Pagina 1 van 1
uitlaatspruitstuk alfa 33
Geplaatst: zo okt 21, 2012 14:07
door veur t.s.
Hoi mijn spruitstuk is gescheurd op het t-stuk niet erg ik had toevallig nog een oudje reserve liggen en die zit er nu onder, echter deze die er nu onder zit heeft veel smallere buizen dan die eronder zat (hij rijdt er niet minder door of zo). maar omdat deze ook vast niet al te lang mee zal gaan wil ik alvast een andere kopen. Op internet kom ik verschillende tegen
![Afbeelding](http://www.oberst.net/imasaf/artikel/111501.jpg)
en deze
![Afbeelding](http://bilder.kfzteilehandel.de/106601.jpg)
haakse slijper lasapparaat en zo heb ik wel dus pas maken is geen probleem.
wat is het voordeel en of nadeel van de eerste uitlaat ten opzichte van de 2e?
het gaar dus om een 33 uit 1989 met een 1.7 carb motor[/img]
RE: uitlaatspruitstuk alfa 33
Geplaatst: zo okt 21, 2012 16:53
door Gerrets
De ij-vormige zie je vaak onder de 1.7. de spaghetti zit vaak onder een 1.4. Waarom geen indee. De ij-vormige is wat groter qau diameter.
RE: uitlaatspruitstuk alfa 33
Geplaatst: zo okt 21, 2012 21:42
door Alessandro
Volgens mij is het bouwjaar afhankelijk..... alleen '93 en '94 hadden de bovenste versie, dacht ik..... (geen idee waarom/ wat het voor of nadeel is)
Vreemd van die diameter. Heb hier eens een sud voorpijp opgemeten en de uitlaatkanalen in de kop van een 1.7 (hydr.) en dat kwam gewoon overeen!
Dan ben ik benieuwd, wat die grotere pijp voor versie was, dan wel hoe die aansloot op de koppen! (lijkt mij niet veel zin hebben, als de pijpdiameter groter is, dan de kanaaldiameter in de kop)
RE: uitlaatspruitstuk alfa 33
Geplaatst: ma okt 22, 2012 11:49
door alfaqv75
ik heb hier al veel over geschreven, maar hier in het kort:
bovenste is geen spaghetti, pijpen zijn enorm in lengte verschillende
waarom alfa deze is gaan gebruiken?? denk iets met uitstoot verlagen ofzo, dit spruitstuk heetf altijd een andere computer instelling (bij 16V de 004) en heeft ook voelbaar een andere vermogensafgifte (129pk versus 132pk voel je niet, maar het is echt een ander gevoel)
voordelen van de bovenste kan ik niet zeggen
de CSC spgahetti lijkt hier op, maar heeft wel even lange pijpen en heeft merkbaar meer koppel tot gevolgen (al kan ik zelf alleen 16V ervaring), nadeel nog minder grondspeling
voordelen van de onderste (je hebt hier wel de katloze gepost, want deze is zonder flens) zijn er wel, is namelijk helemaal geen slecht spruitstuk en heeft meer grondspeling omdat de pijpen niet over elkaar heen gaan...
Verschil in dikte kan komen door de sud/sprint komen, men heeft van alles door elkaar geleverd en de imitatie spruitstukken kunnen ook nog eens verschillen...
op basis van dit laatste spruitstuk zijn er ook spaghetti's, zie AH motorsport. Deze hebben het voordeel dat de pijpen niet over elkaar heengaan en dus meer grondspeling (kan je auto lager...)
Ik heb bij toeval een nieuw contact die een dergelijk spaghetti nu ook zelf maakt, ben ermee bezig dit naar NL te halen (maar dit gaat nog even op zich wachten)
RE: uitlaatspruitstuk alfa 33
Geplaatst: ma okt 22, 2012 21:32
door Rob75
Even aansluiten bij bovenstaande. Als je het vergelijk maakt met een lijnmotor (b.v. een Nord) dan krijg je de volgende rijtjes getallen:
75:
1 en 4 spruitstuk
2 en 3 spruitstuk
ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2
33:
1 en 2 spruitstuk
3 en 4 spruitstuk
ontstekingsvolgorde: 1-3-2-4
Je ziet dat steeds de cilinders via de uitlaat zo gekoppeld zijn dat de uitlaatslag van de ene de inlaatslag van de andere helpt. Vroeger in Honda folders ook expliciet geadverteerd als een 4-in-2-in-1 systeem dat meer vermogen levert. En jawel, zo'n beetje alle sportieve motoren hebben een uitlaatsysteem dat zo geconstrueerd wordt.
Wanneer je de twee spruitstukken bekijkt, dan is de bovenste (de nieuwere versie) zo geconstrueerd en de onderste niet.
Overigens voor het mooie zouden de buizen ook nog eens even lang moeten zijn. Dan ontstaat een "spaghetti" spruitstuk.
Om terug te komen op de vraag, zoek een spruitstuk dat goed past. Dus met de juiste aansluitingen en diameters. Even zoeken in online catalogi doet wonderen.