Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

uitlaatspruitstuk alfa 33

zo okt 21, 2012 14:07

Hoi mijn spruitstuk is gescheurd op het t-stuk niet erg ik had toevallig nog een oudje reserve liggen en die zit er nu onder, echter deze die er nu onder zit heeft veel smallere buizen dan die eronder zat (hij rijdt er niet minder door of zo). maar omdat deze ook vast niet al te lang mee zal gaan wil ik alvast een andere kopen. Op internet kom ik verschillende tegen
Afbeelding
en deze
Afbeelding
haakse slijper lasapparaat en zo heb ik wel dus pas maken is geen probleem.
wat is het voordeel en of nadeel van de eerste uitlaat ten opzichte van de 2e?
het gaar dus om een 33 uit 1989 met een 1.7 carb motor[/img]
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: uitlaatspruitstuk alfa 33

zo okt 21, 2012 16:53

De ij-vormige zie je vaak onder de 1.7. de spaghetti zit vaak onder een 1.4. Waarom geen indee. De ij-vormige is wat groter qau diameter.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: uitlaatspruitstuk alfa 33

zo okt 21, 2012 21:42

Volgens mij is het bouwjaar afhankelijk..... alleen '93 en '94 hadden de bovenste versie, dacht ik..... (geen idee waarom/ wat het voor of nadeel is)

Vreemd van die diameter. Heb hier eens een sud voorpijp opgemeten en de uitlaatkanalen in de kop van een 1.7 (hydr.) en dat kwam gewoon overeen!
Dan ben ik benieuwd, wat die grotere pijp voor versie was, dan wel hoe die aansloot op de koppen! (lijkt mij niet veel zin hebben, als de pijpdiameter groter is, dan de kanaaldiameter in de kop)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: uitlaatspruitstuk alfa 33

ma okt 22, 2012 11:49

ik heb hier al veel over geschreven, maar hier in het kort:

bovenste is geen spaghetti, pijpen zijn enorm in lengte verschillende
waarom alfa deze is gaan gebruiken?? denk iets met uitstoot verlagen ofzo, dit spruitstuk heetf altijd een andere computer instelling (bij 16V de 004) en heeft ook voelbaar een andere vermogensafgifte (129pk versus 132pk voel je niet, maar het is echt een ander gevoel)
voordelen van de bovenste kan ik niet zeggen

de CSC spgahetti lijkt hier op, maar heeft wel even lange pijpen en heeft merkbaar meer koppel tot gevolgen (al kan ik zelf alleen 16V ervaring), nadeel nog minder grondspeling

voordelen van de onderste (je hebt hier wel de katloze gepost, want deze is zonder flens) zijn er wel, is namelijk helemaal geen slecht spruitstuk en heeft meer grondspeling omdat de pijpen niet over elkaar heen gaan...

Verschil in dikte kan komen door de sud/sprint komen, men heeft van alles door elkaar geleverd en de imitatie spruitstukken kunnen ook nog eens verschillen...

op basis van dit laatste spruitstuk zijn er ook spaghetti's, zie AH motorsport. Deze hebben het voordeel dat de pijpen niet over elkaar heengaan en dus meer grondspeling (kan je auto lager...)
Ik heb bij toeval een nieuw contact die een dergelijk spaghetti nu ook zelf maakt, ben ermee bezig dit naar NL te halen (maar dit gaat nog even op zich wachten)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: uitlaatspruitstuk alfa 33

ma okt 22, 2012 21:32

Even aansluiten bij bovenstaande. Als je het vergelijk maakt met een lijnmotor (b.v. een Nord) dan krijg je de volgende rijtjes getallen:

75:
1 en 4 spruitstuk
2 en 3 spruitstuk
ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2

33:
1 en 2 spruitstuk
3 en 4 spruitstuk
ontstekingsvolgorde: 1-3-2-4

Je ziet dat steeds de cilinders via de uitlaat zo gekoppeld zijn dat de uitlaatslag van de ene de inlaatslag van de andere helpt. Vroeger in Honda folders ook expliciet geadverteerd als een 4-in-2-in-1 systeem dat meer vermogen levert. En jawel, zo'n beetje alle sportieve motoren hebben een uitlaatsysteem dat zo geconstrueerd wordt.

Wanneer je de twee spruitstukken bekijkt, dan is de bovenste (de nieuwere versie) zo geconstrueerd en de onderste niet.

Overigens voor het mooie zouden de buizen ook nog eens even lang moeten zijn. Dan ontstaat een "spaghetti" spruitstuk.

Om terug te komen op de vraag, zoek een spruitstuk dat goed past. Dus met de juiste aansluitingen en diameters. Even zoeken in online catalogi doet wonderen.
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”