Pagina 1 van 5

Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: vr mar 29, 2013 11:42
door Fransinge
Na de revisie van de cilinderkop en de carburateurs loopt de motor (2.0 ltr Nord) op stationair nog altijd niet mooi rond,nu heb ik de bobine doorgemeten en die geeft
op het secundaire deel bijna 9 kohm,werkplaatshandboek geeft op 3,9 kohm +- 10%,zou dit nog een oorzaak kunnen zijn?

gr, Frans

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

Geplaatst: za mar 30, 2013 13:22
door Berlina addicted
de eerste vraag die bij mij opkomt is zijn de carburateurs wel goed afgesteld ?

Mvg, Richard

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

Geplaatst: za mar 30, 2013 23:36
door magnetimarelli
Heb je je massa kabeltje van je carbs naar je spruitstuk wel aangelegd?

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

Geplaatst: zo mar 31, 2013 14:18
door Fransinge
Ja,massa zit erop en ze staan keurig synchroon en afgesteld,was ook een van de eerste dingen die ik bekeek,werkplaatshandboek geeftvoor deze symptomen ook oa de bobine op als oorzaak,weet alleen niet wat ze daarin bedoelen met O/C en S/C

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

Geplaatst: wo mei 01, 2013 17:01
door Fransinge
Wel,vandaag een nieuwe bobine gemonteerd en even een klein stukje gereden,motor loopt stationair nog altijd niet mooi rond.
Ook heb ik als ik gas geef en tijdens het overschakelen dat de motor nauwelijks teruggaat naar stationair,dit duurt ongeveer een
seconde of 15,vacuumdeel is allemaal voorzien van nieuwe pakkingen,bougies zien na een stukje snelweg lichtbruin,wie
heeft er nog een slimme suggestie?verkeerd vlotterniveau na monteren nieuwe vlotternaalden misschien ?

vr,gr

Frans

RE: Hoge weerstand bobine=slecht lopen ?

Geplaatst: wo mei 01, 2013 17:41
door HAAK28
Klinkt mij in de oren als afstelling van je carburateurs....

CO-schroeven te ver dicht, gasklep te ver open. Misschien niet synchroon? Van afstand moeilijk te beoordelen.

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: wo mei 01, 2013 22:51
door Matteomeubel
*leest geïnteresseerd mee*.....

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: wo mei 01, 2013 22:59
door AR823
Niet synchroon ! Ik neem aan dat de inlaatrubbers heel zijn?

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: wo mei 01, 2013 23:25
door Graffiaturo
staat de ontsteking niet gewoon veel te laat

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: do mei 02, 2013 06:49
door Fransinge
ontsteking staat volgens de stroboscoop op tijd,inlaatrubbers zijn nieuw en de carburateurs staan volgens m'n vacuummeters onderling en als sets netjes gelijk.
Het enige wat echt mis gegaan is is dat tijdens het tornen van de motor een van de clips van de verdeelkap de pulsgever heeft doen verdraaien t.o.v. de as maar ik heb de rotor op het merkteken gezet met de 1e cilinder op tdc en vervolgens met de stroboscoop de boel weer op tijd gezet.

gr Frans

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: do mei 02, 2013 07:49
door Matteomeubel
Hoeft natuurlijk niet allemaal één oorzaak te hebben.

Wat bij mij mbt het stationair lang 'nalopen' heeft geholpen en toen ik er aan klooide gelijk een tegen effect had, is de afstelling van de stang. Die lange verdraaibare bus met contra moertjes even lossen en proberen te verstellen (langer maken dus) en dan weer proberen. Je zou zeggen dat het ding genoeg speling heeft op die elleboogkoppelingetjes, maar toch had het bij mij effect.

Beroerd lopen heb ik ook, nog steeds, dus dat staat er los van zou ik zeggen.

RE: Hoog stationair na revisie solex Opgelost !!!

Geplaatst: do mei 02, 2013 18:49
door Fransinge
Opgelost!,

vanmiddag na kort warmdraaien eens de stationair-aanslag-schroef geheel terug gedraaid en zie daar,snorren als een zonnetje
zonder over te slaan of te schudden,netjes oppakken en terugkomen.
Schijnbaar is er wel een klein probleempje met deellast maar heb daar met rijden niets van gemerkt dus we gaan eerst maar eens genieten,
allemaal bedankt voor het meedenken :wink:

groeten,

Frans

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: do mei 02, 2013 23:12
door Tonio
Ik weet niet of jouw probleem daarmee echt opgelost is, maar Solex carburateurs zijn inderdaad gevoelig voor de afstelling van het stationaire toerental.
Mijn eerste 116-Giulietta had ook Solexen. Dat is het minst populaire merk van de drie, maar toch heb ik er probleemloos mee gereden tot km-stand 333.000. Zonder revisie van motor of carburateurs dus. Wel had ik de gewoonte om de stationairschroef ietsje te verstellen als de motor wat onregelmatig ging lopen. Maar zeker niet helemaal in- of uitdraaien. Meestal maar 1/8 slag of zo, dat was al genoeg.

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: vr mei 03, 2013 06:32
door Fransinge
Gevoelig kan je wel stellen ja,wanneer de gaskleppen ook maar een fractie geopend worden reageert ze al,waarschijnlijk is dan de lucht/benzineverhouding in die
stand niet optimaal waardoor de motor onregelmatig lopen gaat,het heeft er wel voor gezorgd dat al de andere zaken perfect afgesteld staan,ding loopt mooier
stationair dan onze honda civic van 2010 8)

RE: Hoog stationair na revisie solex

Geplaatst: di mei 28, 2013 13:37
door Fransinge
Gisteren eens een lekker lange rit gemaakt en het is toch zo dat de auto bij deellast,zeg maar rondpoekelen op dijkjes en n-wegen,wat schokkerig loopt,ook flinke ploffen uit de uitlaat tijdens gas los en afremmen op de motor.
Nu meen ik ergens hier gelezen te hebben dat in ieder geval dat ploffen veroorzaakt wordt door een te magere afstelling van de stationair mengselschroeven,heeft deze afstelling ook effect
op deellast ?

gr,

Frans