Pagina 1 van 1
166 op 5 poten?
Geplaatst: vr jun 21, 2013 19:03
door Koos
Heb een 166 2.5 V6 met automaat, heft 254000 km gelopen.
Van de een op de andere dag loopt de motor raar.
Stationair loopt de motor iets van 150 toeren minder.
je voelt af en toe beetje bonkig en bij stationair schud het blok.
Het geluid klinkt als vroem vroem vroem vroem vroem, ofwel niet constant.
Bobines gecheckt maar die zijn allen goed, volgens Alfa garage.
Iemand anders ideeen over de V6 welke oorzaken onderliggend kunnen zijn?
Bedankt vast voor suggesties.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: vr jun 21, 2013 23:28
door AR823
Slecht contact op 1 van de injectors? Uitlezen kan ook iets opleveren.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: za jun 22, 2013 00:13
door esvida
eerst compressie meten dan pas verder zoeken.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: za jun 22, 2013 16:31
door cmva
Das t laatste wat je moet doen,een 24v zonder compressie met distributie wieler nog opzit ,is best zeldzaam.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: za jun 22, 2013 21:26
door giuliettaevo
Persoonlijk zou ik als eerste kijken of de distributie goed staat. Helaas is dit bij de 24v iets lastiger als bij de 12v.
En verder de genoemde dingen; bobines, bougies en injectoren.
Een voor een onder het lopen stekkers van bobines eraf trekken en kijken met welke stekker eraf hij niet slechter gaat lopen, dat is de cilinder die niet goed mee doet.
vervolgens de bobine wisselen met die van een andere cilinder en hetzelfde nog eens probren. is nu de cilinder goed en die andere niet dan is de bobine niet helemaal lekker. Werkt dezelfde cilinder nog steeds niet dan eerst even bougies wiseelen van cilinder en nog eens proberen. Blijft het probleem op de oorspronkelijke cilinder zitten dan zul je de injector moeten gaan conroleren en de stekkerverbindingen van injectors en bobine en evt de kabelboom doormeten om slechte verbindingen op te sporen.
In ieder geval succes..
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: ma jun 24, 2013 21:19
door Koos
timing staat goed, compressie staat goed, bobines zijn heel
nu blijkt dat de cilinders 4 5 en 6 allemaal backfire ze hebben in de inlaat en hebben zwarte bougies, cilinders een 2 en 3 bougies zijn mooi koffie bruin.
auto geeft geen foutmeldingen
heeft nog iemand een idee
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: ma jun 24, 2013 23:38
door giuliettaevo
Check de kabelboom op het kleppendeksel eens. Kan goed zijn dat de draden heel slecht geworden zijn, gebeurt wel vaker.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: do jun 27, 2013 23:17
door alfa164superwebmaster
Hoe heb je vastgesteld dat de timing in orde is?
Klinkt best wel erg alsof de achterste nokkenas een tandje versprongen is.
RE: 166 op 5 poten? Motormanagement te leen gevraagd.
Geplaatst: di jul 02, 2013 11:39
door Koos
Timing staat goed (blokjes op de nokkenassen passen precies)
Kabels zijn goed naar inspuiting
Bougies zijn goed
Compressie is goed
Massakabel heeft een beetje los gehangen van het blok, misschien daardoor motor management enigsinds beschadigd.
Nu willen we graag even kijken of het dan aan het motormanagement ligt.
Heeft iemand een motormanagement liggen van een 24v 6 cil 2.5l (weet niet of de 3.0l hetzelfde is) uit 1999 (mei op kenteken),
het is het motormanagment dat niet op het inlaathuis zit. Typegoedkeuring RDW e3*96/79*0041*00 (ik weet niet of dat helpt).
Belangrijk ook is dat de electronische code erbij zit anders lukt het starten ook niet.
Hoor het graag, als het werkt neem ik het graag van je over.
Liefst in de de buurt van Amsterdam.
Bedankt en groet,
Koos
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: di jul 02, 2013 21:23
door giuliettaevo
Willekeurig een computer gaan vervangen is niet de oplossing denk ik...
Laat de auto eerst eens uitlezen, dat kan al heel wat duidelijkheid brengen.
RE: 166 op 5 poten?
Geplaatst: wo jul 03, 2013 07:53
door __1337__
Een vriend van mij had vergelijkbare symptomen bij zijn 3.0 V6 24v, alles gecontroleerd en desnoods preventief vervangen, maar het probleem bleef.. uiteindelijk hielp het door zijn accupolen los te halen voor c.a. 15 minuten, waarna de ECU zich resette. Het probleem was volledig verdwenen.