Pagina 1 van 1
Forte motorflush
Geplaatst: wo mei 15, 2013 07:55
door 75recaro
Wie heeft ervaring hiermee met een 1.9 JTD 16v motor met 2 ton op de teller.
Is dit verstandig om hem te flushen.
Moet je echt zoals voorgeschreven eerst de aan en afvoerleidingen van de turbocompressor controleren en reinigen icl de slangen van de carterventilatie en de olieafscheider.
Dient na het flushen het kleppendeksel , het carter en oliezeef gedemonteerd te worden om te kijken of alles zuiver is . Dit om problemen te voorkomen?
Graag ervaringen hierover bij dit type motor en km stand
RE: Forte motorflush
Geplaatst: wo mei 15, 2013 09:37
door Matteomeubel
Re: RE: Forte motorflush
Geplaatst: wo mei 15, 2013 12:36
door Rainier155
Dat draadje gaat vooral over benzine motoren.
Kan me voorstellen dat er bij de JTD's wat andere punten zijn die eventueel gecheckt moeten worden zoals 75recaro al aangeeft.
Heb zelf geen ervaring met diesels dus ik kan er geen antwoord op geven.
RE: Forte motorflush
Geplaatst: wo mei 15, 2013 23:22
door 75recaro
Inderdaad, betreft een jtd motor
RE: Forte motorflush
Geplaatst: do mei 16, 2013 00:48
door alfa6
Mijn ervaring met diesels is: één keer volgooien met motorolie en daarna alleen maar bijvullen.
(totdat je elke 1000km een liter moet bijvullen, dan is-ie op of aan revisie toe, maar lees verder: "blauwe diesels")
De rommel die via de zuigerveren het carter inkomt, is voornamelijk onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel- en carterolie.
Allebei die stoffen zijn nog steeds uitstekende smeermiddelen.
Ook waar het koudstart en shearing-factor betreft blijven ze, desalniettemin, smeermiddelen.
- De dikke olie blijft hangen, dus altijd smering bij koude start.
- De vaste (losse) koolstofdeeltjes vormen vanzelf grafiet, en dat smeert goed.
(de "shearing-factor", maar een diesel moet je niet naar z'n uiterste jagen, daar is hij niet voor bedoeld)
Voordat je zoveel onoplosbare/dikke rommel in je carterpan hebt dat de oliepomp geen olie meer aan kan zuigen, ben je voorzichtig ingeschat, toch wel 1000000 kilometer verder.
Bovendien is het eenvoudiger en goedkoper de carterpan te (laten) demonteren en (laten) reinigen (en natuurlijk de oude olie hergebruiken) dan eerst flush kopen (twee busjes liefst) olie erin, olie eruit, weer een busje ... olie erin ... oliefiltertje ... &c.
(als je al met die flush alle rommel eruit krijgt bovendien, komt dat te zitten in je oliefilter (als je pech hebt meteen al, en schiet je filter in noodloop(ongefilterd) met alle gevolgen vandien. Moet je weer een nieuw oliefilter plaatsen en ondertussen weet je niet hoeveel "vuile" olie al door je kruk- en nokkenassen is gegaan. En dan werkt het nog door! -als je de verpakking mag geloven- met je nieuwe olie en filter ... dat dan meteen weer volloopt &c, &c ...)
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
En, als je diesel altijd blauw rookt, helpt flushen ook niet meer. Alleen nog maar een pil en daarna helpt flushen ook niet meer. Enkel een revisie.
(Terzijde: als je diesel blauw rookt, zuigt hij olie aan. Daarvan kan hij "op hol" slaan. Dat wil je niet meemaken.)
Misschien ben ik de enige, maar ik vind het verdacht dat je de turbo moet loshalen.
Zou turboschade niet gedekt zijn onder hun verzekering? Of hoeft de turbo niet schoon?
Hm.
En, na ja, als 20000 km later je blok in de soep loopt, wijd je dat ook niet meer aan hen toch? "Nee! Ik rijd er al een jaar mee, dat kan het niet zijn!"
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
RE: Forte motorflush
Geplaatst: do mei 16, 2013 16:32
door Rainier155
Bij elke motorflush vervang je elke spoelbeurt altijd het oliefilter. Staat ook duidelijk in de beschrijving.
Ik heb er bij benzine motoren goede ervaringen mee. Motor gaat er mooier van lopen, minder rauw en het olie verbruik gaat omlaag.
En je maakt mij niet wijs dat een diesel op ouwe olie net zo goed gesmeert wordt als op nieuwe olie die steeds netjes volgens fabrieksschema vervangen wordt.
Alle diesels zijn met turbo's tegenwoordig en turbo's hebben sowieso altijd fatsoenlijke smering nodig, anders sta je ook met een oerbetrouwbare diesel binnen no time stil.
RE: Forte motorflush
Geplaatst: do mei 16, 2013 18:46
door Gtv4
Ik mis de info wat de reden is om aan flushen te denken?
RE: Forte motorflush
Geplaatst: za mei 25, 2013 19:08
door 75recaro
Vandaag een flush bij een jtd gedaan en moet zeggen dat de motor echt rustiger loopt
RE: Forte motorflush
Geplaatst: zo mei 26, 2013 11:45
door Melvivio
Het is mooi spul Forte. Ook alleen maar goede ervaringen mee. Doe het voor iedere olie wissel.
Re: RE: Forte motorflush
Geplaatst: zo mei 26, 2013 12:16
door brolli21
Mijn ervaring met diesels is: één keer volgooien met motorolie en daarna alleen maar bijvullen.
(totdat je elke 1000km een liter moet bijvullen, dan is-ie op of aan revisie toe, maar lees verder: "blauwe diesels")
De rommel die via de zuigerveren het carter inkomt, is voornamelijk onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel- en carterolie.
Allebei die stoffen zijn nog steeds uitstekende smeermiddelen.
Ook waar het koudstart en shearing-factor betreft blijven ze, desalniettemin, smeermiddelen.
- De dikke olie blijft hangen, dus altijd smering bij koude start.
- De vaste (losse) koolstofdeeltjes vormen vanzelf grafiet, en dat smeert goed.
(de "shearing-factor", maar een diesel moet je niet naar z'n uiterste jagen, daar is hij niet voor bedoeld)
Voordat je zoveel onoplosbare/dikke rommel in je carterpan hebt dat de oliepomp geen olie meer aan kan zuigen, ben je voorzichtig ingeschat, toch wel 1000000 kilometer verder.
Bovendien is het eenvoudiger en goedkoper de carterpan te (laten) demonteren en (laten) reinigen (en natuurlijk de oude olie hergebruiken) dan eerst flush kopen (twee busjes liefst) olie erin, olie eruit, weer een busje ... olie erin ... oliefiltertje ... &c.
(als je al met die flush alle rommel eruit krijgt bovendien, komt dat te zitten in je oliefilter (als je pech hebt meteen al, en schiet je filter in noodloop(ongefilterd) met alle gevolgen vandien. Moet je weer een nieuw oliefilter plaatsen en ondertussen weet je niet hoeveel "vuile" olie al door je kruk- en nokkenassen is gegaan. En dan werkt het nog door! -als je de verpakking mag geloven- met je nieuwe olie en filter ... dat dan meteen weer volloopt &c, &c ...)
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
En, als je diesel altijd blauw rookt, helpt flushen ook niet meer. Alleen nog maar een pil en daarna helpt flushen ook niet meer. Enkel een revisie.
(Terzijde: als je diesel blauw rookt, zuigt hij olie aan. Daarvan kan hij "op hol" slaan. Dat wil je niet meemaken.)
Misschien ben ik de enige, maar ik vind het verdacht dat je de turbo moet loshalen.
Zou turboschade niet gedekt zijn onder hun verzekering? Of hoeft de turbo niet schoon?
Hm.
En, na ja, als 20000 km later je blok in de soep loopt, wijd je dat ook niet meer aan hen toch? "Nee! Ik rijd er al een jaar mee, dat kan het niet zijn!"
Nee, ik ben er niet zo voor, geloof ik.
Vertel dit ook even tegen de meneer die 1 oliebeurt oversloeg met zn BMW E65 730d,dat was meteen einde motor,dus ja,olie verversen is onzin...
RE: Forte motorflush
Geplaatst: zo mei 26, 2013 12:45
door erikalfista
Iedereen weet toch dat naarmate iets ouder wordt de effectiviteit ook afneemt? En het is nogal onnozel om voor de prijs van 5ltr olie en filter zo'n risico te lopen
RE: Forte motorflush
Geplaatst: zo mei 26, 2013 19:27
door Hans33sw
Soms moet je dingen alleen denken, niet op een forum zetten. Ik zou iig nooit een auto van je willen kopen na dit schitterende pleidooi van je
...?
RE: Forte motorflush
Geplaatst: zo mei 26, 2013 23:16
door giulia-tom
Hoog zwavelniveau in oude olie van diesels is killing! Smering is slechter en verbranding is veel eerder (turbohuis is flink heet)
Nokkenasvreters bij vag groep diesels - longlife oliewissel intervallen - rechtstreeks verband?
Bij jouw jtd met deze kmstand en een motor zonder gebrek zou een flush zonder demontage van carter moeten kunnen volstaan. Bij twijfel: De bodem van je carter kun je sowieso inspecteren na aftap met de plug er nog uit, met bijv je pink erin voel je al snel een drap liggen. Dan weet je snel genoeg waar je aan toe bent.