Pagina 1 van 3

Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 18:36
door De Block
Mijn 33 1.5 ie uit 1992 heeft er ineens een geluid bij. Een schelle tik die syncroon loopt met het motor toerental. Het is moeilijk te bepalen, maar het lijkt aan de voorkant van het blok te zitten. Ideeen iemand..... Klinkt niet echt fijn.

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 19:54
door De Block
PS. Het kan zijn dat ik een olie probleempje heb dat hier aan bijdraagt... Heb kortgeleden de olie ververst. Was wellicht al iets te lang niet gebeurt. Ondanks het feit dat hij op de pijlstok niet echt laag stond, kwam er maar een half litertje uit. De vulpijp was behoorlijk aangekoekt. Er zit nu iets te veel in.... Filter ook vervangen.

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 20:15
door jdejager
Hydraulische klepstoter die blijft hangen door vervuiling? Heb ik eens gehad bij mijn 155 2.5 TD. Heb er toen een reinigingsmiddel ingegoten en na een 100 km de olie ververst. Heb toen geen problemen weer gehad. Kan ook wat anders zijn natuurlijk. Aan de voorkant zit je distributie en waterpomp. Kan ook daar vandaan komen.

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 20:29
door Stef33
Dat er maar een halve liter uit komt bij verversen is niet normaal. Als ie normaal op peil staat moet er toch een liter of 3 uit komen. Was de motor nog warm en stond de auto vlak?

Hoeveel heb je weer gevuld en hoeveel over peil staat hij nu? Beetje over peil kan geen kwaad maar veel is niet goed.

Wat voor aanslag zit er in de vulpijp, witte 'mayonaise'? Dan gewoon 100km planken en dan is het weer weg. Doe dit overigens wel pas nadat de andere problemen zijn opgelost.

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 20:41
door Ricambi Originali
Dat is idd niet normaal dat er maar een halve liter uitkomt, als je maar met een halve liter olie in je blok hebt rondgereden kan ik me voorstellen dat ie een raar geluid gaat maken, Als er teveel olie in je blok zit kan je beter iets aftappen, anders gaan je keringen het niet erg lang uithouden.

Groet, Ro

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 21:31
door De Block
Allen dank voor de snelle reacties!

De motor loopt verder gewoon goed. Ik kan mij zo voorstellen dat als de klepstoter blijft hangen, dit wellicht invloed heeft op de “prestaties”?

Toen ik aan het verversen was, stond de auto vlak en was de motor warm. (Handig trouwens, inbus maat 12...)

De substantie die ik uit de vulpijp gehaald heb (nadat ik het ding er in z'n geheel uit heb gehaald) was qua dikte inderdaad mayonaise-achtig (met klonten), alleen dan poepbruin. (Ik zal u allen een nog levendiger beschrijving besparen...)

Ik had zelf verzonnen dat de “bruine smurrie” wellicht ook op ander plekken, zoals de carterpan, zit. Zou dat een oorzaak kunnen zijn voor de weinige olie die er bij verversen uit kwam?

Op de pijlstok staat het niveau nu (bij koude motor) op ongeveer een centimeter of 3 boven MAX.

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 21:42
door Alfa33
3 centimeter is wel heel wat teveel......zou er maar minimaal een halve liter uithalen als ik jou was. Welke olie heb je er in gegooid?

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 21:50
door De Block
Dat ga ik dan doen. Maar dan komt het hele ververs verhaal neer op nog geen liter. Ik heb er 10w-40 ingegoten.

Is er een "eenvoudige" manier om het blok "smurrie-vrij" te krijgen?

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 22:16
door Alfa33
Ohw? Hoe zit het nou precies?

a je hebt oude olie afgetapt (+- halve liter)
b filter vervangen
c en toen nieuwe olie ingegooid.

Hoeveel heb je erin gegooid dan? er moet normaal gesproken 4 liter in. ff de motor laten lopen en dan moet die op peilstok ook normaal (max) staan. Als die na ingooien 4 liter 3 cm boven peilstok staat moet je idd wat eerder gezegd was de motor met reinigende werking erin kiepen. Dan zit je motor helemaal vol met sludge. Als het is zoals je beschrijft, mag je die schoonmaaktruck wel 2 keer doen vrees ik...

succes

Re: RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 22:23
door Rens 1.7QV
Ik had zelf verzonnen dat de “bruine smurrie” wellicht ook op ander plekken, zoals de carterpan, zit. Zou dat een oorzaak kunnen zijn voor de weinige olie die er bij verversen uit kwam?
.
Nee, dit is zeer onwaarschijnlijk. Er zit namelijk al meer dan een halve liter in je carterpan en dat loopt er wel uit als die horizontaal staat. Zo vulopening zal niet zo gauw verstopt raken

Die smurrie zit namelijk in je vulpijp, omdat die tijdens het rijden van korte ritten minder warm wordt, omdat die zo lang is. Het vocht kan dat niet allemaal verdampen.

Maar als er een halve liter uitkomt met verversen dan heeft er toch niet voldoende ingezeten. Je zegt dat de auto ook verticaal stond, dan loopt er toch echt meer uit dan een halve liter.

Om het blok smurrie vrij te krijgen is al antwoord op gegeven gewoon even goed heet stoken, even stevig gas geven. Alleen als je met te weinig olie hebt gereden, dan rij je de zaak wel in puin voorzover dat nog niet het geval is.

Laat er gewoon ff iemand naar luisteren, die kan het wel horen. En als je het geluid van voren in je blok hoort dan zul je het in het midden horen en dan zullen het eerder je drijfstanglagers zijn, dan de kleppen. (want die zitten links en rechts van je blok).
Een geluid lokaliseren achter de computer is wat lastig en ik wil je niet beledigen, maar om bij een oliewissel er daarna behoorlijk wat te veel in te gooien is ook niet zo handig, dus een goede garage kan je vast wel helpen.

Rens

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 22:34
door De Block
Voor de volledigheid vanaf moment één:

1. Olielampje brande af en toe. Pijlstok meer richting MIN dan PLUS.
2. Auto horizontaal en motor warm.
3. Olie vuldop (zat goed vast) en filter er af.
4. Aftap plug er uit.
5. Kwam ongeveer 0.7 liter uit.
6. Plug er in. Filter er op.
7. Vulpijp losgekoppeld, gedemonteerd en schoongemaakt. (Hoop bruine smurrie)
8. +/- 1.5 liter er in.
9. Motor laten draaien. Pijlstok gaf toen veel te veel aan.
10. +/- weer 0.7 liter er uit. (nog steeds boven MAX zoals beschreven)
11. Mee gereden.(paar honderd kilometer)
12. Nu de schelle rammel....

Vermoed dat het feit dat de motor vol met “sludge” zit wel een aardig punt is... Dit is vast niet goed voor een geraffineerd boxer-motortje...

Ik woon midden in Amsterdam, 3 hoog achter zeg maar, olie verversen (en zeker zo’n sludge verwijdering) is ernstig lastig op straat. Hebt hier zo een paar petten van de milieupolitie naast je wagen staan met een boete van een paar honderd euro. Doet derhalve bijvoorbeeld de Kwik Fit (ik weet het, vieze woorden) zoiets...?

Voorts blijft het euvel van de ratel... Kan dit aan dit alles gerelateerd zijn?

Alvast bedankt voor de reacties, groeten,

Sander

RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 22:40
door De Block
Rens, zag je reactie pas na mijn typwerk. Denk dat het inderdaad wellicht een plan is er iemand met wat meer expertise dan mijn eigen gefreubel naar te laten luisteren/kijken...

Re: RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 22:52
door Luc33
Maar als er een halve liter uitkomt met verversen dan heeft er toch niet voldoende ingezeten. Je zegt dat de auto ook verticaal stond, dan loopt er toch echt meer uit dan een halve liter.
Rens
Zet jij de auto altijd op zn kop om het laatste drupje eruit te krijgen??? :P

Re: RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: ma okt 03, 2005 23:51
door Stef33
Voor de volledigheid vanaf moment één:

1. Olielampje brande af en toe. Pijlstok meer richting MIN dan PLUS.
Als dat lampje brand, direct stoppen.
Als het lampje gaat branden door te laag peil, dan staat je olie normaalgesproken al ver onder MIN en had je al veel eerder moeten peilen en bijvullen.
3. Olie vuldop (zat goed vast) en filter er af.
4. Aftap plug er uit.
Dop kan idd. lekker vast zitten, gewoon trekken. 3/4 doe ik zelf altijd andersom.
5. Kwam ongeveer 0.7 liter uit.
Dat was te weinig, maar dat weet je nu wel.
6. Plug er in. Filter er op.
7. Vulpijp losgekoppeld, gedemonteerd en schoongemaakt. (Hoop bruine smurrie)
8. +/- 1.5 liter er in.
Altijd op peil letten als bijvult en gewoon tot MAX vullen (of een paar mm er over ;-) ).
9. Motor laten draaien. Pijlstok gaf toen veel te veel aan.
10. +/- weer 0.7 liter er uit. (nog steeds boven MAX zoals beschreven)
Normaal is je peil nu iets gezakt (filter gevuld) en vul je weer tot MAX. (als je heel goed kunt schatten met bijvullen staat ie nu net goed).

Het is een vreemd verhaal. Het lijkt er idd. sterk op dat er iets verstopt zit en je daardoor misschien ook te weinig oliedruk had. Normaal gaat dat lampje echt pas ver onder MIN branden of je moet wel heel hard door lange bochten scheuren etc. Nu kan de schakelaar natuurlijk ook nog stuk zijn. Misschien ook handig om eens te kijken of je wel de juiste peilstok hebt. Het is niet waarschijnlijk dat daar iets mee is, maar je verhaal is zo vreemd. Ik heb zelf geen 33 meer, dus kan niets voor je opmeten, maar misschien dat iemand eens een foto en wat afmetingen van z'n peilstok ergens kan neerzetten.

Re: RE: Schelle tik in de motor

Geplaatst: di okt 04, 2005 17:45
door Rens 1.7QV
Maar als er een halve liter uitkomt met verversen dan heeft er toch niet voldoende ingezeten. Je zegt dat de auto ook verticaal stond, dan loopt er toch echt meer uit dan een halve liter.
Rens
Zet jij de auto altijd op zn kop om het laatste drupje eruit te krijgen??? :P
haha nee want dat lijkt me niet zo gemakkelijk :wink:


even serieus. Heppie alfacontrol??????

Zo niet, dan zou je eens een andere peisltok kunnen proberen. Toen er m'n 33 na het legen weer 4 liter in ging gaf die ook te veel aan op de peilstok. Nu heb ik er andere in die wel goed in de buurt komt.
Ik heb zelf wel een 33 op carbs, dus daarom mijn vraag wat voor peilstok heb jij??? Zit er een stekkertje aan?? Als er een stekkertje aanzit, dan weet ik niet of dit op gaat, maar tis vrij simpel te proberen. Een peilstok op een carb versie heeft zo'n plastic stop dus schijnbaar kan dat bij regelmatig pijlen wel wat omhoogschuiven, wat als gevolg heeft dat je pijlstok er te ver ingaat. En dus te snel aangeeft dat die vol zit als die dat nog niet is.

succes ermee,

Rens