Pagina 1 van 1

Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 19:18
door boxerbob
Mijn Alfa 33 trekt naar links. Soms heel erg en soms bijna nihil.
Is nog niet zo lang geleden uitgelijnd. Wel trilde het stuur en kwam ik erachter dat één band een gietfout had. Nieuwe band besteld (toyo proxes) en nu dus alle vier weer gelijk merk en goed.
Op mijn alfa zitten verlagings veren, maar deze heb ik al gecontroleerd (soms kunnen ze scheef zitten na opkrikken).

Nu zit ik te denken aan stuurbekrachtiging?

Wie heeft er nog tips wat ik wellicht over het hoofd zie?

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 19:45
door brolli21
Ik zou persoonlijk eens gaan kijken of er niet ergens speling op zit(fuseekogels,stuurkogels,rubbers in de wielophanging)

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 20:08
door Menno445
Zijn je schokdempers wel goed? en hebben je banden wel de zelfde druk?

Groeten Menno

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 20:24
door Stan75
Blijven je remblokken niet hangen links?

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 20:49
door Kosta
Veerpootlagers ?

Re: RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 20:52
door high fidelitaly
Veerpootlagers ?
deze verdenk ik ook

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 21:02
door Italman
99% kans idd. Door het bikkelharde veren (MAD verlagingsveren en gele koni's) en de veren die idd scheef sloegen bij het opkrikken vlogen die veerpootlagers bij mij regelmatig in snot.
Eerst gaan ze stroef lopen waardoor je stuur niet meer 'natuurlijk' tot z'n middenstand komt. Later gaan ze echt lawaai maken en hoor je zelfs je veer 'klonken' bij het draaien.
Mits wat handigheid en een goeie veerklem makkelijk te vervangen. Ze zitten in de onderste veerschotel.

Groeten!

Paul

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: wo mar 06, 2013 21:18
door bert308
Veerpoot lagers inderdaad, als die stroef lopen blijft ie na de bocht trekken tot je een keer hardhandig effe de andere kant op stuurt. Maar de reden dat deze sneuvelen is vaak dat aftermarket verlagingsveren niet het precies correcte aantal windingen hebben waardoor onderste en bovenste veerschotel niet meer goed staan ten opzichte van elkaar. Dit kan trekken naar 1 kant veroorzaken maar ook ongelijke druk op het veerpoot lager. Soms moet er bijvoorbeeld een kwart winding van een veer afgeslepen worden om de uitlijning goed te krijgen. De juiste uitlijning van de veerschotels weet ik intussen wel uit lange ervaring maar is moeilijk uit te leggen online...de lijn door het midden van de veer moet naar het midden van de band wijzen waar die de grond raakt. Sowieso moet je niet de bovenste of onderste veerschotels verwisseld hebben tussen links en recht.

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: do mar 07, 2013 10:16
door boxerbob
Beste allen,
de druk van de banden is gelijk. Inderdaad koni geel en verlagingsveren. Wat betreft de veerpootlagers heb ik nog niet gechecked!
Ik ga deze eens aanpakken en zal spoedig mijn reactie plaatsen of dit het is. Bedankt voor de tips en hopelijk sturen we straks weer super scherp zoals het hoort.

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: do mar 07, 2013 11:47
door Bas de Jonge
Geachte heer Boxerbob ! :wink:


Deze Alfa enigsinds kennende, kan ik het volgende melden :

Remmen : Dik in orde.

Kogels / rubbers : Als nieuw.

Veerpoot lagers : Spelingsvrij en L+R goed gemonteerd. (bovenop, 3 gaats poten)

Verlagingsveren : H&R rood, 1 jaar oud.

Koni's geel : 1 jaar oud, staan ongeveer 50% dichtgedraaid, dus ik denk dat hij ongeveer 40% stugger is dan origineel...

Na de nu ongeveer 40.000km die het beestje gelopen heeft, kan dat eigenlijk ook nog niet kapot zijn....

Heb recent ook nog een stukje gestuurd in deze 33 en verdenk ook de stuurbekrachtiging, heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?
Dat een stuurhuis bijvoorbeeld naar links afwijkt...?

Vind ook dat hij een beetje "trekkerig"stuurt, zou een lage pompdruk mogelijk zijn ?
Stuurbekrachtigings olie/pomp wisselen een optie ?

Mvg,

Bas

RE: Alfa 33 trekt naar links

Geplaatst: do mar 07, 2013 16:13
door bert308
In geval van 3 gats poten is alles wat ik hierboven schreef niet van toepassing.