Pagina 1 van 2

156 vraagjes

Geplaatst: wo aug 29, 2012 21:58
door Tweak
Hallo iedereen,

Ben sinds vandaag in het bezit van een 156 1.8 uit 1999, en heb hier wat vraagjes over

1. weet iemand hoe de klink achter te vervangen is? zit bij mij geen hendel meer op
2. de airco gaat altijd aan bij het starten hoe kan dit? je kan hem daarna wel uitzetten
3. benzine meter geeft soms ineens niks meer aan, net alsof je tank leeg is.

nog wel meer dingen, maar heb ik ergens anders al gevraagd :)

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: wo aug 29, 2012 22:38
door Stef33
1) Welke, binnen of buiten? Ik heb ze er nooit af gehad, maar als je de deurbekleding verwijdert (voorzichtig en vergeet de schroeven onder de speaker niet, of is dat alleen voor?) dan zal het zich wel redelijk vanzelf wijzen.

2) In welke stand staan je ventilatieknoppen? Bij max ontwasemen gaat de airco ook aan, en ik men ook bij interne circulatie.

3) Geen idee, iets los, maar wat. Gaat het benzinelampje ook aan? Of gewoon een te zware voet? :D

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: wo aug 29, 2012 23:46
door Rainier155
Voor de deurhendel binnen moet inderdaad de deurpaneel er even af. Die zit her en der met schroeven vast en geklikt. En dan kun je er zo bij.
Buitenste deurhendel kun je zo wisselen, binnenin het plastic kapje eraf en dan zie je 3 inbus boutjes zitten.

Airco weet ik niet... bij mijn 156 2.0 springt ie volgens mij ook steeds aan bij het starten. Geen idee of dat zo hoort.

Benzine meter zou aan het metertje zelf kunnen liggen, dan moet je de unit met 3 klokjes vervangen.

Heb al die onderdelen evt wel liggen. ;)

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: do aug 30, 2012 11:25
door GT 75V6
In het instructieboekje staat een manier beschreven hoe je ervoor kunt zorgen dat de airco niet meer automatisch aan gaat bij het starten. Je moet een aantal handelingen achter elkaar uitvoeren en daarna onthoudt de computer dat de airco voortaan niet meer vanzelf aan moet.

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 10:35
door Tweak
Dank voor de antwoorden, dacht dat ik mail zou krijgen van forum.. maar niet dus.

Benzine meter zelf zal niet stuk zijn, want het lampje gaat dan ook branden dus lijkt op slecht contact. het is nu ook niet meer opgetreden.

klink is vervangen draagarm ook, en auto is ook al door de keuring :)

Ben alleen bang dat de motor over een tijdje kapot gaat, er bleek zowat helemaal geen olie meer in te zitten. kon er sowieso 3 liter ingooien.
nu schrijft iedereen dus met lagers etc vervangen, maar dat kan nu voorlopig niet. de vorige auto is al naar de sloop en moet gewoon werken.

ik merk ook niks raars aan de motor hij loopt verder prima geen geluiden niks, ja in het begin heeeeel kort even diesel geluidje (nokkenasversteller)
wat wel raar is, als ik op de snelweg even 150/160 rijd en laat het gas helemaal los ineens dan trilt de auto als het ware een beetje en hoor je het ook wel.
Het voelt als de vbak, zou dit kunnen door de toeren?

Het airco verhaal staat idd in het boekje (geen boekje bij de auto gekregen vandaar, ook niet de code card) zal dit nog navragen aan verkoper.

Wat ik zelf niet wist is, deze auto heeft elektrische gasklep bediening?? ik zie geen gaskabel alleen stekkers.

En wat ik raar vind, als ik met de sleutel de auto ontgrendel door op het knopje te drukken gaat binnen in de auto de lampjes branden, maar buiten doen de knippers niks.. is dit standaard bij een 156? of iets kapot?

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 10:49
door Rainier155
Als je er 3 liter olie bij moest gooien, dan kan ik je garanderen dat je motor kapot loopt als je een keer sportief gaat rijden (meer dan 5000rpm). Dat de motor nu mooi loopt zegt helemaal niks helaas.
Hoeveel km staat er op de teller? Want de drijfstanglagers zijn bij de 16v TS meestal na 150.000 km of meer wel zo goed als op en versleten. Dingen worden ook nooit door de dealer vervangen verder, dus valt ook niet onder standaard onderhoud. Aangezien je er geen boekjes bijhebt is de onderhouds staat dus sowieso twijfelachtig.

Dus preventief drijfstanglagers erin is nu de enige manier om daarna voorlopig kostenvrij rond te rijden (qua motor dan). Setje nieuwe lagers kost je iets van 60 euro. En arbeid volgens mij een uurtje of 2-3 maximaal bij een goede garage.

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 11:16
door Tweak
Dus als ik er rustig mee rijd, dan de kans dat het minder snel stuk gaat? en begreep dat het niet zo heel moeilijk was om ze te vervangen

want dan gooi ik hem op de brug carterpan eronder uit, en die dingen vervangen. en hopen dat hij het nog uithoud deze paar dagen.

Re: RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 11:32
door Rainier155
Dus als ik er rustig mee rijd, dan de kans dat het minder snel stuk gaat? en begreep dat het niet zo heel moeilijk was om ze te vervangen

want dan gooi ik hem op de brug carterpan eronder uit, en die dingen vervangen. en hopen dat hij het nog uithoud deze paar dagen.
Rustig rijden en oliepeil bijhouden... Maar persoonlijk zou ik de drijfstanglagers zo snel mogelijk laten vervangen en er niet veel mee gaan rijden.
Je kunt het zelf doen, maar het punt is ook dat je eerst moet weten wat voor lagers er nu op zitten. Dus eerst de handel open gooien en de oude lagers eraf pakken, en dan nieuwe bestellen op basis van wat eruit is gekomen. Als de krukas toevallig ooit is bijgeslepen en er een overmaat lager inzit, dan kun je daar dus niet zomaar de standaard maat opzetten.

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 11:47
door Tweak
Ze hebben nooit iets aan die auto gedaan lijkt mij zo... dus zal wel standaard zijn.

Ik weet sinds net pas hoe die dingen eruit zien, snap niet hoe die dingetjes nou ineens kapot kunnen zijn/gaan?

en hoe moet ik dat zien, breken ze dan ineens door midden of?

Re: RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 12:03
door Rainier155
Ze hebben nooit iets aan die auto gedaan lijkt mij zo... dus zal wel standaard zijn.

Ik weet sinds net pas hoe die dingen eruit zien, snap niet hoe die dingetjes nou ineens kapot kunnen zijn/gaan?

en hoe moet ik dat zien, breken ze dan ineens door midden of?
Kan allemaal als je er maar lang genoeg mee blijft rijden als ze kapot zijn. :roll:
Drijfstanglagers worden gesmeerd door olie. Op het moment dat er te weinig olie is, worden ze heel snel opgevreten door de krukas. Daarna kan de olie niet meer overal smeren en lopen ze helemaal kapot met als gevolg dat de krukas ook beschadigd raakt omdat die van matige kwaliteit zijn.

Voorbeeldje van kapotte drijfstanglager:
Afbeelding

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 12:59
door Tweak
Thnx, weer wat geleerd. ik hoef er niet zo heel lang/veel meer mee te rijden. vrijdag dan vakantie en staat die gewoon stil, als ik terugben kan ik het wel vervangen..
dus hopen dat die het volhoud nog deze paar dagen. rijd ik wel gewoon netjes 120 maximaal en niet hoog in toeren.

Heb je ook iets van stappenplan? zoals

1. carterpan weg..
2. ...

weet even niet hoe het vast zit, maar boutjes/moeren moeten vast ook met momentsleutel vastgezet worden?
zal mss ook wel in autodata staan.

Re: RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 15:08
door Dottore M
Ik weet sinds net pas hoe die dingen eruit zien
Heb je ook iets van stappenplan? zoals

1. carterpan weg..
2. ...
Weet je zeker dat je dit zelf wil/moet gaan doen?

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: zo sep 02, 2012 20:25
door Tweak
Geen zorgen. Als ik ergens aan begin kwa motor heb ik altijd iemand erbij. Elektronisch en de rest heb ik niemand voor nodig. Maar motorisch ga ik niet in mn eentje zitten klooien.

En ik heb Mitchell altijd nog! Als die ook hier op forum zit.

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: ma sep 03, 2012 19:10
door Tweak
Weet iemand dat van de ontgrendeling?? Dat de knippers buiten dus niks doen.. of dat zo hoort? Alleen binnen verlichting gaat aan of uit

RE: 156 vraagjes

Geplaatst: ma sep 03, 2012 19:26
door vV
Ik lees maar 3 vraagjes, geen 156, maar dat terzijde... :wink: