Pagina 1 van 2
Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 11:39
door Tomolino
Mijn 75 hangt voor dusdanig laag dat ik bij bijna elke drempel de uitlaat de grond hoor raken, dit begint me heel erg te irriteren.
De 75 staat er prachtig bij als hij verlaagd is, maar het is niet praktisch, helemaal niet als ik er aankomende zomer mee naar de Spaanse costa wil rijden.
Nu is dus de vraag hoe hij aan de voorkant verhoogd kan worden, is dit een klusje dat een beginend knutselaar als ik zelf kan doen, of moet hij naar de garage?
Neemt het veel tijd in beslag? Moet de auto daarna weer uitgelijnd worden, andere dingen waar opgelet moet worden?
Alvast bedankt!
RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 11:57
door Alfa Nord
Als je dat nog nooit gedaan hebt is het een pittig klusje. De torsieveren moeten namelijk verdraaid worden door ze een x-aantal tandjes vóór en achter te verdraaien. Daarvoor moeten dus de torsieveren naar achteren getrokken worden en niet zoals de meesten doen (de makkelijke manier) alleen de draagarm een tandje anders zetten. Dan heb je namelijk een te grote overbrenging met als gevolg dat de auto minstens 6 cm. hoger staat. De torsieveren hebben namelijk voor en achter een verschillend aantal tandjes waardoor je de auto kunt verhogen of verlagen met stapjes van 1,5 mm. En je moet zorgen dat de onderste draagarm spanningsvrij hangt, dus onderste fuseekogel los en dan de draagarm vrij laten hangen zodat de torsieveer naar achter getrokken kan worden. Na het verhogen moet de auto uitgelijnd worden omdat je sporing dan compleet anders is geworden!
RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:03
door Tomolino
Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..
RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:03
door Bullettooth
Wellicht is de de 75 verlaagd door de voorste triangel enkel een tandje te verzetten. Dus komt hij ondank de ' grote stap' weer op default hoogte te staan...
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:06
door Tomolino
Wellicht is de de 75 verlaagd door de voorste triangel enkel een tandje te verzetten. Dus komt hij ondank de ' grote stap' weer op default hoogte te staan...
Aangezien de auto achter ook verlaagd is, lijkt het mij weer wat ver gaan om het naar ''stock'' terug te brengen, staat ook weer een beetje scheef denk ik.
Of ik moet voor achter een paar standaard veren aanschaffen, want volgens mij zijn de huidige niet standaard.
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:22
door Alfa Nord
Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..
Bij een universele garage hoe je het niet te proberen dit te laten doen, hebben de meesten nog nooit gedaan. Bij de meeste dealers weten ze ook niet hoe het moet, blijven over de specialisten die hier vaker mee werken
Als de torsieveren niet te vast zitten is het ongeveer een 1,5 - 2 uur werk. Dalfsen-Grou is goed te doen
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: ma jan 21, 2013 12:28
door Tomolino
Bedankt voor het snelle antwoord, als ik het zo lees gaat mij dit even boven de pet als beginnend sleutelaar.
Hoeveel uur werk kan je op rekenen bij een garage voor zoiets? Weten ze uberhaupt hoe dit werkt bij een universele garage, vraag ik me af als ik dit zo lees..
Bij een universele garage hoe je het niet te proberen dit te laten doen, hebben de meesten nog nooit gedaan. Bij de meeste dealers weten ze ook niet hoe het moet, blijven over de specialisten die hier vaker mee werken
Als de torsieveren niet te vast zitten is het ongeveer een 1,5 - 2 uur werk. Dalfsen-Grou is goed te doen
Klopt, ik zoek binnenkort wel even contact!
Bedankt.
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 17:07
door Gais
dus onderste fuseekogel los
Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 17:59
door brolli21
Bout loshalen,spanning op de draagarm zetten en met een flinke hamer een paar tikken op de fusee geven.
RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 18:03
door Alfa Nord
Nee, de makkelijkste en beste manier is om een fuseekogeltrekker te gebruiken.
RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 18:15
door brolli21
T is al even geleden dat ik een transaxle verlaagd heb
RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 18:36
door jef 75
Er zijn slagpunten voorzien op de fusee,zowel boven als onder,met de hamer veruit makkelijkst.
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: di jan 22, 2013 19:01
door yuri 75 V6
Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
Het allermakkelijkst: het door een ander laten doen.
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: wo jan 23, 2013 02:13
door Gais
Nee, de makkelijkste en beste manier is om een fuseekogeltrekker te gebruiken.
Dan zat die van mij waarschijnlijk flink vastgerot, zelfs met fuseekogeltrekker kostte het nog aardig wat tijd en moeite.
Wat is de makkelijkste manier om de fuseekogel los te krijgen?
Het allermakkelijkst: het door een ander laten doen.
Re: RE: Verhogen 75
Geplaatst: wo jan 23, 2013 09:58
door Alfa Nord
Er zijn slagpunten voorzien op de fusee,zowel boven als onder,met de hamer veruit makkelijkst.
Als een kogel echt vast zit beschadig je de fusee echt wel, is er niet speciaal voor gemaakt om daar met een grote hamer op te slaan.... Ik heb nog nooit een kogel niet los kunnen krijgen met speciaal gereedschap.