Pagina 1 van 2

co 33

Geplaatst: wo dec 19, 2012 17:54
door hoornstra
We blijven een beetje klooien met het co van 33 1.4 ie

Nieuwe lambda gemonteerd uitlaat gas dicht en blijft hangen op rond de 2.5

Wie heeft een idee.

Alvast bedankt.

RE: co 33

Geplaatst: wo dec 19, 2012 20:31
door Luc33
Katalysator stuk?

RE: co 33

Geplaatst: wo dec 19, 2012 21:49
door Alessandro
Motor door en door warm?
Alle verbruikers aangezet? (ja, dat maakt soms echt veel uit)

RE: co 33

Geplaatst: do dec 20, 2012 10:03
door stephen
distributie tandje verkeerd :idea:

zelf gehad met de 1.4 Imola jaren terug, kwam net deoor de keuring, na goed warm gereden, en gelijk gemeten,
distributie laten vervangen, bleek bij op merktekens zetten dat er 1 niet goed zat ,reed op zich nog goed, maar daarna wel wer ewat beter :wink:

of 1 cil. doet niet goed mee,lekkende injector etc.

RE: co 33

Geplaatst: do dec 20, 2012 11:05
door Speeder
1.4IE is een simpel motortje. Alle vacuumleidingen gecontroleerd? Temp,sensor met blauwe huls al nagemeten?

RE: co 33

Geplaatst: do dec 20, 2012 22:47
door Alfa33_1.7
Weet je zeker dat je labda sensor goed functioneert?

zo nee, kun je dit wel vrij eenvoudig testen met behulp van een volt meter (universeel meter, multi meter).

Het volgende dien je hiervoor dan vast te stellen:

De sensor laat een Keurig osilerende spanning van +/- 0.2 tot 0.8 volt zien bij stationaire loop, of constant toerental en geeft bij verrijkt mengsel +/- 0,9 volt (paar keer gas achter elkaar) en bij arm mengsel +/- 0 volt (gas wat verder open en dan plots lossen).

Test dit in ieder geval dan kun je de labda sensor eventueel met zekerheid uitsluiten voor de oorzaak van het probleem.

Heb een soort gelijk probleem, en moet dit nog oplossen met een nieuwe sensor, maar weet dan vrijwel zeker dat mijn probleem hiermee opgelost zal zijn.

RE: co 33

Geplaatst: do jan 10, 2013 19:35
door hoornstra
Goed.

Lambda werkt goed, alle leidingen slangen etc. nagekeken lijkt allemaal goed.

Temp. zender vervangen.

Nog steeds een hoog co, kan het zo zijn dat er injectoren lekken of niet goed zijn dat er teveel brandstof ingespoten word?

RE: co 33

Geplaatst: za jan 12, 2013 08:53
door joy
Hoe hoog is het hc gehalte.

RE: co 33

Geplaatst: za jan 12, 2013 10:23
door hoornstra
Soms 2.5 soms 8.0

RE: co 33

Geplaatst: za jan 12, 2013 11:22
door joy
Ik ga er vanuit dat de 33 >'92 is en dus een 4 gastest ondergaat. 2,5 tot 8 is erg hoog. Het zou een slechte injector kunnen zijn. Loopt zo'n 14ie ook met afgekoppelde kuchtmassameter (met vervangingswaarde)? Misschien is je llm niet helemaal fris.
Is de 33 ouder dan '93 dan zou ik gewoon een vacuumslang lostrekken. :wink:

RE: co 33

Geplaatst: za jan 12, 2013 11:31
door hoornstra
Trukje met de vacuumslang al uitgetest, werkt niet. Maandag maar eens wat andere injectoren proberen, 33 is van 92.

Je bedoelt toch het slangetje op het inlaat spruitstuk?

RE: co 33

Geplaatst: za jan 12, 2013 19:03
door joy
Dan moet je en de lambdasonde losgooien en valse lucht toelaten.

RE: co 33

Geplaatst: do jan 17, 2013 09:41
door hoornstra
Inmiddels andere injectoren en voor de zekerheid ook de Lambda vervangen voor een nieuwe heeft allemaal geen resultaat gehad.
Als je lambda los gooit blijft co onveranderd.

Iemand nog een idee, motortje loopt zo mooi en na een week stilstand en de vrieskou in een keer starten.
Zou zonde zijn om de handdoek in de ring te gooien, maar het lijkt er nu wel op.

Groet, Jan

RE: co 33

Geplaatst: do jan 17, 2013 11:10
door Rob75
Als de motor niet reageert op de lambdasonde, dan is er iets vreemds aan de hand of er is een prima afregeling volgens de ECU. Ik zou eerst eens alle connecties van en naar de ECU eens controleren.

Daarnaast is het een eenvoudig systeem dat de inspuithoeveelheid baseert op inlaatdruk, inlaattemperatuur en toerental. Daar kun je ook nog naar kijken of deze sensoren nog goed zijn.

Daarnaast (ik heb de juiste handboeken even niet bij de hand) schijnt er een mogelijkheid te zijn om het CO af te stellen bij stationair.

Succes met zoeken.

Rob

RE: co 33

Geplaatst: do jan 17, 2013 11:53
door Zaagauto
Het moge intussen bekend zijn dat dit soort torretjes en systeempjes allen van ver na de tijd zijn waar mijn interesse (en dus kennis...) ophoudt maar een kennis heeft nog niet zo heel erg lang geleden een dergeljk probleem gehad met een dergelijk torretje met een dergelijk systeem uit ongeveer het zelfde tijdperk maar van een ander merk (puf puf, hijg hijg... :lol: ) en ondanks alles 10 x visueel gecontroleerd te hebben, geinvesteerd te hebben in diverse nieuwe modules, sensoren, injector units, lambda gevallen etc was er maar niet uit te komen wat nou de oorzaak was...

Ten lange leste bij lopende motor de hele boel toch maar afgespoten met remmenreiniger en toen bleek er toch een vacuumslangetje een hoegenaamd onzichtbaar scheurtje te hebben...

Kosten: 50 cent remmenreiniger en 50 cent nieuwe slang.

Het is maar een suggestie...