Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

Stationair niet lekker lopen bij Alfa 145 TS 1.4 2001

wo sep 12, 2012 11:39

Hallo allemaal.

Tijdje geleden dat ik wat neer gezet heb, maar heb even hulp nodig.
Vandaag bij de Alfa dealer geweest om de auto uit te kunnen lezen vanwege dat het stationair lopen van de motor niet echt lekker is. De dealer kon er niet inkomen in de autocomputer en de auto staat ook niet in het algemeen systeem van Alfa Romeo gemeld als een defect is gededecteerd. Ik wilde weten waarom het stationair lopen van de motor soms weg valt (toerental aan het zoeken is) bij file rijden, aankomen rijden bij stoplicht en koppeling indrukken, bij het draaien van de ventilator bij warme motor (over de 90graden). Koude start doet die helemaal goed, maar je kan niet gelijk wegrijden, maar dat is bekent volgens de Alfa dealer.

Jammer genoeg ben ik er niet achter gekomen wat het precies kan zijn. De auto heeft het er al een tijdje last van, maar na dat we naar de Belgische Ardennen zijn geweest doet die zo moeilijk met stationair draaien. Rijden gaat vlekkeloos en er komt geen motor lampje te branden als die moeilijk gaat doen met stationair draaien dus daarom is gewoon gissen naar iets wat het kan zijn. Misschien de luchtmassa meter? Die is niet vervangen maar er is wel aan gezeten in het verleden maar er is niks aan te zien waarom. Hij vertelde ook dat de gasklephuis misschien vuil is...

Heeft iemand een idee?

Hopelijk is het op te lossen.

Alvast bedankt..
Groetjes Arno.
"Alfa beats them all"

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Stationair niet lekker lopen bij Alfa 145 TS 1.4 2001

wo sep 12, 2012 14:04

Yep gasklephuis schoonmaken kan geen kwaad geeft nog wel eens problemen.
Heeft de dealer de stationair regelaar die achterop het gasklephuis zit ook opnieuw ingeleerd?
Deze kan defect zijn, bij opnieuw inleren kunnen de klachten dan tijdelijk weg zijn.
Verder kan er inderdaad van alles loos zijn.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

do sep 27, 2012 17:37

Stationair regelaar heeft die helemaal niks mee gedaan. Hij heeft helemaal niks gedaan.
Ik weet niet of de regel schroef achterop de gasklep wat veroorzaakt, of verminderd?.. Heb die wel een deel ingedraaid zodat die stationair blijft draaien.

Hij zei wel dat het eventueel de luchtmassa meter kon zijn, maar dat was een suggestie wat die gaf om het te vervangen.

Zitten er trouwens op deze versie ook nokkenas sensoren?..

Groeten,
Arno
"Alfa beats them all"

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

do sep 27, 2012 17:48

Ik lees net allemaal over de stationair regelklep die misschien stuk zou kunnen zijn. Ik weet waar de gasklep huis zit, en daarboven op zitten 2 grote stekkers. Kan je die zomaar er af halen, en inspuiten/schoonmaken eventueel? Of moet je echt de dealer het laten doen..
Die stekkers krijg je er niet zomaar af volgens mij, of wel?

Groetjes..
"Alfa beats them all"

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

do sep 27, 2012 20:56

Stationair regelaars en knoppen mag je nooit aan draaien !!!!!.

Dan ontregel je de boel en krijg je het zelf nooit meet klaar normaal gesproken.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

ma okt 01, 2012 14:28

Ik heb niks echt verzet, heb alleen het regel boutje onder de gasklep iets opgedraaid, vanwege dat die niet meer goed stationiar wilde lopen. Toen ik het had gedaan, liep (en nogsteeds) helemaal goed, alleen het benzine verbruik is wat hoger geworden.

Ik vind het vreemd, dat nadat we uit de Belgische Ardennen zijn gekomen, en de hele weg geen problemen hebben gehad, ineens dat het stationaire ineens weg is, en gaat moeilijk doen na elke stoplicht, en dat de ventilator aangaat.
Nogmaals, de Alfa Dealer kon hem niet uitlezen, omdat hij niet in de CPU kwam.

Maar hoe kan dat dan?.. Elke dealer van Alfa kan toch in de computer komen?
"Alfa beats them all"

frank75bj89
Junior Member
Junior Member

ma okt 08, 2012 13:52

yes,

veel voorkomend probleem... gasklephuis schoonmaken, wanneer dit niet help, is waarschijnlijk toch je lmm gesneuveld.
dit kan zomaar ineens..

let op, als je het vervangt, wel even alle foutmeldingen laten verwijderen anders kun je het probleem houden.

succes.
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Stationair niet lekker lopen bij Alfa 145 TS 1.4 200

wo okt 10, 2012 10:43

yes,

veel voorkomend probleem... gasklephuis schoonmaken, wanneer dit niet help, is waarschijnlijk toch je lmm gesneuveld.
dit kan zomaar ineens..

let op, als je het vervangt, wel even alle foutmeldingen laten verwijderen anders kun je het probleem houden.

succes.
Oke, dus als ik eerst de lmm vervang dan zal het misschien weg zijn?.. Maar ik zit dan nog steeds met het probleem dat ze de ECU niet kunnen uitlezen, misschien door slechte contactjes, of slechte massa misschien. Maar niemand weet zeker wat de echte oorzaak van dat de lmm ineens er mee stopt?

Gasklep huis is trouwens al helemaal schoon gemaakt van binnen en werkt gewoon goed zoals die moet werken.
"Alfa beats them all"

frank75bj89
Junior Member
Junior Member

wo okt 10, 2012 11:00

Ik weet niet waar je .m hebt laten uitlezen...
Maar het kan zijn dat ze niet de juiste uitlees apparatuur hebben..
Hij moet dan wel aan een bosch kast, of aan speciaal alfa software..
Sommige problemen worden simpel weg niet aangegeven, maar zijn wel problemen die vaker voorkomen en dus door ervaringen toch snel opgelost kunnen worden.
Jij hebt ook zo'n probleem..

Succes.
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

Alfa-user1983
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Stationair niet lekker lopen bij Alfa 145 TS 1.4 200

wo okt 10, 2012 11:58

Ik weet niet waar je .m hebt laten uitlezen...
Maar het kan zijn dat ze niet de juiste uitlees apparatuur hebben..
Hij moet dan wel aan een bosch kast, of aan speciaal alfa software..
Sommige problemen worden simpel weg niet aangegeven, maar zijn wel problemen die vaker voorkomen en dus door ervaringen toch snel opgelost kunnen worden.
Jij hebt ook zo'n probleem..

Succes.
Ik heb hem proberen laten uitlezen bij Vireo Alfa in Haarlem. Er zou ook iemand lopen die de "ouwe" modellen beter kent maar die is was op vakantie. Ik kan nog wel is een keer terug gaan, maar zometeen kunnen ze hem weer niet uitlezen, en dan ben ik nog niks opgeschoten.
De man in kwestie die het heeft geprobeerd, had ook gekeken bij het Algemene Alfa Systeem gekeken of er eventueel een defect ooit is gemeld, maar kon niks vinden. Idd, ik heb ook zo probleem die snel opgelost kan worden maar daarom vraag ik het liever hier want hier zijn mensen die al een lange tijd en uit ervaring spreken.
"Alfa beats them all"

Terug naar “Algemene Technische vragen”