Pagina 1 van 2
Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: zo apr 28, 2013 17:55
door PepeBrutto
Ja alfisti vrienden,
LPG op een 2 litertje Alfetta. Ik zie op het web foto's van spinnen en carbs venturi blokken omvl verdampers en ik zei de gek maar proberen en proberen en bedrijven bellen en bellen.
Ik ga nu...hopelijk voorlopig mijn Impco E verdamper maar eens aansluiten op mijn impco 300A mengstuk.
Dan zal ie wel netjes lopen en niet het 1 op 4 verbruik genereren wat de OMVL aan de 300A gunt.
Maar eerlijk is het nu zo gemakkelijk om 2 carbs-blokken ( de 4 venturi's) te monteren...de omvl erbij en af te stellen? Er was geen enkele afstelling mogelijk waarop de Alfetta ook maar in de buurt kwam van stationair draaien.
Ik ben gewend om degene te zijn die dingen weet die niemand vindt haha, Nou ja... dat kan niet he?
En nu rijdt iedereen gemakkelijk op LPG en ikke vindt het al 7 jaar lastig en afhankelijk van toevalstreffers?.... T shirts voor het filter om luchtsnelheid te verhogen...restrictors ..alles suggereren de LPG specialisten.
Wie is er nu werkelijk specialist en durft te zeggen:
Als Brutto met een nieuwe OMVL en de carbs-venturi stukken komt...als de ontsteking in orde is..kleppen gesteld ..dan zorg ik dat ie rijdend op LPG hier weer vertrekt.
Is er iemand die dat kan?
Dank juliie wel voor je aandacht.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: zo apr 28, 2013 22:31
door HAAK28
Voor mij was de oplossing een computer gestuurde stappenmotortje, wat de maximale gastoevoer regelt ipv de reduceerschroef, die normaal in de toevoerslang zit.
Met een ouderwets systeem krijg je het niet voor elkaar onder elke situatie een goed mengesle te krijgen.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: zo apr 28, 2013 22:39
door HAAK28
En oh ja. RIjdend krijgen moet niet zo heel moelijk zijn.
Combinatie OMVL R90e en een passend mengstuk, moet het lukken, ook zonder stappenmotortje.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: ma apr 29, 2013 09:01
door wim V8
Gewoon LPI doen, zou je de carburateurs eraf kunnen gooien(pff eindelijk), 4 gasklephuizen erop(of 1), klaar.
Subliem!
Gr. Wim.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: ma apr 29, 2013 09:56
door HAAK28
Leuk idee natuurlijk, maar dan mag je eerst een benzineinjectiesysteem gaan installeren en programmeren en dan nog een lpi er aan knutselen. Denk niet dat dat helemaal de oplossing is, die de topicstarter voor ogen had, qua simpel.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: ma apr 29, 2013 12:43
door wim V8
En 1116,- belasting per jaar
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: ma apr 29, 2013 12:55
door wim V8
Maar dat LPI gedoe is wel een leuk projectje lijkt mij.
En loopt beter als op benzine.
En dan dus alle benzinezooi eruit, ook carbs.pomp. tank enz.
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: ma apr 29, 2013 23:13
door jan1300
Mijn Alfetta 2.0ltr liep er goed op 1:8 was makkelijk haalbaar met en zware rechtervoet!
Met deze verdamper dus
Heeft wel een tijd geduurd met afstellen elke dag wat proberen net zolang dat ie goed staat.
Enige ervaring is wel handig maar krijg je vanzelf.
Uit eindelijk de klepspeling 0,1 krapper gezet.
En een Marelli electronische ontsteling gemonteerd.
Toen was het prima.
Loopt natuurlijk niet zo mooi als op benzine en niet te vergelijken met een LPI systeem maar er was mee te leven.
gr Jan
Re: RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: di apr 30, 2013 00:14
door PepeBrutto
Mijn Alfetta 2.0ltr liep er goed op 1:8 was makkelijk haalbaar met en zware rechtervoet!
Met deze verdamper dus
Heeft wel een tijd geduurd met afstellen elke dag wat proberen net zolang dat ie goed staat.
Enige ervaring is wel handig maar krijg je vanzelf.
Uit eindelijk de klepspeling 0,1 krapper gezet.
En een Marelli electronische ontsteling gemonteerd.
Toen was het prima.
Loopt natuurlijk niet zo mooi als op benzine en niet te vergelijken met een LPI systeem maar er was mee te leven.
gr Jan
Ja, precies die omvl heb ik nieuw gekocht..geprobeerd met de dubbele alu venturi gasstukken...dus de vierpoorts. Eerst zonder en toen met kunststof pijpje naar de carbs inwendige. Toen de vingers geprobeerd, maar echt enkel geplof en dergelijk. Hoewel ik eerder alfa's had die wel liepen hiermee, maar altijd verslikten bij overname van stationair naar deellast. Van de week dus de Impco E verdamper aan de impco 300A hangen. Door het grote vacuĆ¼m wat gerealiseerd moet worden voordat de 300A opent krijg je als snel LPG genoeg...en een beetje meer olie langs je schraapveren. En een iets minder geluid.
LPI ga ik nog niet aan, maar kent iemand de minicomputer van Tinus techniek? Volvo"s met dubbele Webers specialisten? Je koopt dan een lambda sonde en een regeleenheid die je stationair regelt.
Is dat het stappenmotortje waar Iemand het over had? Sorry, nu tijdens reageren kan ik je naam niet zien. sorry.
De OMVL met carbsstukken en dat regeleenheidje zou het wellicht heel goed kunnen doen.
Alvast bedankt voor alle reacties.
Piece of cake is het niet als je veeleisend bent.
Ik had een heel ouwe Alfetta aan een fries verkocht 2 jaar geleden. daar zaten vier ronde venturis in de luchtfilterbak met een soort vereveningspijpjes naar elkaar toe.
Die liep zomer en winter na 200 meter stationair en ging met gemak naar 7000 toeren in alle versnellingen..nou ja de 5 natuurlijk niet, haha.
Die meneer uit Friesland? Bent u hier ook toevallig? Wie kent hem? Een beige alfetta met aardig wat bruine plekjes ging ie weer sterk lassen. Ik heb hem echt heel veel meegegeven voor weinig toen. Ik ga het kenteken weer eens zoeken op foto's want die venturis die waren het echt.
Als we die na kunnen maken.
ik kon door een pc crash de foto's daarvan niet meer vinden.
later allemaal.
Re: RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: di apr 30, 2013 00:26
door PepeBrutto
Maar dat LPI gedoe is wel een leuk projectje lijkt mij.
En loopt beter als op benzine.
En dan dus alle benzinezooi eruit, ook carbs.pomp. tank enz.
Weet je Wim, w.s. heb je gelijk, maar na jaren met, wil ik nu eigenlijk het liefst weer een auto zonder computers.
Nee dat is niet zuiver wat ik nu zeg. Ik wil geen auto-onderdeel welk me afhankelijk maakt.
Dus computers die ik kan dromen diagnosticeren en herprogrammeren oftewel herinstalleren, ja dat zou ik kunnen overwegen.
LPI op de 156 en de motronic 1.5.5 van de 156 hebben me duizenden euro;s gekost..ik gaf les in een LPG 156.
Kon er geen kleine storingen in laten zitten. dat was niet leuk kan ik melden.
Trauma gevalletje dus.
Re: RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: di apr 30, 2013 09:28
door PepeBrutto
Maar dat LPI gedoe is wel een leuk projectje lijkt mij.
En loopt beter als op benzine.
En dan dus alle benzinezooi eruit, ook carbs.pomp. tank enz.
En Wim, nu ik er weer aan denk, de oude nord heeft geen enkele sensor, waar baseert de LPI die jij suggereert nu zijn commando's op?
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: di apr 30, 2013 18:34
door giulia-tom
Er bestaan losse tandkransjes die je achter de poelie kunt maken, of een poelie van een motronic nord ( zoals in spider en late alfetta)
steuntje met bdp sensortje erbij....
RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: di apr 30, 2013 20:33
door AG
Diverse alfa's op gas gereden en ze hadden allemaal het luchtfilkter op de winterstand en die ingang afgesloten met een plaatje met een gat van 35 tot 45 mm, die maat moet je proberen. Dan heb je genoeg onderdruk om stationair te kunnen draaien.
AG
Re: RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: wo mei 01, 2013 16:17
door PepeBrutto
Er bestaan losse tandkransjes die je achter de poelie kunt maken, of een poelie van een motronic nord ( zoals in spider en late alfetta)
steuntje met bdp sensortje erbij....
Dan weet de ecu enkel welke 2 zuigers bovenin staan,. heb je alsnog een fasesensor nodig zoals op de nokkenas van een 156, toch?
Dan pas heb je m.i. een zeer mager begin om te bepalen wie hoeveel brandstof moet ontvangen...gevalletje steentijd?
Re: RE: Toch weer LPG op mijn nordblok
Geplaatst: wo mei 01, 2013 23:35
door PepeBrutto
Diverse alfa's op gas gereden en ze hadden allemaal het luchtfilkter op de winterstand en die ingang afgesloten met een plaatje met een gat van 35 tot 45 mm, die maat moet je proberen. Dan heb je genoeg onderdruk om stationair te kunnen draaien.
AG
Okee dank je AG. Dat is duidelijk.
Een beetje restrictor dus toch..is het proberen waard. Wel lekker toeren maken en wat snelheid over?
Was dit dan zeker ook met die dubbele gascarbs stukken?