Pagina 1 van 2

versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: ma feb 04, 2013 19:40
door frank75bj89
hallo mensen,

heeft iemand enig idee ofdat een versnellingsbak van een benzine ook op een diesel past.....

ik heb een bak liggen van een alfa 147 1.6 ts
maar ik heb een kapotte bak van een alfa 147 jtd

heeft iemand hier ervaring mee..

grtz

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: ma feb 04, 2013 19:45
door EGI
Misschien gaat het wel passen maar de overbrenging is anders......

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: ma feb 04, 2013 20:12
door frank75bj89
ja oke, de overbrenging is anders, maar is er dan fatsoenlijk mee te rijden???

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: ma feb 04, 2013 20:22
door EGI
Ik kan je dat niet met 100% zekerheid zeggen, nooit een poging ondernomen om zoiets te testen.
Maar mijn vermoedens zijn dat het niet goed gaat werken.......
Misschien heeft iemand hier al eens een poging ondernomen? En als je het gaat doen ben ik benieuwd naar het resultaat
:wink:

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: ma feb 04, 2013 22:58
door giuliettaevo
Met de benzine bak achter de diesel krijg je een sprintkanon waarschijnlijk... Diesel bak is veel langer als een benzinebak. De diesel draait een heel stuk minder toeren bij dezelfde snelheid als een benzineauto.

De diesel bak kan ook best wel eens wat zwaarder uitgevoerd zijn aangezien het koppel van de dieselmotor veel hoger is.

Ik heb overigens wel interesse in die kapotte JTD bak als je hem weggooit. :)

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: di feb 05, 2013 09:13
door Engine
De JTD motoren hadden allemaal een Dual Mass Flywheel wat trillingen dempt. Alleen daarom al past het zeer waarschijnlijk niet. Daarbij kan met zo'n DMF de versnellingsbak juist lichter worden uitgevoerd. De benzine bak is dus minstens net zo stevig of steviger uitgevoerd. Overbengingen van een benzine bak zijn inderdaad veel korter.

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: di feb 05, 2013 19:54
door giuliettaevo
Vreemd.. Alle diesels waar ik bekend mee ben hebben juist een zwaardere bak als de benzine familieleden. :? Bij Bmw zijn de dieselbakken in ieder geval zwaarder uitgevoerd als de benzinebakken.

Kun je mij uitleggen waarom dat dubbelmassa vliegwiel er voor zorgt dat er een lichtere bak gemonteerd zou kunnen worden? Ik dacht altijd dat dat was om schokken in de aandriujving op te vangen, hetzelfde dat bij een enkelmassa vliegwiel gebeurt door de veren in de koppelingsplaat. :?

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 07:06
door Engine
De constante belasting (zuiver aandrijfkoppel) is bij een diesel natuurlijk hoger dan bij een benzine. Alleen is dat nooit datgene waarop je iets ontwerpt natuurlijk; je zorgt ervoor dat het de stoten en schokken aankan. Doordat een motor nu eenmaal niet zuiver rond loopt (ook niet als je het effect van een vliegwiel mee neemt) krijgt de bak behoorlijke stoten te verduren. Dit kunnen klappen zijn van bv 3x (even schatting, ben wel ingenieur maar niet dagelijks bezig met mechanisch deel van de bak) het maximum van de constante belasting. Het DMF verminderd deze pieken aanzienlijk waardoor je het bij een diesel motor voor elkaar krijgt om met een lagere maximum belasting te werken als bij een benzine.
Voor zowel benzine als diesel geld natuurlijk wel dat ze sterk genoeg moeten zijn om klappen te weerstaan die uit de aandrijflijn komen. Als je bv een stoep op of af rijdt zorgt voor een behoorlijke dreun in je versnellingsbak. In de koppelingsplaat (bij zowel DMF als geen DMF, bij diesel en bij benzine) zit een klein mechaniek met veren om juist te voorkomen dat aandrijflijn klappen doorgegeven worden aan het vliegwiel.

Dus; als er een DMF zit op een diesel (Alfa en VAG waren vrij vroeg, het is nu eigenlijk pas gemeengoed op de personenauto's (PS: de VAG DMF's gaan constant stuk)) dan is waarschijnlijk de versnellingsbak niet zwaarder uitgevoerd dan de benzine versie en mogelijk zelfs lichter. Als de DMF dus ooit stuk gaat NOOIT zomaar ombouwen naar een conventioneel vliegwiel want dat kost je je versnellingsbak. Er zijn zelfs garage bedrijven die deze fout maken.....

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 08:25
door Erwin83
Leuke animatie van het dmf http://youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ

Uitleg: http://www.luk.de/content.luk.de/en/pro ... ms_new.jsp

Volgens mij is bak dimensionering niet afhankelijk van de brandstofsoort.
Uiteindelijk moet je een koppel van de motor overbrengen op de wielen, en het geheel moet het gewicht kunnen verplaatsen met een bepaalde acceleratie. Vervolgens rekening houden met impulsen (zie verhaal LuK) die bij diesels groter kunnen zijn. Afhankelijk van het motorkoppel zal de bak dus "steviger" moeten worden.
Ik kan met wel voorstellen dat de eindoverbrenging een rol speelt. Is de eindoverbrenging heel verschillend, dan verplaats je meer of minder koppel naar de onderdeeltjes van de bak. En die moet je daarop afstemmen. Geen idee hoe dit in de praktijk is geregeld.

Dus on topic, een benzine bak met benzine diff zal je een topsnelheid van 130 geven ivm toerental. (4000-4500 tpm)
Een benzine bak met een diesel diff zou zomaar kunnen werken, ik heb geen idee wat de overbrengingen zijn en of er veel door het diff wordt bepaald...

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 13:57
door esvida
bak van een 146 jtd 1999 is volgens mij dezelfde als in de de eerste 147 jtd 2000-2003,koppeling en vliegwiel is ook hetzelfde,als je er iets van zoekt ik heb het wel liggen.

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 14:49
door Het-Licht
Bak is compleet anders ! Op de TS zit een C510 bak, op de JTD's een C530 of een C630. Enkel alleen met de bak ben je er niet, assen, steunen, enz, enz. Ik weet niet wat je gedachte is om een benzine bak te gebruiken maar als je het om de kosten te doen is dan kan je beter een andere JTD bak zoeken, das plug and play en veeeeeeel goedkoper !

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 18:46
door joy
In de koppelingsplaat (bij zowel DMF als geen DMF, bij diesel en bij benzine) zit een klein mechaniek met veren om juist te voorkomen dat aandrijflijn klappen doorgegeven worden aan het vliegwiel.

O is dat zo? Zal ik de koppelingsplaten van de met DMF uitgeruste BMW's toch eens nauwkeuriger bekijken want er staat mij zo bij dat deze geen veren in de plaat hebben.

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 20:02
door giuliettaevo
BMW plaat is idd zo star als iets... heb er hier diverse liggen.

Voor vele VW's kun je sinds jaar en dag een vast vliegwiel kitje kopen waarmee je het dubbelmassa vliegwiel kunt verwijderen. Heb diverse vrienden die dit gebruiken en die hebben geen van allen problemen met de bak gelukkig.

Dat pulsenverhaal klinkt allemaal wel leuk maar hoe zit het dan met al die oude auto's zonder dubbelmassavliegwiel? Die hadden geen bakken die veel zwaarder uitgevoerd waren. :?

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: wo feb 06, 2013 21:10
door dickvdh
daarom zitten ook die vier veren in de koppelingsplaat. Dit heeft het zelfde doel. manelijk de oneenparigheid van de rotatie snelheid op te vangen. Bij een 2 massa vliegwiel word dit beter opgevangen.en zal je be bak minder horen klapperen als de motor stationiar loopt. Kwam veel voor bij fiat 127 128 panda etc. tja dat dit grapje veel geld kost bij een reparatie dat zal die fabriekant een zorg zijn.

RE: versnellingsbak van een benzine past dat op een diesel

Geplaatst: vr feb 08, 2013 09:23
door Engine
Voordat er DMF's gebruikt werden kregen de bakken zwaardere klappen bij een diesel, puur van de oneenpaarigheid. Om het een beetje in de hand te houden zat er een giga vliegwiel op qua massa wat alleen weer slechter was voor de motor respons. Aanrdijflijn trillingen worden al sinds jaar en dag opgevangen met de veren in de koppelingsplaat zelf (en zijn afgesteld op heel andere frequenties en amplitudes). Bij een achterwielaandijver kan dit ook opgelost worden in de aandrijfas zelf (de beroemde donuts). Een DMF is dus absoluut niet voor aandrijflijn trillingen.

Om een betere motor respons te krijgen zijn fabrikanten ooit begonnen met DMF's omdat ze daarmee soort van simuleren dat er een zwaar vliegwiel op zit zonder de zeer vertragende zware massa. Lukt niet helemaal wat je bv merkt aan het veel sneller kunnen afslaan van moderne diesels vergeleken met 20 jaar geleden. Bijkomend voordeel is dat er minder zware klappen op de bak kwamen. Oftewel de eerste keer dat er een nieuwe versnellingsbak werd ontworpen nadat DMF gemeengoed was geworden werd deze lichter gemaakt. Het is dus niet automatisch zo dat een bak van een DMF auto lichter is uitgevoerd (zeker niet bij alles ouder van 5 jaar) maar het is dus zeer wel mogelijk en hangt af van welke generatie je versnellingsbak is. Het lichter uitgevoerd zijn van de bak betekent trouwens ook niet dat je de bak direct uit elkaar klapt als je het gebruikt zonder DMF, het betekent alleen dat slijtage van o.a. lagers en tandwielen zo'n 2 a 3x sneller gaat. Je kan er dus waarschijnlijk best een ton mee rijden als de levensduur zoals meestal ontworpen is voor 3 ton. Wel een beetje zonde om een bak om zeep te helpen waar je later zelf (of de volgende eigenaar) mee in de ellende komt. En als je bak al wat zwaarder belast was door bv chiptuning of veel gebruik van een aanhanger (ook de meest voorkomende oorzaak van het falen van een DMF) gaat het nog sneller.

Voor automaat bakken, TCT's, DSG's en CVT's geld dit allemaal niet of niet precies zo trouwens.

Back on-topic: alleen al doordat je een DMF hebt is het koppelingshuis en verwante componenten anders bij een diesel. Past dus niet.