Pagina 1 van 1
Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: do apr 11, 2013 22:42
door Alfa Pilota
De ontsteking heb ik d.m.v een stroboscooplamp, bij +/_ 5000 rpm, op het merkteken M op de krukaspoelie afgesteld. Maar nu staat ie stationair flink naast het merkteken F. Nu heb ik al d.m.v. de zoekfunctie gevonden dat dan waarschijnlijk de vervroeging defect is.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt, wat ik moet repareren? Of kan ik dit op een andere manier oplossen? Misschien iemand een beschrijving met een fotootje hoe dit eruit ziet?
Het is een elektronische Bosch ontsteking, dus geen contactpunten.
grazie mille
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: do apr 11, 2013 22:52
door Matteomeubel
Heb je tijdens het stroboscopen de vacuüm slang afgesloten?? Is de slang niet poreus?? Zit de 'one way' vernauwing (dat tonnetje) er wel goed in?? (Volgens mij moet hij stationair afgesteld worden met de lamp op F trouwens).
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: vr apr 12, 2013 09:30
door Alfa Pilota
Slang heb ik losgehaald. Tonnetje begrijp ik niet wat je bedoelt!? Ik dacht eerst ook dat ik haar stationair op F moest afstellen, maar via de zoekfunctie hier op het forum las ik dat ze hoog in toeren op M afgesteld moet worden.
Re: RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: vr apr 12, 2013 10:49
door Matteomeubel
Slang heb ik losgehaald. Tonnetje begrijp ik niet wat je bedoelt!? Ik dacht eerst ook dat ik haar stationair op F moest afstellen, maar via de zoekfunctie hier op het forum las ik dat ze hoog in toeren op M afgesteld moet worden.
Bij mij zit er in de slang die van de timing naar de carbs gaat een alu tonnetje met een keerklepje. Dat is om de vacuum-luchtstroom een kant op te forceren, waardoor er aan de kant van de timing zeker een onderdruk is.
Dat van die "hoog in de toeren op M stellen" snap ik weer ff niet, zal er de Haynes ff bij zoeken.
Edit: kan het zijn dat er een verschil is in afstellen tussen een straat en een circuit kar?? Ik kan me voorstellen dat je de laatste anders wil hebben.
Ik zal ook ff zoeken vandaag (hoop ik).
Edit2: heb je het slangetje ook afgedicht?? anders krijg je ook een afwijking lijkt me.
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: vr apr 12, 2013 12:02
door Alfa Pilota
Accelererend loopt ie geweldig, maar stationair staat de motor teveel te schudden naar mijn zin. En start moeilijker op lpg. Wel blijft ze stationair mooi rond de 1000 rpm draaien. Slangetje losgehaald met afstellen, niet afgedopt maar volgens mij doet het vacc uumpotje dan niks meer. In mijn manual staat er uberhaupt niks over het loshalen van het slangetje. Ik ga gewoon eens kijken hoe ze het doet als ik haar stationair op F zet.
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: vr apr 12, 2013 14:21
door Gordon
Als ze staat te schudden staan de carburateurs niet gelijk. Je kan dan proberen of het helpt om de stelschroef tussen de twee carburateurparen te verdraaien. Krijg je daar de motor niet rustig mee zit er weinig anders op dan met de vacuümmeter aan de slag te gaan.
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: za apr 13, 2013 07:37
door Matteomeubel
Heb de Haynes er ff op na geslagen en daar staat dat voor het werken met de stroboscoop methode:
-a: de motor op bedrijfs temperatuur moet zijn;
-b: de vacuüm slag los en afgedopt moet zijn;
-c: de motor op 800 RPM moet snorren:
-d: het merkteken (die naald) op f gezet moet worden door draaien aan de rotorkap indien aan voorentgaande is voldaan.
Meer varianten worden niet genoemd ben ik bang.
Wat Gordon zegt, als het blokkie ligt te klapperen is de synchronisatie van de carbs mogelijk niet op orde.
(niet dat het bij mij allemaal senang is ondanks de nijvere arbeid van deze en gene, maar het ding heeft net weer een paar legale meters gemaakt dus er zal wel iets wakker moeten worden:) )
suc6!!
EDIT: LPG weet ik niks van behalve dat dat nooit aan je carbs kan liggen lijkt me
RE: Ontsteking Giulietta 116
Geplaatst: za apr 13, 2013 10:01
door Gordon
Ah... hmmm... LPG
Even gemist geloof ik. Stelschroef tussen de carburateurs kan dan overigens nog steeds wel degelijk van invloed zijn. Hiermee regel je namelijk de synchronisatie van de gaskleppen