Pagina 1 van 1

Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: do dec 06, 2012 13:59
door Alfa-user1983
Hallo allemaal.

Ik zit met een probleempje die me garage houder ook niet kan achterhalen. Me alfa die houd in voordat de meter in de auto 90 graden aangeeft. Je kan het pedaal helemaal indrukken maar toerental blijft hetzelfde rond de 2500 a 3000rpm. Na de 3000 trekt die hem open maar wel met gestotter en geklap vanuit de katalysator. De lambdasensor is vervangen door de garage, en uitgelezen. Er kwamen 7 fouten naar boven. Ze hebben ook gekeken naar de temp-sensor en die gaf ondanks dat de motor warm was -15 aan.

Nu lijkt me probleem vanzelf sprekend, dat is sensor vervangen en gaan.. Maar is dat altijd het probleem of kan het ook aan de LMM liggen? Koude start doet die helemaal goed, je kan gewoon wegrijden eventueel. Hij komt wel bij de 90graden, maar zodra je gereden hebt, en je staat stil dan broem de motor even om de stationair te zoeken, en dan zakt ineens de meter in de auto van 90 naar 85 ofzo, en dan houd die ineens in.

Wat is wijsheid..?

Ik wacht op antwoord..

Groetjes...

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: do dec 06, 2012 18:16
door Rob75
Als ik dit verhaal zo eens lees en alle voorgaande topics, zou ik de auto eens grondig laten inspecteren door iemand met verstand van Alfa motoren en hun nukken. Stationair is niet goed, niet trekken in lage toeren, klappen in de uitlaat en foute sensorwaarden. Zou me niets verbazen indien er ook mechanisch e.e.a. niet meer jofel is.

Succes,

Rob

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: do dec 06, 2012 18:23
door @lfa@lgra
Wijsheid is eerst goed kijken wat er mis is. Als blijkt dat de temp sensor -15 aangeeft en als de stekkerverbinding daarvan ok is, zou ik die eerst maar eens gaan vervangen. Daarna storingen wissen en eens kijken of er nieuwe foutmeldingen verschijnen en uitlezen of de sensor nu wel goede waardes aangeeft.

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: do dec 06, 2012 18:31
door alfisti romeo
zou het niet kunnen zijn dat het de nokkenas sensor is.
dan kom hij in een soort veilige modus en dan stop hij bij een bepaalde toeren of kmstand.
je zou het eens kunnen vragen.

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: vr dec 07, 2012 09:40
door giulia-tom
7 fouten bij uitlezen? Als je die had gepost hier dan kwam je verder....
Nu kan iedereen maar wat gaan roepen - dat haalt het nut van jouw topic af.

Een kapotte nokkenas sensor of aansturing zal ook bij koude motor zich openbaren, daar is hier geen sprake van lees ik...bovendien zal je dan echt een brandend injectielampje zien...

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: vr dec 07, 2012 11:17
door Erwin83
Klinkt als een LMM, maar uitlezen zou je verder moeten helpen. Bij mij gaf de LMM overigens 2 codes die niet direct aan de LMM doen denken, dus je moet wel een garagist hebben die vaker met dit bijltje hakt.
Bij mij waren de waardes "overcorrectie mengselverhouding (ECU)" en iets met de lambda. Uiteindelijk was het toch de LMM.

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: vr dec 07, 2012 12:55
door Alfa-user1983
Er gaat niks branden op het dashboard zodra de toerental wegzakt of hapert. De 7 fout codes kan ik niet zo zeggen, dat heeft me garage ook niet gezegd. Wat ik wel weet was de CO op 8 stond, dus was te rijke mengsel. Na de lambda sensor is vervangen, was de waarde normaal rond de 3 of zo (precies weet ik het niet).
Na dat was gedaan deed die het prima, ik heb nog meegemaakt dat de auto stationair liep en de elec.vin ging aan en geen toerental verschil, wat die eerst wel had VOOR de reparatie. Ik ben gaan rijden niks aan de hand, totdat de meter in de auto onder de 90 stond, en toerental bleef rond de 850rpm (ongeveer), en ik wilde gas geven en hij kwam bijna niet vooruit, en ook niet voorbij de 3000 toeren. Dus ik moest echt uitkienen hoe ik moest wegrijden van het stoplicht, en geloof me dat is niet leuk.

De auto doet het niet elke keer. Als de meter in de auto vol op 90 staat, dan kan je lekker weg rijden, maar zodra je weer stil staat bij het stoplicht, gaat de toerental haperen en gaat spontaan de meter richting de 80graden, en dan gaat die weer moeilijk doen. Als je rijd niks aan de hand, en de meter gaat naar de 90 toe. Schakelen gaat prima, en motor loopt goed.

Ik denk dat ik eerst de warmte sensor vervang, en hem laat uitlezen of eerst kijk wat die doet als die vervangen is, want het kan ook zijn dat die wel weet wat die moet doen, maar het niet kan vanwege er 1 ding niet mee werkt.

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: vr dec 07, 2012 15:00
door Erwin83
De volgorde is:
1. uitlezen bij storing
2. (oude) codes wissen (ik hoop dat ze dat voor je hebben gedaan toen die 7 codes tevoorschijn kwamen?)
3. tijdje rijden
4. nogmaals uitlezen

Alleen zo kun je echt achterhalen welke foutcodes nieuw zijn en worden veroorzaakt door het huidige defect.

Mijn punt was vooral: ik heb vergelijkbare klachten gehad als jij (inhouden boven 3500 tpm bij warme motor, geen lampje op het dashboard), en dat lag aan de LMM.
Maar het kan natuurlijk gerust een ander sensortje zijn. Beetje vervelend alleen als je nu gaat investeren in allerlei sensoren en de oplossing pas na een paar pogingen vindt.

RE: Alfa 145 2001 probleem bij 90 graden.

Geplaatst: wo dec 12, 2012 15:00
door Alfa-user1983
Dit heeft de garage vandaag allemaal gedaan:

Garage heeft de auto uitgelezen, kwam de fout: te hoog mengsel verbruik, fout weggehaald, auto gereset, en opnieuw uitgelezen, weer dezelfde fout, lambdasonde vervangen, temperatuur sensor vervangen, daarna weer uitlezen, weer de zelfde foutcode, weer auto resetten, weer uitlezen, en weer dezelfde foutcode, uitlaat er onderuit, starten zonder uitlaat geen probleem, uitlaat is helemaal schoon, injectie druk gemeten, dat is 4bar dus goed, gasklep huis schoongemaakt, massa gemeten ook goed, stekkers ECU schoongemaakt, weer gereset uitgelezen en weer de zelfde foutcode. Luchtmassameter nieuw er in gedaan en motor bleef niet eens stationair lopen, oud LMM er in en motor bleef stationair lopen alleen de CO was te hoog, bleef schommelen tussen de 5 en 8..

Lambdasonde werkt normaal en is nieuw
Temperatuur sensor ook nieuw.
LMM oude er in gelaten vanwege nieuwe LMM had geen effect, stationair helemaal niks en viel uit.

ECU stuk? of niet..