Pagina 1 van 2

Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 10:41
door Zagato1979
Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?

Re: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 11:17
door edwinvanpoeijer
Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?
Het liefst het dichts in de buurt van de benzinetank, bij voorkeur lager maar bij mijn spider had ik heb in de kofferbak net boven de tank geplaatst en dat gaf geen problemen.
Inderdaad wel aansluiten met een inductierelais zodat de pomp stopt wanneer de motor niet draait:
LPG relais

Heb het zo niet bij de hand maar er moet ergens een schema rondzwerven op het forum dacht ik.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 14:08
door GTA287PK
Red Top's duwen méér druk dan je carbs/vlotters weten te waarderen, moet je er ook een brandstofdruk regelaar tussen zetten !

Re: RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 14:13
door edwinvanpoeijer
Red Top's duwen méér druk dan je carbs/vlotters weten te waarderen, moet je er ook een brandstofdruk regelaar tussen zetten !
Silvertop heeft dacht ik een lagere druk en volgens mij hebben de meeste alfa's zo'n filterking filter/regelaar. Zou genoeg moeten zijn om de druk netjes te houden.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 15:22
door Zagato1979
Silvertop heeft inderdaad een lagere druk dan de Redtop. De Silvertop is voor motoren met carbs tot 200 pk, de Redtop kan nog meer aan................maar dat heb ik (voorlopig) niet nodig.

Dat klopt standaard zit er al een brandstofdrukregelaar in het benzinefilterhuis, dus dat moet volgens mij goed komen.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 20:01
door Zaagauto
Vraagje: Waarom?

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 21:56
door don515jz
Ik heb bij mijn Zagato een plekje voor de benzinepomp gevonden in de ruimte tussen de tank en het binnenscherm. Hier hangt ie zo laag mogelijk en toch beschermd tegen de elementen.
Alleen lastig als je de pomp wil (de)monteren want dan moet je de tank demonteren (en ook de bumper).
Vraagje: Waarom?
Misschien omdat hij, net als ik, het zat is om een accu te moeten leeg starten als de auto een paar weken stil gestaan heeft.

Re: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 22:33
door rafael
Ik wil op mijn JZ een Facet Silvertop brandstofpomp gaan monteren. Op dit moment heb ik nog de orginele mechanische brandstofpomp erop zitten. Wat is de beste locatie voor de brandstofpomp net achter de tank of in de motorruimte?

Hoe kan ik eea het beste elektrisch aanluiten? Ik heb begrepen dat dit zou kunnen met een inductierelais die gekoppelt is aan de bombine, zodat de pomp uitschakeld wanneer de motor afslaat. Ik ben nogal een leek op elektra gebied.......zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit moet aansluiten? Is hiervoor misschien een schema beschikbaar?
Het liefst het dichts in de buurt van de benzinetank, bij voorkeur lager maar bij mijn spider had ik heb in de kofferbak net boven de tank geplaatst en dat gaf geen problemen.
Inderdaad wel aansluiten met een inductierelais zodat de pomp stopt wanneer de motor niet draait:
LPG relais

Heb het zo niet bij de hand maar er moet ergens een schema rondzwerven op het forum dacht ik.
Inderdaad met een relais, zodat ie niet doorpompt als de motor stopt bij een aanrijding. Alternatief is om de pomp in serie te zetten met de mechanische pomp, en dan via een drukknoop te bedienen. Dat doe je dan alleen als de auto lang heeft stilgestaan om de carbs vol te pompen. Vervolgens start en rijd je gewoon met de gewone brandstofpomp.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: wo jun 19, 2013 23:57
door Zagato1979
Het 'waarom' is inderdaad omdat ik erg genoeg van heb om continue met startaccu's en startkabels in de weer te zijn...... De auto staat in een parkeerkelder waar ik geen mogelijkheid heb voor een druppellader of acculader. Dus vaak is de accu niet meer helemaal top en net op het moment dat hij bijna aanslaat....accu leeg :evil:

Bedankt voor de tip Don! Dus je hebt hem aan de passagierszijde naast de tank geplaatst? Heb jij een 1600 of een 1300? Waar heb je de elektra vandaan gepakt?

Mechanische pomp in serie zetten heb ik ook over gedacht, maar het toch besloten om de mechanische pomp te verwijderen (heeft ook lekkage).

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: do jun 20, 2013 06:45
door Zaagauto
Eenwegventieltje doet wonderen... :wink:

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: do jun 20, 2013 08:17
door @lfa@lgra
Of gewoon een versnietlekkendennietverdroogdporobleemloossuperbetrouwbaarpompje. :wink:

Re: RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: do jun 20, 2013 16:19
door Stef33
Of gewoon een versnietlekkendennietverdroogdporobleemloossuperbetrouwbaarpompje. :wink:
Kan uit ervaring melden dat dat ook niet werkt als de auto meerdere weken stil staat, de carburateurs dampen uiteindelijk gewoon leeg. Ik dacht het ook op te lossen met een nieuw pompje. Start inderdaad beter na een week stilstand, maar na een maand moet je toch echt heel lang door starten.

[beetje topic kaping, maar ik neem aan dat Zagato1979 ongeveer dezelfde vragen zal hebben]

Eigenlijk zou ik voor die gevallen een hand opvoerpompje willen hebben. Die zie je wel eens op diesels en ook heb ik wel eens een mechanische brandstofpomp met externe handbediening gezien (2CV? kever?). Maar iets passends voor de bertone heb ik nog niet gevonden. Iemand wel?

Maar de elektrische pomp in serie met de mechanische kan dus gewoon? alleen aan te raden als starthulp of mag hij ook permanent aan (met gas relais)?
En als je besluit de mechnische pomp te laten vervallen, mag hij op het blok blijven of moet hij er af? Indien er af, dan moet er natuurlijk iets op het gat, waar te verkrijgen?

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: do jun 20, 2013 17:12
door Zagato1979
Als je pomp verwijderd kun je hiervoor een metalen afdekplaatje monteren. Alfaholics heeft hiervoor wel wat op voorraad:
Afbeelding

Ik ga zelf zoiets fabriceren, ziet er niet heel spannend uit.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: do jun 20, 2013 23:52
door don515jz
Dus je hebt hem aan de passagierszijde naast de tank geplaatst? Heb jij een 1600 of een 1300? Waar heb je de elektra vandaan gepakt?
De pomp zit rechts, ik heb een 1300. Ik zal eens zoeken of ik daar een foto van van de opstelling heb.
Ik heb een nieuwe draad getrokken rechtstreeks van de dynamo als voeding voor het relais en vanaf het relais loopt deze draad naar de pomp. Voor alle zekerheid is deze draad voorzien van een zwevende zekering
Maar de elektrische pomp in serie met de mechanische kan dus gewoon?
Alles kan maar persoonlijk vind ik dat een beetje overdreven je gebruikt toch ook geen broekriem + bretels?
Een elektrische pomp die in de zuigleiding van de mechanische pomp is gemonteerd zal de benzine door de mechanische pomp drukken en die laatste doet dan niets.
En wanneer de elektrische pomp zou weigeren (om welke reden dan ook) dan veroorzaakt deze een extra zuigweerstand voor de mechanische pomp met grote kans dat die dan geen benzine kan aanzuigen.
Maak een keus, mechanisch of elektrisch (we zitten toch niet in de politiek met al die halfzachte compromissen) desnoods, als je geen vertrouwen in de kwaliteit/levensduur van een elektrische pomp, monteer je een dubbele pomp zoals de GTA's het hadden.

RE: Electrische brandstofpomp (Facet Silvertop)

Geplaatst: vr jun 21, 2013 00:19
door giardinetta
Of een omloopleiding om de electrische pomp heen met een terugslagklepje.
Drukknop om systeem te vullen en daarna gewoon met mechanische pomp rijden.
Ziet alles er nog origineel uit ook.