Pagina 1 van 2
SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 12:54
door nico mario
http://www.youtube.com/watch?v=UckOmi88VZU&sns=em
Heeft iemand ervaring met zo'n valve-control?
Vind het wel een leuke gimmick maar het geluid is toch weinig indrukwekkend.
Kan komen omdat de motor onbelast op toeren wordt gebracht, op de weg klinkt het allicht wat voller.
Iemand bekend met de verdere set-up van de uitlaat van de SZ in het filmpje, kat/middendemper nog aanwezig?
Mijne heeft spaghetti-spruitstukken, geen kat en een EPS einddemper. Alleen de originele middendemper zit er nog onder, overweging is om die te vervangen door een rechte pijp

RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 13:17
door frankalfa
Is de auto van Gerrit Mobach volgens mij, forumlid hier.
Ik ben niet helemaal mee wat de bedoeling is van die klep? Een bypass voor meer/ minder geluid?
Heb onder mijn sz de standaard setup, waarbij de kat en middendemper vervangen zijn door een rechte pijp (aangepaste demperloze 75 turbo buis).
Klinkt wat voller dan standaard maar niet voerdreven hard of schel. Op constant toerental is t gewoon een diepe brom ver op de achtergrond, dus zonder storend te zijn op lange trips. Bij doorhalen in toeren klinkt ie wat bruter waarbij rond 4000 rpm er een mooie huil vrijkomt, een Busso waardig zeg maar..
Als t goed is heb ik er een inboard filmpje van ergens, zal eens ff zoeken.
Edit; stukje footage gevonden:
http://tinypic.com/r/24fiwb5/7 (ja dat koppelingspedaal piept, tis net een 75.

)
Grtz,fRank
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 13:31
door nico mario
Het idee is, dat de klep een by-pass opent of sluit. Daarmee omzeil je dan de (midden-)demper voor meer geluid. Je bedient de klep ergens vanaf het dashboard, elektrisch naar ik aanneem.
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 14:25
door frankalfa
Ah een beetje als bij de 8C dus?
Grtz,fRank
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 15:38
door nico mario
Ja zoiets...filmpje klinkt goed, zonder klep..

Koppelingspedaal piept bij mij ook, soms wel soms niet. Het helpt (voor heel even) om het asje/splitpennetje geval waarmee de pedaalarm vast zit, met je vingers een kwartslag te verdraaien.
Re: RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 19:53
door frankalfa
Ja zoiets...filmpje klinkt goed, zonder klep..

Koppelingspedaal piept bij mij ook, soms wel soms niet. Het helpt (voor heel even) om het asje/splitpennetje geval waarmee de pedaalarm vast zit, met je vingers een kwartslag te verdraaien.
Door de jaren heen gewend geraakt want zowat alle 75's deden het ook...

had de indruk dat het bij vochtige weercondities eerder optrad trouwens.
Grtz,fRank
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: zo jun 23, 2013 20:28
door de alfist
op het filmpje zie je uit beide uitlaat monden rook komen dus gaat er nog steeds een deel door de originele uitlaat
je hebt meer effect als het een vlinder klep is die de gewone uitlaat buiten spel zet en alles opent naar onder de auto
maar ik weet wel dat ik er dan niet meer in wil zitten
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: ma jun 24, 2013 11:32
door Italman
Wordt zeer vaak bij vrachtwagens toegpast. Gewoon een T-stuk met klep ering, pneumatisch of elektrisch bediend.
Door de klep te verzetten laat je de uitlaatgassen om de dempers heen lopen. Kan je bv een demperloze buis bijleggen tot aan het sierstuk ofzo.
Op een vrachtwagen heb je natuurlijk wat meer plek om dat allemaal weg te moffelen

RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: ma jun 24, 2013 18:04
door nico mario
Hmmmmm...een vrachtwagenoplossing op een SZ, die ook al is uitgerust met het koppelingspedaal van een antieke tractor...dat gaan we maar niet doen dan

RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di jun 25, 2013 18:01
door Italman
Dacht het eerlijk gezegd ook

RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di mei 13, 2014 10:47
door Gerrit Mobach
Kom zojuist dit topic tegen. Het betreft mijn SZ. Ik liep al een poosje met de gedachte om een klep te gebruiken. Ik heb al wat auto's die minder dempers hebben dan normaal dus bij de SZ wilde ik eigenlijk een origineel geluid zien te handhaven voor de lange stukken op de snelweg. Ja we worden een dagje ouder.... Bij EPS heeft men de schakeling niet goed gemaakt, heb ik thuis zelf in orde gemaakt. Ik heb ze nog een mail gestuurd maar kreeg er geen reactie op. De uitlaat, montage en het laswerk is prima vakwerk, maar dat mag ook wel voor de Eur 1.900,-
In het begin was ik niet zo onder de indruk van het geluid maar tijdens de BLR naar Italie bleek het toch de oplossing te zijn die ik zocht. De RVS pijpen en dempers worden vuil en de auto gaat dan vanzelf al meer geluid maken.
Wat ik jammer vond is dat EPS geen achter demper had waar ook een bijpas door kon.
Dus als je en relaxed en met een mooie busso brom wilt rijden is dit wel een goed alternatief. Ik heb nog geen gelijke gezien op andere (vergelijkbare) Alfa's.
Heb je inmiddels al iets anders gemaakt?
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di mei 13, 2014 10:52
door Gerrit Mobach
Wat mij nog te binnen schiet is dat bij de originele (Alfa) uitlaat de tunnel bij de pook loeiheet werd. Zeker in het warme zuiden is dit erg irritant. Met de nieuwe RVS uitlaat is dit (bijna) weg. Moet gezegd dat ik extra hitteschilden heb gemaakt.
Nog een argument erbij om een RVS demper te monteren.
RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di mei 13, 2014 12:13
door frankalfa
Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper

) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens...
Grtz,fRank
Re: RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di mei 13, 2014 15:12
door Gerrit Mobach
Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper

) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens...
Grtz,fRank
Ik kan mij voorstellen dat het 'koeler' wordt zonder cart. Wat heb je met de Lamda gedaan? Minder heet geeft de lambda ook door aan de ECU, meer brandstof etc. etc.
Re: RE: SZ met uitlaatklep
Geplaatst: di mei 13, 2014 23:39
door frankalfa
Gerrit, die hitte kwam bij mij van de katalysator. Deze is na de Centennial trip verwijderd (evenals de middendemper

) en vervangen door een iets aangepaste demperloze pijp van een 75 turbo. Geluid is zeker niet té maar wel lekker aanwezig bij accelereren. De stralingswarmte in de auto is volledig verdwenen.
*hoewel ik sindsdien geen trip meer gedaan heb over bergpassen in +35 C trouwens...
Grtz,fRank
Ik kan mij voorstellen dat het 'koeler' wordt zonder cart. Wat heb je met de Lamda gedaan? Minder heet geeft de lambda ook door aan de ECU, meer brandstof etc. etc.
Lambda sonde is gewoon blijven zitten. Zit int deel vóór de kat. Ohne probleme dus zoals de Italianen dat zo mooi kunnen zeggen...
Grtz,fRank