit.
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 00:24
door giardinetta
Volgens mij gaat een 10/41 as 32.5km bij 1000rpm.
Re: RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 09:15
door Freek
MIjn Spider, die origineel 2 liter is, draait ook ruim 4000 rpm op de snelweg bij 120.
Ik vraag me alleen af, of er bij revisie van mijn versnellingsbak niet simpelweg een andere bak onder gduwd is, met een kortere 5, want naar mijn idee, draait hij sindsdien meer toeren.
MIjn Bertone, origineel 1300, maa rmet een 2 liter, draait namelijk evenveel rpm's en ik vermoed, dat daar nog gewoon een 1300-bak op zit.
Mijn volledig originele Spider 2000 Veloce uit '79 (met dus de originele motor, bak en diff.) draait net als die van Zaag ongeveer 3000 rpm bij 120 km/h in de 5e versnelling.
Re: RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 10:05
door HAAK28
MIjn Spider, die origineel 2 liter is, draait ook ruim 4000 rpm op de snelweg bij 120.
Ik vraag me alleen af, of er bij revisie van mijn versnellingsbak niet simpelweg een andere bak onder gduwd is, met een kortere 5, want naar mijn idee, draait hij sindsdien meer toeren.
MIjn Bertone, origineel 1300, maa rmet een 2 liter, draait namelijk evenveel rpm's en ik vermoed, dat daar nog gewoon een 1300-bak op zit.
Mijn volledig originele Spider 2000 Veloce uit '79 (met dus de originele motor, bak en diff.) draait net als die van Zaag ongeveer 3000 rpm bij 120 km/h in de 5e versnelling.
Oftewel, ik heb een verkeerde bak....Fijne revisie dus, vond het al gek, dat na zo'n 20.000 km de 3 alweer begint te kraken.
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 10:56
door Zaagauto
Toch klopt dat niet helemaal...
De "lange" 5 is 0,76, de korte 0,86; een verschil van 8,9%
3000 rpm of 4000 rpm (beide bij 120 km/h) is een verschil van 33,3 %.
Met als enige verandering een lange naar korte 5 zou ie bij 120 km/h van 3000 + 8,9% = 3265 rpm gaan draaien maar draait 4000...
Moet dus ook een kortere as onder zitten en wel, grofweg, zo'n 25 % korter dan die van Freek z'n Spider.
Wat we in het hele verhaal alleen nog niet meegenomen hebben is de afrolomtrek van de diverse bandenmaten waar deze meten mee genomen zijn en de daadwerkelijke afwijkingen vn de tellers.
Snelheid is redelijk makkelijk en redelijk (rekbaar begrip!) nauwkeurig te ijken met een Sat Nav.
Toerenteller is te ijken met zo'n multimetergeval dat rechtsreeks op de ontsteking de toeren meet.
Denk dat we niet moeten schrikken van die afwijkingen....
Nog een leuke... er is ooit een andere achteras onder gegaan maar de wormwieltjes (voor de aandrijving van de km-teller) in de bak zijn niet gewisseld waardoor je een totaal verkeerde aanwijzing krijgt op de km-teller..... zelfde kan gelden voor een andere versnellingsbak waar de wormwieltjes voor een hele andere achteras in zijn blijven zitten...
Combineer al het bovenstaande en je hebt... SOEP!
Eerst maar ijken denk ik.
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 21:24
door HAAK28
Ik rijd vaak met de GPS aan en weet dus hoe hard ik rijd. Rpm is een beetje twijfelachtig idd.
Tellerafwijking is ook veranderd na de bakrevisie. HIj gaf eerst 10% teveel aan en er na ineens 10% te weinig....
Mijn LPG computer heeft de mogelijkheid om de rpm's te bekijken alleen vliegt dat programma in storing als ik teveel gas geeft, zal wel door de storing op de usb-kbel komen...
Re: RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: za aug 25, 2012 22:32
door Zaagauto
Tellerafwijking is ook veranderd na de bakrevisie. HIj gaf eerst 10% teveel aan en er na ineens 10% te weinig....
Dat is eigenlijk alleen te verklaren door de wormwieltjes... zou het vermoeden staven dat er domweg een andere bak onder gegaan is (wat natuurlijk niks over de staat van die bak zegt) zonder die wieltjes te wisselen.
Re: RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: di aug 28, 2012 21:55
door cor
Volgens mij gaat een 10/41 as 32.5km bij 1000rpm.
Aha, dan weet ik dat de mijne ook een 10/41 heeft, rij ca. 100 in z'n 5 met ca. 3000 tpm. (met 185x70 banden)
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: do aug 30, 2012 15:31
door sovweeren
Dank voor de antwoorden. Ik ga morgen eerst eens kijken hoeveel km/u ie draait in V bij 1,000rpm. Zal mijn best doen 'm exact af te lezen.
En dan Koos (v Neerijnen) eens vragen welke bak er nog onder zit, misschien wel een originele 1300 bak met een kort 5.
Moet je dan de hele bak vervangen of kan je een langere 5 in zetten?
(een blauwe stip zat er hiervoor onder, die is er voor de 1600, dacht een 9/43. Ook niet al te kort. Toen was het >4500rpm bij 120. )
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: do aug 30, 2012 16:00
door Bog75
Zeker weten doe je pas na uitklokken, kwam ikzelf ook laatst achter.
Ik reed met een 1300 dif 4200 toeren met 120. Nu met een 10/41 3800 toeren met 120. Dit is wel gemeten op de teller in het dash en die is vanzelfsprekend bijna charmant italiaans.
Versn bak met korte 5 gewoon verkopen/ruilen, is voor de racers meer waard dan een normale.
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: do aug 30, 2012 19:36
door cor
Gisteren ook even geprobeerd: 120 km bij ca. 3800 tpm, 100 is ca. 3100 tpm.
Overigens waren de tellers, zeker voor die tijd, belachelijk nauwkeurig!
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: do aug 30, 2012 19:51
door Bog75
Hmm, tellertjes van mijn 911 uit 72 zijn 1000 keer beter. Sorry. Persoonlijk interesseert de info op de tellers mij niet zo heel veel.
RE: juiste toerental 2 liter Nord blok in Giulia
Geplaatst: do aug 30, 2012 21:10
door cor
Nou 1000 keer beter, valt wel mee hoor
Testrapport Autokampioen 2000 GTV uit 1972 (Autokampioen nr. 42) wees een heel kleine tellerafwijking uit:
60 = 58
80 = 77
100 = 97
120 = 117
140 = 137
160 = 158
195 = 195
Alles natuurlijk nieuw en op de standaard banden..